До ноември 2024 г. Sameday България ще разполага с 1500 точки за доставка извън дома в цялата страна.
Насочваме поглед към дигиталната търговия и пазара на куриерски услуги. Според проучване, цитирано от изпълнителния директор на Sameday България Радослав Крумов, последната онлайн поръчка на над 40% от европейските потребители е била от Китай, като в някои страни този показател надминава 50%. Засилват ли се драстично продажбите на китайски търговци в България и Европа? Очаква ли ни ръст на онлайн потреблението и броя на обработваните пратки? На какво разчитат куриерските компании за постигане на устойчив растеж? Отговорите ще намерите в ексклузивното интервю на Радослав Крумов за списание ЛОГИСТИКА.
– Г-н Крумов, какви са очакванията Ви за развитие на пазара на куриерски услуги у нас през тази година?
– Не разполагам с официални данни за развитието на пазара през 2023 г., но очаквам след лекия спад през 2022 г., тоест годината след изчерпване на ковид ефекта, за 2023 г. отново да има отчетен растеж на броя обработени пратки, който да продължи и през 2024 г.
Не бива да забравяме, че пазарът на куриерски услуги се движи от ръста на пратките, генерирани от онлайн продажби, които от своя страна се увеличават бързо. В подкрепа на прогнозата ми ще отбележа мощното навлизане в България (и в региона) на китайските платформи за електронна търговия (marketplaces), на мощни чуждестранни търговци от Европа, както и на консолидатори на по-малки търговци от Европа (които вече са чувствително по-големи от българските). Те навлизат със своето ноу-хау в областта на продажбите, стимулирайки потребителите да купуват. Отново продажбите на китайски търговци в България и Европа се засилва драстично, което ще доведе до ръст на онлайн потреблението, респективно на броя пратки, които ще се обработват.
Според проучване последната онлайн поръчка на над 40% от европейските потребители е била от Китай, като в някои страни този показател надминава 50%.
– Кои са основните предизвикателства пред компаниите от сектора?
– Относно предизвикателствата бих извел на преден план необходимостта от бързо разширяване на капацитетите. Тя е свързана с инвестиции в решения за сортиране и за last mile доставка. „Затегнатият“ пазар на труда също създава редица трудности.
– Какви са стратегиите Ви за разгръщане на бизнеса на българския пазар? Какви проекти и цели стоят пред компанията?
– Важен фокус за нас в момента е Sameday да се превърне в компанията с най-добре развита out-of-home delivery мрежа не са само в региона, което вече е факт, но и в България. Целта всъщност е на път да се реализира още преди края на тази календарна година, тъй като плановете ни са до ноември 2024 г. да разполагаме с 1500 точки за доставка извън дома в цялата страна. За да обезпечим разширяването на мрежата, ще инвестираме над 6,5 млн. евро в страната. Това ще ни помогне, от една страна, да можем да предложим качествена услуга, а от друга, тя да бъде на изгодна за потребителя цена. Вече можете да си вземете пратката, излизайки от дома по пантофи, защото локърът (автоматичното шкафче за доставка) е в близост до вас. В същото време цената на доставката е много изгодна, тъй като разходите ни за доставка са ниски. Всичко това е сериозна предпоставка за устойчив растеж за бизнеса ни.
Целта ни в средносрочен план е амбициозна, а именно Sameday да се превърне в най-популярната и обичаната куриерска компания в България и региона. Звучи наистина смело, но зад тази цел стоят сериозни планове, инвестиции и стратегия, изцяло центрирана върху клиента и клиентското преживяване при доставката. Само през 2024 г. компанията ще инвестира над 30 млн. евро в България, Румъния и Унгария в разширяване на мрежата, за оперативни оптимизации и технологични иновации.
– Кои ще са водещите тенденции и иновации, които оформят облика на last mile и фулфилмънт сегмента на Балканите и в Европа?
– Не бих могъл да говоря за фулфилмънт, не съм достатъчно компетентен. Говорейки за иновации, съмнявам се, че в обозримо бъдеще ще се наложат такива, които да променят драстично бизнеса ни. Решения като тези в Русия за доставки с роботчета или в Америка с дронове могат да се приложат само за нишови услуги, които са много скъпи. А ние имаме задачата да обработваме много голям брой пратки – дневно в България те са поне 500–600 хиляди.
И отново стигаме до нуждата от оптимизации, за да бъде възможно тези големи обеми да бъдат обработени, и то на добра цена, и отчитайки особеностите на пазара на труда.
Куриерските компании ще инвестират в автоматизация за сортиране и транспорт, но отново остава необходимостта пратките да бъдат доставени. Именно затова е толкова голяма важността на оптимизацията на last mile и използването на решения за доставка извън дома, в автомати, в еasybox.
Ралица Русинова