Новите правила ще спомогнат за подобряване на боравенето с пластмасови пелети на всички етапи от веригата на доставки. Това може да намали загубите на пластмасови пелети в околната среда с до 74%.
Съветът на Европа и Европейският парламент постигнаха предварително съгласие относно регламент за предотвратяване на загубата на пластмасови пелети — промишлените суровини, използвани за производството на пластмасови продукти — в околната среда. Общият подход предоставя на председателството на Съвета мандат за преговори с Европейския парламент относно окончателната форма на регламента.
Въз основа на първоначалното предложение на Комисията общият подход на Съвета постига баланс между въвеждането на амбициозни и ефективни мерки за свеждане до минимум на загубите на пластмасови пелети и избягването на ненужната административна тежест. Текстът също така гарантира еднакви условия на конкуренция между превозвачите от ЕС и извън ЕС и въвежда задължения за морските плавателни съдове, превозващи пластмасови пелети, в съответствие с препоръките на Международната морска организация.
Загубите на пластмасови пелети в околната среда са третият по големина източник на всички неволни изпускания на микропластмаса. Новите правила, първите по рода си в ЕС, ще помогнат на компаниите да сведат до минимум загубите на пластмасови пелети, допринасяйки за борбата със замърсяването с пластмасови микрочастици по цял свят.
,,Микропластмасата, включително пластмасовите пелети, сега се намират навсякъде – в нашите океани, морета и дори в храната, която ядем. Всяка година еквивалентът на до 7 300 камиона с пластмасови пелети се губи в околната среда. ЕС предприе забележителна стъпка към намаляване на замърсяването с пелети, като прие мерки за справяне със загубите и осигуряване на правилно боравене, включително в морския транспорт“, коментира Паулина Хениг-Клоска, министър на климата и околната среда на Полша.
Настоящият функциониращ регламент се прилага за икономически оператори, обработващи пластмасови пелети в количества над 5 тона в ЕС, Превозвачи от ЕС и извън ЕС, превозващи пластмасови пелети в ЕС, дружества, отговарящи за почистването на пластмасови контейнери и резервоари за пелети (добавени от Съвета в неговия общ подход) товародатели, оператори, агенти и капитани на морски плавателни съдове при напускане или акостиране в пристанище на държава членка (добавено от Съвета в общия му подход). Съветът поддържа подхода на Комисията, че новите правила ще се прилагат на всички етапи от веригата на доставки.
Най-добри практики за работа
Когато пластмасовите пелети се изпускат неволно в околната среда, това често се дължи на липса на осведоменост и лоши практики за боравене от страна на икономическите оператори, превозвачите и морските плавателни съдове. Веднъж изгубени в околната среда е почти невъзможно да се уловят пластмасовите пелети и те лесно се разпръскват на големи разстояния от вятърни и водни потоци.
В съответствие с новите правила и в зависимост от размера на инсталацията или транспортната дейност операторите ще трябва да следват най-добрите практики за обработка. Превозвачите от ЕС и извън него ще бъдат задължени да предотвратяват загубите на пластмасови пелети, както и да ги почистват, ако възникнат инциденти.
Съгласно общия подход на Съвета превозвачите от ЕС и извън него ще трябва да информират органите за своето създаване и участието си в транспортирането на пластмасови пелети. За да се гарантира спазването на тези задължения и еднакви условия на конкуренция, Съветът въведе задължение за превозвачите извън ЕС да определят упълномощен представител в ЕС.
Морски транспорт
Устойчивостта на пластмасовите пелети във водна среда може да бъде измерена в продължение на десетилетия или повече, тъй като пластмасовите пелети не са биоразградими. Освен това чрез морски транспорт са превозени около 38 % от всички пелети, транспортирани в ЕС през 2022 г.
Ето защо Съветът въведе специфични задължения по отношение на транспортирането на пластмасови пелети по море (в товарни контейнери), включително осигуряване на добро качество на опаковането и предоставяне на свързана с товарите и друга техническа информация. Това е в допълнение към задълженията, свързани с транспортирането на пластмасови пелети по сухоземните пътища, железопътен транспорт и вътрешни водни пътища, както е посочено в предложението на Комисията.
За да се улесни спазването на правилата за морския транспорт, Съветът постигна съгласие да отложи прилагането им с една година, в сравнение с останалите правила, определени в регламента. Освен това, ако Международната морска организация приеме мерки за справяне със замърсяването на морската среда с пластмасови пелети от кораби, регламентът следва да бъде съответно изменен по предложение на Комисията.
Задължително сертифициране и самодеклариране
Съгласно новите правила националните органи ще трябва да извършват екологични инспекции и да предприемат други мерки за проверка като част от подход, основан на риска. За да докажат съответствието си с тези правила, по-големите оператори ще трябва да получат сертификат за съответствие, издаден от независима трета страна. Съгласно общия подход всички дружества (с изключение на микропредприятията) са обхванати от това задължение, ако обработват повече от 1 000 тона годишно. Съветът даде на малките предприятия четири години, за да изпълнят това задължение. Дружествата, които обработват по-малко от 1 000 тона годишно, ще трябва да издадат декларация за съответствие.
Като алтернатива общият подход позволява на държавите членки да гарантират спазването чрез установени национални разрешителни системи. Освен това Съветът добави задължение за органите да предоставят свободен и публичен достъп до информация относно боравенето с пластмасови пелети.
Следващи стъпки
Договореният общ подход формализира преговорната позиция на Съвета. Очаква се преговорите с Европейския парламент за окончателния облик на регламента да започнат в началото на 2025 г. Смята се, че през 2019 г. в околната среда в ЕС са загубени между 52 140 и 184 290 тона пелети. Загубите на пелети могат да възникнат на различни етапи по веригата на стойността. Досега пластмасовите микрочастици не са били обхванати от законодателството на ЕС по изчерпателен начин и няма конкретни правила на ЕС относно загубите на пластмасови пелети, въпреки неблагоприятното им въздействие върху околната среда, климата, икономиката и потенциално човешкото здраве.
В заключенията си относно кръговото и екологосъобразното възстановяване (декември 2020 г.) Съветът подкрепи Комисията за ограничаване на умишлено добавените пластмасови микрочастици във възможно най-кратък срок и за справяне със замърсяването от пластмасови пелети.
През 2021 г. Комисията предложи ЕС да намали (умишленото и непреднамереното) изпускането на пластмасови микрочастици в околната среда с 30% до 2030 г. в своя план за действие „Към нулево замърсяване на въздуха, водата и почвата“.