• Вход
No Result
View All Result
  • Логистична Конф.
  • Складова логистика
  • Транспорт+спедиция
  • Верига на доставките
  • е-Списания
  • ОЩЕ
    • Техника и технологии
    • Икономика и инвестиции
    • Логистични центрове
    • Системи за управление
    • Ново в БГ
    • За бизнеса
    • Инфраструктура
    • Е-мобилити
    • Камиони
    • Ванове
    • Анализи
    • Видео
    • Най-ново
    • Най-четени
    • Справочник Кой какъв е в транспорта…
    • Kamioni.bg
    • Bageri.bg
    • Абонамент
  • Логистична Конф.
  • Складова логистика
  • Транспорт+спедиция
  • Верига на доставките
  • е-Списания
  • ОЩЕ
    • Техника и технологии
    • Икономика и инвестиции
    • Логистични центрове
    • Системи за управление
    • Ново в БГ
    • За бизнеса
    • Инфраструктура
    • Е-мобилити
    • Камиони
    • Ванове
    • Анализи
    • Видео
    • Най-ново
    • Най-четени
    • Справочник Кой какъв е в транспорта…
    • Kamioni.bg
    • Bageri.bg
    • Абонамент
No Result
View All Result

Списание ЛОГИСТИКА » CMR Отговорност и CMR

CMR Отговорност и CMR


26.02.2025
A A
Ралица Русинова
Reading Time: 1 min read
CMR Отговорност и CMR

Постоянно възникват нови въпроси, свързани с щети върху транспортирани стоки, разглеждани съгласно CMR Конвенцията. Опитните специалисти от Lutz Assekuranz разясняват кое е най-важното, което трябва да знаете по темата.

Докато броят на кражбите, грешните доставки, измамите и случаите с фалшиви превозвачи нарасна значително, то броят на щетите върху транспортните стоки намалява, наблюдават от Lutz Assekuranz. Това се дължи не само на иновативни опаковъчни решения, правилно осигуряване на товара и по-добре оборудвани превозни средства, но и на повишената осведоменост на изпращачите, превозвачите и шофьорите. По-строгите правни рамки и санкциите за нарушения също допринасят за тази промяна. Въпреки това все още има някои случаи във връзка с CMR, които повдигат много въпроси.

Изчисляване на обезщетението

Чл. 25 от CMR гласи следното:
(1) При повреда превозвачът трябва да заплати сумата на „обезценяването“, изчислена въз основа на стойността на стоката, установена съгласно чл. 23, ал. 1, 2 и 4.
(2) Обезщетението не може да надхвърля: a) ако цялата пратка е обезценена от повредата, сумата, която би се платила при пълна загуба; б) ако само част от пратката е обезценена от повредата, сумата, която би се платила при загуба на обезценената част.

Няма възстановяване на разходи за ремонт

Точка 1 от тази разпоредба използва термина „обезценяване“. Следователно не става въпрос за възстановяване на разходи за ремонт. Само ако обезценяването не може да бъде установено или не е ясно, разходите за ремонт могат да бъдат индикатор за обезценяването. То трябва да се изчислява съгласно принципите, установени в чл. 23 от CMR за загуби, като се прави препратка към ал. 1, 2 и 4 от същия член.

Мястото на изпращане е решаващо

Чл. 23 (1) от CMR гласи: Ако превозвачът е длъжен да заплати обезщетение за пълна или частична загуба на стоката съгласно разпоредбите на това споразумение, обезщетението се изчислява въз основа на стойността на стоката на мястото и по времето, когато е била приета за превоз. Следователно – стойността на стоките на мястото на изпращане и в момента на приемане е определяща. Повредените стоки понякога въобще не достигат до предвиденото място на доставка, така че текстът на CMR не предвижда такъв метод на изчисление.

Здрава стойност/повредена стойност 

По-скоро трябва да се изчисли разликата между стойността на стоките в неповредено състояние по времето на поемане на мястото на изпращане (здрава стойност) и фиктивната им стойност в повредено състояние на мястото и по времето на поемане за превоз. Разликата между здравата и повредената стойност невинаги е лесна за изчисление и често изисква привличането на експерт. В аварийните доклади обикновено се посочват само разходите за ремонт, което може да доведе до нежелани спорове. Затова комисарите и експертите трябва да бъдат правилно инструктирани. Lutz Assekuranz се грижи изчисленията в експертните доклади да отразяват разпоредбите на CMR конвенцията.


Коя цена?

Тъй като чл. 25 (1) от CMR също препраща към ал. 2 от чл. 23 от CMR, прилага се борсовата цена, при липсата на такава – пазарната цена, при липса на двете – стойността на стоки от същия вид и качество. Важно е да се отбележи, че трябва да се вземе предвид съответното търговско ниво, на което стоката се е намирала по времето и на мястото на приемане. Стойността на производителя обикновено ще бъде по-ниска, отколкото тази, на която крайният потребител би закупил стоката на мястото на изпращане.
Чл. 25 (2) от CMR постановява, че обезщетението за (частична) повреда не може да бъде по-високо от обезщетението за (частична) загуба.


Фактори, увеличаващи стойността

Чл. 23 (4) от CMR, на който също се позовава чл. 25 (1) от CMR, гласи: „без допълнително обезщетение – трябва да се възстановят разходите за превоз, мита и други разходи, възникнали по повод на превоза на стоката, в случай на пълна загуба в пълен размер, а в случай на частична загуба – пропорционално“. Тази разпоредба следва да се разглежда като компенсация за факта, че стойността на стоките на (предвиденото) място на доставка не се приема като основа за обезщетение.


Транспортни разходи

Транспортните разходи, ако са предварително платени, не се възстановяват в аспекта на „щети“, а в аспект „неизплатени възнаграждения“ (при прилагане законодателството на държава, в която възнаграждения не се дължат дори ако работата не е завършена). Така че това обикновено е лична загуба на превозвача, която, ако не е договорена отделно, не се възстановява от застрахователя по CMR.


Мита

Ако митата или други такси (например за акцизни бандероли или марки) са предварително платени преди приемането на стоката на мястото на отпътуване, те вече се включват в стойността на стоката на мястото на отпътуване по време на приемането и следва да се вземат предвид според чл. 23 (1) и (3) от CMR във връзка с чл. 25 (2) от CMR – и не като част от чл. 23 (4). Ако е налице случай по чл. 29 от CMR (груба небрежност), ограничението на отговорността по чл. 23 (3) от CMR не се прилага, което може да накара претендиращите за обезщетение при стоки с висока стойност или с високи предварително платени такси да опитат да получат пълно обезщетение. В този контекст също могат да играят роля и чл. 24 и чл. 26 от CMR.


Други разходи

Без допълнително обезщетение трябва да се възстановят и други разходи, възникнали по повод на превоза на стоката. Съществена е фразата „по повод на превоза“. Това не включва разходи, възникнали „по повод на щетата“. Следователно се възстановяват само такива разходи, които биха възникнали и при превоз без настъпили щети. Това естествено не включва разходи за нова опаковка на стоката вследствие на щета, складиране, установяване на щетата, връщане до мястото на изпращане и подобни. Съдебната практика обикновено приема, че разходите за установяване на щетата са възстановими, ако те служат за намаляване на щетата, например сортиране на повредените и неповредените стоки, ако само по този начин може да се установи щетата.


Застраховката покрива ли разходи?

В зависимост от условията на застрахователната полица застрахователите по CMR покриват разходите за предотвратяване и намаляване на щетата, както и за установяване ѝ, разходите за спасяване на товара, претоварване, временно складиране и допълнителните разходи за продължаване на превоза до първоначалното място на предназначение. Също и разходите за премахване, изхвърляне и унищожаване на стоките, когато те са в съответствие със законовите разпоредби или административни нареждания. Клиентски ориентираните застрахователни условия, като тези на Lutz Assekuranz, предвиждат това.


Натрупани щети

Трябва да се отбележи, че повредите (например в резултат на злополука) могат да доведат и до закъснения при доставката. В такива случаи както щетата върху стоките, така и щетата от закъснението трябва да бъдат компенсирани в рамките на разпоредбите на CMR. Тази изключително сложна материя, представена тук само накратко, изисква истински специалисти, каквито Lutz Assekuranz има от десетилетия. Те са на разположение за запитвания и сключване на застрахователни договори по всяко време.

Лутц Асекуранц
Ферзихерунгсфермитлунг – клон България
София, 1463
ул. „Верила“ № 5, ет. 2
Email: office-bg@lutz-assekuranz.eu
www.lutz-assekuranz.bg

 

Tags: CMRгрупажни превозитрансгранични превози

Свързани

 Балкан Стар Сервиз – София

11.11.2025

Доц. д-р Николай Драгомиров, ръководител Катедра „Логистика и веригите на доставки”, УНСС, в новия епизод на подкаст Logistika BG

11.11.2025

Mercedes-Benz eActros 600 пое по пътищата на Великобритания за Amazon

11.11.2025

ЕС планира изключение за тахографи и скорост за е-вановете до 4,25 тона

11.11.2025

Дигиталната революция в ECMT разрешенията започва от 2026 г.

11.11.2025
  • Ново
  • Сродни
  • Популярно
 Балкан Стар Сервиз – София

 Балкан Стар Сервиз – София

11.11.2025
Доц. д-р Николай Драгомиров, ръководител Катедра „Логистика и веригите на доставки”, УНСС, в новия епизод на подкаст Logistika BG

Доц. д-р Николай Драгомиров, ръководител Катедра „Логистика и веригите на доставки”, УНСС, в новия епизод на подкаст Logistika BG

11.11.2025
Mercedes-Benz eActros 600 пое по пътищата на Великобритания за Amazon

Mercedes-Benz eActros 600 пое по пътищата на Великобритания за Amazon

11.11.2025
ЕС планира изключение за тахографи и скорост за е-вановете до 4,25 тона

ЕС планира изключение за тахографи и скорост за е-вановете до 4,25 тона

11.11.2025
Дигиталната революция в ECMT разрешенията започва от 2026 г.

Дигиталната революция в ECMT разрешенията започва от 2026 г.

11.11.2025
Затварят летище Бургас за 6 месеца

Затварят летище Бургас за 6 месеца

10.11.2025
Министър Гроздан Караджов за сп. ЛОГИСТИКА: Обмисляме концесии на принципа build-operate-transfer

Министър Гроздан Караджов за сп. ЛОГИСТИКА: Обмисляме концесии на принципа build-operate-transfer

09.10.2025
Най-добрите управленски практики на Lutz Assekuranz в транспорта, спедицията и логистиката

Най-добрите управленски практики на Lutz Assekuranz в транспорта, спедицията и логистиката

18.09.2025
Вижте кои са изложителите на 13. Логистична Бизнес Конференция

Вижте кои са изложителите на 13. Логистична Бизнес Конференция

12.09.2025
Най-добрите мениджърски практики в новия бр. 7 на списание ЛОГИСТИКА

Най-добрите мениджърски практики в новия бр. 7 на списание ЛОГИСТИКА

05.09.2025
Xeneta: Интересът към индексно обвързаните договори расте

Как лидерите във веригата на доставки инвестират в пиковия сезон

27.08.2025
Тодор Иванджиков, председател на АБАИ, в новия епизод на подкаст Logistika BG

Тодор Иванджиков, председател на АБАИ, в новия епизод на подкаст Logistika BG

19.08.2025
Шофьори на камиони отнесоха глоби за 26000 евро при мащабна трансгранична операция

Шофьори на камиони отнесоха глоби за 26000 евро при мащабна трансгранична операция

23.10.2025
Пътните такси вече надвишават разходите за гориво на превозвачите в Европа

Пътните такси вече надвишават разходите за гориво на превозвачите в Европа

21.10.2025
Почина логистикът и общественик Любен Тенев

Почина логистикът и общественик Любен Тенев

04.11.2025
Участниците от 13. Логистична Бизнес Конференция говорят в новия епизод на подкаст Logistika BG

Участниците от 13. Логистична Бизнес Конференция говорят в новия епизод на подкаст Logistika BG

14.10.2025
По-строги санкции и ограничения за шофьорите на камиони в ЕС през 2026 г.

По-строги санкции и ограничения за шофьорите на камиони в ЕС през 2026 г.

03.11.2025
Цветин Тодоров, Alexander Logistics: Правим процесите все по-дигитални

Цветин Тодоров, Alexander Logistics: Правим процесите все по-дигитални

24.10.2025
затвори
затвори
  • Верига на доставките
  • Транспорт и спедиция
  • Складова логистика
  • Техника и технологии
  • Е-мобилити
  • Икономика/инвестиции
  • Анализи
  • Инфраструктура
  • Логистични центрове
  • Системи за управлен.
  • Ново в БГ
  • За бизнеса
  • Видео
  • Камиони
  • Ванове
  • Най-ново
  • Най-четени
  • БОРСА КАМИОНИ
  • Е-СПИСАНИЯ
  • АБОНАМЕНТ
  • ЛОГИСТИЧНА КОНФ.
  • СПР. КОЙ КАКЪВ Е
  • КАТ. АВТ. ЗА РАБОТА
  • Kamioni.bg
  • Bageri.bg
  • ВХОД
  • РЕГИСТРАЦИЯ
  • Контакт с logistika.bg
  • Екип
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакти
  • Политика за поверителност
  • Политика за бисквитките

Bulgarian Transport Press Ltd. © 2001 - 2023

No Result
View All Result
  • Логистична Бизнес Конференция
  • Складова логистика
  • Транспорт и спедиция
  • Техника и технологии
  • Верига на доставките
  • е-Списания
  • Справочник Кой какъв е в транспорта
  • Икономика и инвестиции
  • Логистични центрове
  • Системи за управление
  • Ново в БГ
  • За бизнеса
  • Инфраструктура
  • Е-мобилити
  • Камиони
  • Ванове
  • Анализи
  • Видео
  • Най-ново
  • Най-четени
  • Абонамент
  • Kamioni.bg
  • Bageri.bg
  • Вход

Bulgarian Transport Press Ltd. © 2001 - 2023

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Create New Account!

Fill the forms below to register

All fields are required. Log In
Този сайт използва с ваше съгласие бисквитки или подобни технологии за съхраняване, достъп и обработка на лични данни като вашето посещение на този уебсайт, IP адреси и идентификатори на бисквитки. Във връзка с изпълнението и прилагането на Общия регламент относно защитата на данните (Регламент (ЕС) 2016/679), можете да се запознаете с нашата Политика за бисквитките. Ако продължите да използвате този уебсайт, без да променяте настройките си, ще получите всички бисквитки, които сайтът използва. Можете да промените своите настройки за бисквитки по всяко време.
Приемам всичкиНастройкиОтказвам всички
Бисквитки

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDurationDescription
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
SAVE & ACCEPT