Товарни превози с плавателни съдове без екипаж? Някои дори ги наричат „кораби призраци“.
Вече ви разказахме за Yara Birkeland – първият в света изцяло електрически автономен контейнерен кораб с нулеви емисии. Продължаваме темата. Търсенето на такъв тип превози нараства и по-важното – системата за дистанционно управление на кораби може да бъде внедрена в съществуващите инфраструктура и трафик в Европа, твърдят експерти.
Технологията добива все по-голяма популярност и във Франция. През май 2024 г. френските власти издадоха указ, позволяващ използването на автономни кораби. „В напреднала фаза на разговори сме с местните институции, като до следващата година се надяваме да започнем да управляваме изцяло или частично автономни кораби“, заяви Антон ван Коли, главен изпълнителен директор на белгийската организация ZULU Associates – инициатор, разработчик и оператор на иновации в морския сектор. В Париж два малки ZULU кораба вече обслужват градската логистика по вътрешни водни пътища. Един от тях може да се захранва и с водород. Плановете на Ван Коли включват разгръщане на концепцията и в градове като Хамбург и Берлин.
Компанията цели постигането на нулеви емисии при използването на търговски кораби, изпълняващи превози по вътрешните водни пътища и къси крайбрежни маршрути чрез автономни операции и алтернативно задвижване. Какво получават ползвателите и собствениците на такъв тип кораби? По-безопасни пътувания, намалени разходи, повишена ефективност и минимално въздействие върху околната среда.
Въпреки че все още автономните презокеански търговски кораби са твърде далечна перспектива, организацията ZULU Associates си е поставила за цел до 2026 г. да обслужва с автономни нулевоемисионни плавателни съдове трафика по дългия 520 км Ла Манш (English Channel), познат като една от най-натоварените шипинг зони в света. Накратко концепцията включва превоз на товари с контейнерни кораби с капацитет 200 TEU, изцяло електрически, захранвани от модулни енергийни контейнери на батерии и/или водород. Дизайнът на плавателния съд Zulu MASS е разработен от нидерландските военноморски архитекти от Conoship International. Машината е дълга 105 м, широка 17 м и с газене 5 метра. Плавателните съдове ще се ползват от Anglo Belgian Shipping Company, дъщерна фирма на Zulu Associates, като ще се движат по зелени коридори между континенталната част на Европа и Обединеното кралство. Първоначално корабите няма да бъдат напълно автономни, на борда ще има екипаж, който да контролира и поддържа системите за управление, работещи с AI. „Първо трябва да докажем, че концепцията работи ефективно и безопасно. Една година след старта на проекта плавателните съдове ще работят без екипаж“, обясни още Антон ван Коли.
Норвегия също е на път да въведе пилотно използване на тази логистична иновация. До 2026 г. базираният в Осло логистичен оператор ASKO планира да замени превоза на 50 ремаркета на ден (натоварени с хранителни продукти) с използването на два полуавтономни ро-ро кораба, захранвани с батерии. По думите на Орнулф Ян Рьодсет, генерален мениджър на Норвежкия форум за автономни кораби (NFAS), предимството на ро-ро съдовете е, че изискват минимална инфраструктура за обслужване.
Що се отнася до риска от инциденти, според Марк Холщайн – ръководител на Центъра за дистанционни операции на SEAF, 8-часовите смени за капитаните на сушата са значително по-малко уморителни от 12–14-часовите смени, които често се изискват на борда. Дистанционното управление на кораби всъщност повишава нивата на безопасност. От друга страна автоматизацията намалява и нивата на стрес на екипажа, което един ден ще бъде голямо предимство при 30-дневните курсове през Тихия океан, допълни още специалистът.