Съгласно регламента изкопаемите горива се изключват от процеса на сертифициране.
Съветът на ЕС прие нов регламент по т.нар. инициатива FuelEU – сектор „Морско пространство“. „Новият законодателен акт ще осигури правна сигурност за корабните оператори и производителите на горива и ще спомогне за стартирането на широкомащабното производство на устойчиви морски горива,“, заяви Ракел Санчес Хименес, министър на транспорта и мобилността на Испания по повод приемането на новите правила.
Целта е ръст на търсенето на чисти горива
Основната цел на инициативатаFuelEU – сектор „Морско пространство“, като ключова част от пакета на ЕС „Подготвени за цел 55“, е да се увеличат търсенето и последователното използване на възобновяеми и нисковъглеродни горива и да се намалят емисиите на парникови газове от сектора на корабоплаването. Едновременно с това трябва да се гарантира и гладкото функциониране на морското корабоплаване и да се избегнат нарушения на вътрешния пазар.
Ето кои са основните моменти в новия регламент:
– задължение за контейнерите и пътнически кораби да използват брегово електрозахранване за всички нужди от електроенергия, докато са акостирали в големи пристанища на ЕС от 2030 г. нататък, с оглед намаляване на замърсяването на въздуха в пристанищата, които често са близо до гъсто населени райони;
– мерки, с които да се гарантира, че интензитетът на парниковите газове на горивата, използвани в сектора на корабоплаването, постепенно ще намалее с времето – с 2 % през 2025 г. чак до 80 % до 2050 г.;
– специален насърчителен режим в подкрепа на използването на т.нар. възобновяеми горива от небиологичен произход (RFNBO) с висок потенциал за декарбонизация;
– изключване на изкопаемите горива от процеса на сертифициране съгласно регламента;
– доброволен механизъм за обединяване, при който корабите ще могат да „обединяват баланса си на съответствие“ с един или повече други кораби, като обединението – като цяло – трябва да отговаря на ограниченията за интензитета на парниковите газове, посочват още от Съвет на ЕС;
– предвидени са ограничени във времето изключения за специалното третиране на най-отдалечените региони, малките острови и районите, силно зависими в икономическо отношение от своята свързаност;
– приходите, генерирани от прилагането на регламента („санкции FuelEU“), следва да се използват за проекти в подкрепа на декарбонизацията на морския сектор чрез засилен механизъм за прозрачност;
– ЕК ще извършва мониторинг на прилагането на регламента .
Някои от новите правила ще се прилагат от ще се прилагат още от 31 август 2024 г., а други от 1-ви януари 2025 г.