Строителните дейности за Stad Ship Tunnel се очаква да започнат през 2025 г.
Норвежките брегови власти са на път да реализират първия в света пълномащабен тунел за плавателни съдове. Съоръжението Stad Ship Tunnel ще е дълго 1,7 км, височината му ще е 50 м, а широчината – 36 м. Параметри, осигуряващи безопасно придвижване на кораби, обслужващи товарни и пътнически линии около полуостров Стад.
Смел и иновативен проект завинаги ще промени облика на корабоплаването. След близо половин век умуване и различни проектни предложения Норвегия прави решителна крачка напред към реализирането на първия на планетата широкомащабен тунел за кораби. Наскоро световните информационни агенции разпространиха новината, че норвежката брегова администрация (NCA) е избрала базираната в Дания консултантска компания Cowi за технически съветник при изграждането на Stad Ship Tunnel. За съоръжението, което ще се изгради в окръг Вестланд (Западна Норвегия), още през 2021 г. бе одобрен бюджет от 2,7 млрд. норвежки крони, или 225 млн. евро.
Експертите на компанията Cowi ще отговарят за всички технически аспекти на проекта от геотехника и геология, плана за изграждане на конструкциите и инсталациите до избора на устойчиви решения против корозия и безопасна и здравословна работна среда. „Ръководихме създаването на дизайна на най-дългия висящ мост в света (Канаккале в Турция, съоръжението е дълго 2023 м и е в експлоатация от 2022 г.). Проектите, които са най-големи, най-дълги или първи по рода си, ни вдъхновяват и искаме да сме част от тях“, заяви Еспен Виддал от Cowi, отговарящ за Stad Ship Tunnel.
Според изчисленията на NCA за дейността си по проекта Cowi ще получи между 2,4 и 7,5 млн. евро. Ако се стигне и до вариант за разполагане на временно наети специалисти на компанията на терен, контрактът между NCA и Cowi би могъл да достигне и до 12,5 млн. евро. За подизпълнители са избрани норвежките организации SINTEF и Longvas Oppmåling.
Опасни условия
Stadhavet всъщност има славата на най-опасната зона от норвежкото крайбрежие. Суровите климатични условия там властват около 100 дни в годината, бурите често са непредвидими, което създава изключително критични ситуации за преминаващите кораби и ги принуждава да изчакват дни наред. Теченията, създадени от „срещата“ на Северно и Норвежко море, също усложняват навигацията. Очакванията са новото съоръжение да подобри достъпността на плавателните съдове до полуостров Стад и най-вече безопасността на екипажите на борда. За последните 70 години в района са регистрирани над 50 инцидента с десетки загинали.
Тунел в планините
Възможностите за прокопаване на тунел през планините на полуостров Стад се обсъждат от десетилетия. Едва през 2013 г. обаче плановете за изграждането му са включени в Националния транспортен план на Норвегия. За създаването на съоръжението вероятно ще се използват конвенционални методи за взривяване на скална маса, като ще се разчита и на подземни сондажни платформи, уточняват от NCA.