• Вход
No Result
View All Result
  • Логистична Конф.
  • Складова логистика
  • Транспорт+спедиция
  • Верига на доставките
  • е-Списания
  • ОЩЕ
    • Техника и технологии
    • Икономика и инвестиции
    • Логистични центрове
    • Системи за управление
    • Ново в БГ
    • За бизнеса
    • Инфраструктура
    • Е-мобилити
    • Камиони
    • Ванове
    • Анализи
    • Видео
    • Най-ново
    • Най-четени
    • Справочник Кой какъв е в транспорта…
    • Kamioni.bg
    • Bageri.bg
    • Абонамент
  • Логистична Конф.
  • Складова логистика
  • Транспорт+спедиция
  • Верига на доставките
  • е-Списания
  • ОЩЕ
    • Техника и технологии
    • Икономика и инвестиции
    • Логистични центрове
    • Системи за управление
    • Ново в БГ
    • За бизнеса
    • Инфраструктура
    • Е-мобилити
    • Камиони
    • Ванове
    • Анализи
    • Видео
    • Най-ново
    • Най-четени
    • Справочник Кой какъв е в транспорта…
    • Kamioni.bg
    • Bageri.bg
    • Абонамент
No Result
View All Result

Списание ЛОГИСТИКА » UNCTAD очаква скромен ръст от 2% за 2024 г. при морските превози

UNCTAD очаква скромен ръст от 2% за 2024 г. при морските превози


13.11.2024
A A
Ралица Русинова
Reading Time: 1 min read
UNCTAD очаква скромен ръст от 2% за 2024 г. при морските превози

Изображение: Pixabay

Контейнерната търговия, която нарасна само с 0,3% през 2023 г., се очаква да се възстанови с ръст до 3,5% през 2024 г.

Нужни са спешни мерки за укрепване устойчивостта на морските превози, пристанищната инфраструктура и шипинг операциите. Насърчаването на нисковъглеродното корабоплаване и борбата с нарастващите фалшиви регистрации на кораби също не търпят отлагане, алармират от UNCTAD. Каква е картината на пазара на морски превози за 2024 г.?

Веригите на доставки са изложени на висока степен на уязвимост заради натиска, оказван на ключовите артерии за морски транспорт в глобален план. Това се посочва в последния доклад на UNCTAD – органът на ООН, насърчаващ търговията и развитието. Според оценката на наблюдателите глобалната търговия е силно застрашена от смущения, най-вече касаещи  Суецкия канал, Панамския канал и Черно море.

Глобалната икономика, продоволствената сигурност и енергийните доставки са изложени на нарастващ риск. Анализ на морския транспорт през 2024 г. (доклад, озаглавен Review of Maritime Transport 2024) на UNCTAD откроява четири критични за индустрията зони – това са Панамският канал (свързващ Тихия и Атлантическия океан), Червено море и Суецкият канал (свързващ Средиземно море с Индийския океан през Арабския полуостров) и Черно море (важен център за износ на зърно). Геополитическото напрежение, измененията на климата и продължаващите конфликти разтърсиха световната търговия и застрашават функционирането на морските вериги на доставки, констатира докладът.

Морската търговия, която нарасна с 2,4% през 2023 г., достигайки 12 292 млн. тона, започна да се възстановява след свиването от 2022 г. И все пак бъдещето остава несигурно. Проучването на UNCTAD предвижда скромен ръст за сегмента от 2% за 2024 г., задвижван най-вече от търсенето на насипни стоки (като желязна руда, въглища и зърно) и контейнерни превози. Това число обаче е червена лампа за много по-дълбоки предизвикателства пред индустрията. Контейнерната търговия, която нарасна само с 0,3% през 2023 г., се очаква да се възстанови с ръст до 3,5% през 2024 г. Дългосрочният ѝ подем обаче ще зависи от това как секторът ще реагира на продължаващите смущения, като войната в Украйна и нарастващото геополитическо напрежения в Близкия изток.

Междувременно капацитетът на предлагането на контейнери е нараснал с 8,2% през 2023 г.

Прекъсванията при ключови търговски морски линии, които временно увеличиха търсенето на кораби, движещи се по удължени маршрути, помогнаха за облекчаване на проблема със свръхкапацитета. И все пак, ако морските пътища се завърнат към нормалното си функциониране, дисбалансът между търсенето и предлагането може да доведе до свръхкапацитет при контейнерите.

Тесните места

Основни шипинг маршрути се сблъскаха със значителни проблеми, водещи до закъснения, пренасочвания и по-високи цени. Трафикът през Панамския и Суецкия канал – критични артерии на световната търговия, е намалял с над 50% до средата на 2024 г. Причина за този драстичен спад са ниските нива на водата в Панамския канал (заради климатичните изменения) и избухването на конфликта в региона на Червено море, който засегна Суецкия канал. Според анализа на UNCTAD тонажът на корабите, преминаващи транзитно през Аденския залив и Суецкия канал, е спаднал съответно със 76% и 70% в сравнение с края на 2023 г. Пренасочването на товари около нос Добра надежда (Южна Африка) се е увеличило драстично, като капацитетът на пристигащите кораби е с ръст от 89%. И въпреки че това е решение за поддържането на непрекъсваемост на потока от стоки, разходите, закъсненията и отделяните въглеродни емисии значително се увеличават. Ето един пример: стандартен голям контейнеровоз, превозващ 20 000 – 24 000 TEU по маршрута Далечен изток – Европа, прави допълнителни 400 000 щ.д. разходи за емисии на пътуване съгласно Системата за търговия с емисии (ETS) на Европейския съюз, защото се отклонява около Африка вместо да използва Суецкия канал.


По-дълго и по-скъпо

По-дългите маршрути доведоха до високи нива на задръстване на пристанищата, по-голям разход за гориво, за възнаграждения на екипажите, за застрахователни премии и не на последно място – до уязвимост от пиратски набези. Глобалните тон-мили са се повишили с 4,2% през 2023 г., увеличавайки цените и емисиите. До средата на 2024 г. пренасочването на кораби, за да се избегнат Червено море и Панамският канал, увеличи търсенето на плавателни съдове в световен план с 3%, а търсенето на контейнерни превози – с 12%. Това оказа значителен натиск върху глобалната логистика и веригите на доставки. Сред най-засегнатите пристанищни хъбове са Сингапур и големите портове по Средиземноморието, тъй като се налага те да се справят с нарастващото търсене на услуги по трансбордиране именно заради пренасочването на кораби. Задръстването на тези точки добавя още един слой на напрежение за участниците в световните транспортни и търговски мрежи.

Адаптация

Международната морска организация (IMO) приема все по-амбициозни цели за намаляване емисиите от парникови газове. Необходимостта от бърза декарбонизация е критична, изтъкват авторите на доклада на UNCTAD. Напредъкът в тази насока обаче е бавен, тъй като преходът към по-екологични кораби и нисковъглеродни горива все още е в начален етап. Важно е да се отбележи фактът, че обновяването на флота е възпрепятствано и от несигурност относно това кои ще бъдат горивата и технологиите на бъдещето.

В първите месеци на 2024 г. само 50% от регистрираните поръчки за нови кораби са за съдове, способни да плават с алтернативни горива.

В същото време бракуването на по-стари кораби се забавя поради високите навла и повишеното търсене на морски превози, отново заради нарастването на изминатите разстояния.

Измами

Друг проблем, който не търпи отлагане, е увеличаването на фалшивите сертификати и регистри на кораби, които подлагат на риск безопасността и живота на моряците и повишават замърсяването на водите. Ситуацията става още по-сложна, като добавим и нарастващия флот от кораби, които работят „под радара“, заобикаляйки международните разпоредби.

Препоръки

Докладът на UNCTAD подчертава необходимостта от наблюдение на развитието на пазара на товарни превози, следене на тенденциите в цените на корабоплаването и въздействието им за уязвимите икономики. Държавите и техните морски индустрии могат да изградят по-устойчива на срив среда за морски превози, ако предприемат координирани усилия за справяне с трафика по най-важните морски артерии, инвестират в нисковъглеродно и екологично корабоплаване, повишат ефективността на пристанищните операции, улеснят търговията и чрез подобряване на свързаността във вътрешността на пазарите, обобщават анализаторите.

Tags: контейнерикорабоплаванетенденции

Свързани

Предпроектното проучване за третия мост над Дунав ще струва 12 млн. евро

14.07.2025

Лидер в роботиката откри производствена база в България

14.07.2025

Ford Trucks стартира програма за обучение на шофьори в Европа

14.07.2025

DAF представя шасита за транспорт на автомобили

14.07.2025

Ford Trucks с нова сервизна точка в България

11.07.2025
  • Ново
  • Сродни
  • Популярно
Предпроектното проучване за третия мост над Дунав ще струва 12 млн. евро

Предпроектното проучване за третия мост над Дунав ще струва 12 млн. евро

14.07.2025
Лидер в роботиката откри производствена база в България

Лидер в роботиката откри производствена база в България

14.07.2025
Ford Trucks стартира програма за обучение на шофьори в Европа

Ford Trucks стартира програма за обучение на шофьори в Европа

14.07.2025
DAF представя шасита за транспорт на автомобили

DAF представя шасита за транспорт на автомобили

14.07.2025
Ford Trucks с нова сервизна точка в България

Ford Trucks с нова сервизна точка в България

11.07.2025
Тръмп „сурвака“ с нови мита 14 страни

Тръмп „сурвака“ с нови мита 14 страни

10.07.2025
Нова платформа свързва българския бизнес с AI експерти

Нова платформа свързва българския бизнес с AI експерти

10.07.2025
WTO: Навлизането на AI във веригите на доставки става все по-осезаемо

WTO: Навлизането на AI във веригите на доставки става все по-осезаемо

10.07.2025
БМФ Порт Бургас: Интересът към ро-ро решения нараства

БМФ Порт Бургас: Интересът към ро-ро решения нараства

10.07.2025
DISCORDIA: Европа се подготвя за ръст в производството

DISCORDIA: Европа се подготвя за ръст в производството

10.07.2025
Tри нови семейства роботи разширяват портфолиото на АББ

Tри нови семейства роботи разширяват портфолиото на АББ

09.07.2025
Решения за интелигентно управление и роботизация в новия бр. 6 на сп. ЛОГИСТИКА

Решения за интелигентно управление и роботизация в новия бр. 6 на сп. ЛОГИСТИКА

08.07.2025
Юнимастърс празнува 35 години устрем към иновации

Юнимастърс празнува 35 години устрем към иновации

24.06.2025
ВИДЕО – BG ТЕСТ: IVECO S-Way – модерната класика

ВИДЕО – BG ТЕСТ: IVECO S-Way – модерната класика

18.06.2025
Европейският транспорт оцелява с нови маршрути и повишена ефективност в икономическия спад

Европейският транспорт оцелява с нови маршрути и повишена ефективност в икономическия спад

26.06.2025
Techno Expo 2025: Водещото бизнес изложение за индустриални и строителни технологии в България

Techno Expo 2025: Водещото бизнес изложение за индустриални и строителни технологии в България

24.06.2025
Подготвят варианти за жп граничния преход при Лесово

Подготвят варианти за жп граничния преход при Лесово

19.06.2025
Промени в Закона за автомобилните превози ще хармонизират българското със законодателството на ЕС

Промени в Закона за автомобилните превози ще хармонизират българското със законодателството на ЕС

18.06.2025
затвори
затвори
  • Верига на доставките
  • Транспорт и спедиция
  • Складова логистика
  • Техника и технологии
  • Е-мобилити
  • Икономика/инвестиции
  • Анализи
  • Инфраструктура
  • Логистични центрове
  • Системи за управлен.
  • Ново в БГ
  • За бизнеса
  • Видео
  • Камиони
  • Ванове
  • Най-ново
  • Най-четени
  • БОРСА КАМИОНИ
  • Е-СПИСАНИЯ
  • АБОНАМЕНТ
  • ЛОГИСТИЧНА КОНФ.
  • СПР. КОЙ КАКЪВ Е
  • КАТ. АВТ. ЗА РАБОТА
  • Kamioni.bg
  • Bageri.bg
  • ВХОД
  • РЕГИСТРАЦИЯ
  • Контакт с logistika.bg
  • Екип
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакти
  • Политика за поверителност
  • Политика за бисквитките

Bulgarian Transport Press Ltd. © 2001 - 2023

No Result
View All Result
  • Логистична Бизнес Конференция
  • Складова логистика
  • Транспорт и спедиция
  • Техника и технологии
  • Верига на доставките
  • е-Списания
  • Справочник Кой какъв е в транспорта
  • Икономика и инвестиции
  • Логистични центрове
  • Системи за управление
  • Ново в БГ
  • За бизнеса
  • Инфраструктура
  • Е-мобилити
  • Камиони
  • Ванове
  • Анализи
  • Видео
  • Най-ново
  • Най-четени
  • Абонамент
  • Kamioni.bg
  • Bageri.bg
  • Вход

Bulgarian Transport Press Ltd. © 2001 - 2023

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Create New Account!

Fill the forms below to register

All fields are required. Log In
Този сайт използва с ваше съгласие бисквитки или подобни технологии за съхраняване, достъп и обработка на лични данни като вашето посещение на този уебсайт, IP адреси и идентификатори на бисквитки. Във връзка с изпълнението и прилагането на Общия регламент относно защитата на данните (Регламент (ЕС) 2016/679), можете да се запознаете с нашата Политика за бисквитките. Ако продължите да използвате този уебсайт, без да променяте настройките си, ще получите всички бисквитки, които сайтът използва. Можете да промените своите настройки за бисквитки по всяко време.
Приемам всичкиНастройкиОтказвам всички
Бисквитки

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDurationDescription
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
SAVE & ACCEPT