Постоянно възникват нови въпроси, свързани с щети върху транспортирани стоки, разглеждани съгласно CMR Конвенцията. Опитните специалисти от Lutz Assekuranz разясняват кое е най-важното, което трябва да знаете по темата.
Докато броят на кражбите, грешните доставки, измамите и случаите с фалшиви превозвачи нарасна значително, то броят на щетите върху транспортните стоки намалява, наблюдават от Lutz Assekuranz. Това се дължи не само на иновативни опаковъчни решения, правилно осигуряване на товара и по-добре оборудвани превозни средства, но и на повишената осведоменост на изпращачите, превозвачите и шофьорите. По-строгите правни рамки и санкциите за нарушения също допринасят за тази промяна. Въпреки това все още има някои случаи във връзка с CMR, които повдигат много въпроси.
Изчисляване на обезщетението
Чл. 25 от CMR гласи следното:
(1) При повреда превозвачът трябва да заплати сумата на „обезценяването“, изчислена въз основа на стойността на стоката, установена съгласно чл. 23, ал. 1, 2 и 4.
(2) Обезщетението не може да надхвърля: a) ако цялата пратка е обезценена от повредата, сумата, която би се платила при пълна загуба; б) ако само част от пратката е обезценена от повредата, сумата, която би се платила при загуба на обезценената част.
Няма възстановяване на разходи за ремонт
Точка 1 от тази разпоредба използва термина „обезценяване“. Следователно не става въпрос за възстановяване на разходи за ремонт. Само ако обезценяването не може да бъде установено или не е ясно, разходите за ремонт могат да бъдат индикатор за обезценяването. То трябва да се изчислява съгласно принципите, установени в чл. 23 от CMR за загуби, като се прави препратка към ал. 1, 2 и 4 от същия член.
Мястото на изпращане е решаващо
Чл. 23 (1) от CMR гласи: Ако превозвачът е длъжен да заплати обезщетение за пълна или частична загуба на стоката съгласно разпоредбите на това споразумение, обезщетението се изчислява въз основа на стойността на стоката на мястото и по времето, когато е била приета за превоз. Следователно – стойността на стоките на мястото на изпращане и в момента на приемане е определяща. Повредените стоки понякога въобще не достигат до предвиденото място на доставка, така че текстът на CMR не предвижда такъв метод на изчисление.
Здрава стойност/повредена стойност
По-скоро трябва да се изчисли разликата между стойността на стоките в неповредено състояние по времето на поемане на мястото на изпращане (здрава стойност) и фиктивната им стойност в повредено състояние на мястото и по времето на поемане за превоз. Разликата между здравата и повредената стойност невинаги е лесна за изчисление и често изисква привличането на експерт. В аварийните доклади обикновено се посочват само разходите за ремонт, което може да доведе до нежелани спорове. Затова комисарите и експертите трябва да бъдат правилно инструктирани. Lutz Assekuranz се грижи изчисленията в експертните доклади да отразяват разпоредбите на CMR конвенцията.
Коя цена?
Тъй като чл. 25 (1) от CMR също препраща към ал. 2 от чл. 23 от CMR, прилага се борсовата цена, при липсата на такава – пазарната цена, при липса на двете – стойността на стоки от същия вид и качество. Важно е да се отбележи, че трябва да се вземе предвид съответното търговско ниво, на което стоката се е намирала по времето и на мястото на приемане. Стойността на производителя обикновено ще бъде по-ниска, отколкото тази, на която крайният потребител би закупил стоката на мястото на изпращане.
Чл. 25 (2) от CMR постановява, че обезщетението за (частична) повреда не може да бъде по-високо от обезщетението за (частична) загуба.
Фактори, увеличаващи стойността
Чл. 23 (4) от CMR, на който също се позовава чл. 25 (1) от CMR, гласи: „без допълнително обезщетение – трябва да се възстановят разходите за превоз, мита и други разходи, възникнали по повод на превоза на стоката, в случай на пълна загуба в пълен размер, а в случай на частична загуба – пропорционално“. Тази разпоредба следва да се разглежда като компенсация за факта, че стойността на стоките на (предвиденото) място на доставка не се приема като основа за обезщетение.
Транспортни разходи
Транспортните разходи, ако са предварително платени, не се възстановяват в аспекта на „щети“, а в аспект „неизплатени възнаграждения“ (при прилагане законодателството на държава, в която възнаграждения не се дължат дори ако работата не е завършена). Така че това обикновено е лична загуба на превозвача, която, ако не е договорена отделно, не се възстановява от застрахователя по CMR.
Мита
Ако митата или други такси (например за акцизни бандероли или марки) са предварително платени преди приемането на стоката на мястото на отпътуване, те вече се включват в стойността на стоката на мястото на отпътуване по време на приемането и следва да се вземат предвид според чл. 23 (1) и (3) от CMR във връзка с чл. 25 (2) от CMR – и не като част от чл. 23 (4). Ако е налице случай по чл. 29 от CMR (груба небрежност), ограничението на отговорността по чл. 23 (3) от CMR не се прилага, което може да накара претендиращите за обезщетение при стоки с висока стойност или с високи предварително платени такси да опитат да получат пълно обезщетение. В този контекст също могат да играят роля и чл. 24 и чл. 26 от CMR.
Други разходи
Без допълнително обезщетение трябва да се възстановят и други разходи, възникнали по повод на превоза на стоката. Съществена е фразата „по повод на превоза“. Това не включва разходи, възникнали „по повод на щетата“. Следователно се възстановяват само такива разходи, които биха възникнали и при превоз без настъпили щети. Това естествено не включва разходи за нова опаковка на стоката вследствие на щета, складиране, установяване на щетата, връщане до мястото на изпращане и подобни. Съдебната практика обикновено приема, че разходите за установяване на щетата са възстановими, ако те служат за намаляване на щетата, например сортиране на повредените и неповредените стоки, ако само по този начин може да се установи щетата.
Застраховката покрива ли разходи?
В зависимост от условията на застрахователната полица застрахователите по CMR покриват разходите за предотвратяване и намаляване на щетата, както и за установяване ѝ, разходите за спасяване на товара, претоварване, временно складиране и допълнителните разходи за продължаване на превоза до първоначалното място на предназначение. Също и разходите за премахване, изхвърляне и унищожаване на стоките, когато те са в съответствие със законовите разпоредби или административни нареждания. Клиентски ориентираните застрахователни условия, като тези на Lutz Assekuranz, предвиждат това.
Натрупани щети
Трябва да се отбележи, че повредите (например в резултат на злополука) могат да доведат и до закъснения при доставката. В такива случаи както щетата върху стоките, така и щетата от закъснението трябва да бъдат компенсирани в рамките на разпоредбите на CMR. Тази изключително сложна материя, представена тук само накратко, изисква истински специалисти, каквито Lutz Assekuranz има от десетилетия. Те са на разположение за запитвания и сключване на застрахователни договори по всяко време.
Лутц Асекуранц
Ферзихерунгсфермитлунг – клон България
София, 1463
ул. „Верила“ № 5, ет. 2
Email: office-bg@lutz-assekuranz.eu
www.lutz-assekuranz.bg