Сигурно ви звучи като фантастика, но светът е все по-близо до широката употреба на автономни електрически плавателни съдове (някои ги наричат кораби призраци), превозващи стоки между крайбрежни пристанища, вътрешни водни пътища и дори в открито море.
Сигурно ви звучи като фантастика, но светът е все по-близо до широката употреба на автономни електрически плавателни съдове (някои ги наричат кораби призраци), превозващи стоки между крайбрежни пристанища, вътрешни водни пътища и дори в открито море.
Наскоро ви разказахме за първия на планетата широкомащабен тунел за кораби, който ще се изгражда в Норвегия. Скандинавската държава е на път да утвърди и друга разбиваща традиционните представи за логистика иновация – товарни превози с кораби без екипаж.
Всъщност полуавтономен плавателен съд вече обслужва логистиката по крайбрежията на Норвегия. От пролетта на 2022 г. той регулярно транспортира минерални торове от производствената база на компанията Yara в Пoшгрун до регионалното експортно пристанище в Бревик. Корабът може да изпълнява операциите си напълно самостоятелно – той се управлява дистанционно от контролен център, но все пак разполага с екипаж от трима души. Това е първият в света изцяло електрически автономен контейнерен кораб с нулеви емисии. Нарича се Yara Birkeland и е кръстен на един от основателите на норвежката компания Yara – Кристиян Биркеланд.
Плавателният съд е дълъг 80 м и има капацитет да превозва 3200 т товар, еквивалентен на 120 TEU. Работата на Yara Birkeland спестява 40 000 превоза с дизелови камиони годишно и съответните NOx и CO2 емисии, отделяни от тях. Максималната скорост на кораба е 15 възела при капацитет на батерията 6,8 MWh, тоест изминаването на 11 морски мили отнема приблизително около час.
Капитан извън борда
Една от локациите за управление на полуавтономните кораби в Европа е в белгийския град Антверпен. Там се намира Центърът за дистанционни операции на компанията Seafar. Капитаните, работещи в бреговия контролен център, разчитат на най-нови технологии, базирани на AI и machine learning. Комбинацията автономност на кораба (при навигация) и дистанционен пилотаж (подкрепа при маневри) е ключова за утвърждаването на ефективно и интелигентно корабоплаване. „Технологията Seafar към момента е внедрена в над 40 плавателни съда, голяма част от които оперират с намален екипаж и се управляват дистанционно“, каза Марк Холщайн, ръководител на Центъра за дистанционни операции на SEAFAR, по време на форума Connecting Ports. Три такива кораба плават по река Рейн между Нидерландия и германския град Бон. „Вече четири години управляваме кораби с намален екипаж. Има търсене на тази услуга и системата може да бъде внедрена в съществуващите инфраструктура и трафик, особено в Белгия“, подчерта Холщайн.
Кои са другите пазари и компании пионери в използването на нулевоемисионни кораби без екипаж – очаквайте продължение на темата в октомврийския брой на списание ЛОГИСТИКА.