76% от компаниите изпитват значителен недостиг на работна сила за логистичните си отдели.
40% е ръстът на заплатите в логистиката за последните 5 години в Европа. Три четвърти от компаниите в сектора обаче определят недостига на професионалисти в сферата като значителен. Какво се случва на пазара на кадри в логистиката и колко дълбока е кризата?
В ера, доминирана от глобализацията, специалистите по логистика се превърнаха в незаменим фактор за развитие на международната търговия. В последните години всички се убедиха колко ключова е тяхната роля във все по-заплетената световна мрежа от вериги на доставки. На техния „гръб“ са натоварени очакванията за оптимизиране на логистиката и за реализирането на непрекъсната международна търговия.
Неудовлетвореност
В същото време разходите на компаниите не спират да се покачват, движени от инфлацията и най-вече от възходящия тренд при възнагражденията на служителите. Анализ на бизнес консултантите от McKinsey твърди, че заплатите на заетите в сектора на логистиката са се увеличили с 40% от 2018 до 2023 г. Да, търсенето на кадри в бранша и разходите за тях растат, но в същото време производителността на служителите не се изстрелва нагоре със същия темп. Възелът се заплита още повече и като добавим общото усещане за неудовлетвореност на служителите в индустрията. Доклад на Quinyx установява, че независимо от факта, че 60% от заетите в логистиката се определят като отдадени на кариерата си в дългосрочен план, 40% от тях са обмисляли да напуснат работодателя си през последната една година заради ниско заплащане и чувство за подценяване.
Скорошно проучване (от август 2024 г.) на Descartes сред лидерите в сферите логистика и вериги на доставките в Европа и Северна Америка разкрива, че 76% от респондентите изпитват „значителен“ недостиг на работна сила, а 37% от тях определят ситуацията като „екстремна“ и респективно сериозна пречка за развитието на компаниите. Едва 5% споделят, че не са изправени пред недостиг на кадри, а 19% определят липсите на трудов ресурс като „малки“.
Също така в изследването се подчертава, че 61% от транспортните и 56% от складовите отдели имат нужда от още хора. Логистичните и supply chain организациите обявяват нови и нови позиции за плановици и анализатори, както и за мениджъри на отдели, като не е изненада, че тези специалисти се откриват най-трудно (55% от запитаните определят достъпа до този тип „таланти“ като изключително труден). Проблемът ще се задълбочи с навлизането на все повече технологии и изискването към служителите за умело боравене с информация и ефективно управление на данните от веригите на доставки и логистичните операции.
Множество други фактори правят пазара на специалисти в логистиката все по-комплициран. Сред тях са пенсионирането на родените в периода 1946–1964 г., спадът на имиграцията в последните години (според анализа на Descartes) и нежеланието на хората като цяло да започнат работа.
Смяна на приоритети
Съществен фактор е и т.нар. смяна на приоритети. По-младите поколения имат различни очаквания към работата си – изискват по-добро заплащане, по-здравословна работна среда, която поставя в центъра тяхното благосъстояние, както и повече гъвкавост по отношение на отпуска им и дистанционното изпълнение на ангажиментите си. И не на последно място, логистиката и транспортът се конкурират с редица други индустрии, някои от които са далеч по-привлекателни за новите поколения.
Сред решенията за справяне със ситуацията са въвеждането на решения за автоматизиране на някои от работните операции. Автоматизацията не може да замести хората, но може да намали натоварването им, за да повиши тяхната продуктивност. Други мерки са фокусирането на компаниите върху обученията на кадри, повишаването на уменията им за работа с новите технологии, провеждането на правилни комуникационни стратегии за по-висока ангажираност и повишаването на възнагражденията. Печеливш ход за справяне с недостига на кадри е и стратегическото планиране на работната сила. Тук става въпрос за един непрестанен процес, свързан с преглед, оценка и планиране на уменията и нуждите на персонала.
Ралица РУСИНОВА