Според данни, цитирани от Boeing, SAF е представлявало едва 0,53% от световното потребление за търговски превози по въздух за изминалата година.
Boeing подписа стратегическо партньорство с Norsk e-Fuel за доставка на устойчиво авиационно гориво. Компанията стана ключов партньор на основаната през 2019 г. Norsk e-Fuel в проект за създаване на едно от първите в Европа Power-to-Liquids (PtL) индустриални съоръжения.
Инвестицията на Boeing ще ускори производството и като цяло достъпа на авиокомпании до устойчиво авиационно гориво (sustainable aviation fuel/SAF) както в скандинавските страни, така и в глобален план, изтъкват от компанията. Сътрудничеството цели още и да подкрепи държавите-членки на ICAO (International Civil Aviation Organization) за постигане на нулеви нетни въглеродни емисии до 2050 г.
Norsk e-Fuel ще произвежда гориво за реактивни двигатели, наречено electro-SAF или e-SAF. Това ще се случва чрез т.нар. PtL процес – използване на енергия от възобновяеми източници за генериране на зелен водород, който да се комбинира с рециклиран CO₂ от биогенни източници. Това гориво може да намали емисиите, отделяни от транспорта по въздух, с над 90% в сравнение с конвенционалните горива.
„Нашата подкрепа и сътрудничество с Norsk e-Fuel подчертава значението на използването на енергия от неизкопаеми горива (fossil-free energy), за да ускорим продукцията на SAF, което е в основата на намаляване емисиите от авиация до 2050 г.“, каза Стив Гилард, регионален директор по устойчивост на Boeing за Европа, Близкия изток, Турция, Африка и Централна Азия.
Според данни, цитирани от Boeing, SAF е представлявало едва 0,53% от световното потребление за търговски превози по въздух за 2024 г. В Европа инициативата RefuelEU SAF се стреми към постепенно увеличаване на делът на SAF, постигайки 6% до 2030 г. и 70% до 2050 г. Определени са и цели за e-SAF, каквото произвежда й Norsk e-Fuel, като тук задачата е достигане на дял от 1,2% през 2030 г. и 35% до 2050 г.
„Целта ни е да направим е-горивата конкурентоспособни и в крайна сметка да заменим изкопаемите горива в критични инфраструктури. SAF трябва да стане лесно достъпна и приемлива ценово суровина, за да има напредък в декарбонизацията на авиосектора“, каза Ларс Бьорн Ларсен, CCO на Norsk e-Fuel. Той допълни, че инвестицията на Boeing допълнително ще ускори гамата им от проекти и ще улесни прехода към авиационна индустрия с нулеви емисии.
Norsk e-Fuel е основана през 2019 г., за да стимулира преминаването към авиация, задвижвана от възобновяема енергия. Според мениджмънта на компанията това може да се случи чрез установяване на промишлено производство на устойчиви горива чрез CO2 и вода. Norsk e-Fuel разкрива мащабни производствени бази за т.нар. „синтетични горива“ за авиационната индустрия. Подкрепяна от стратегически инвеститори и внимателно подбрани партньори, компанията е решена да разгърне Power-to-Liquid производството си и да създаде нова верига на стойността на устойчивите горива.