• Вход
No Result
View All Result
  • Логистична Конф.
  • Складова логистика
  • Транспорт+спедиция
  • Верига на доставките
  • е-Списания
  • ОЩЕ
    • Техника и технологии
    • Икономика и инвестиции
    • Логистични центрове
    • Системи за управление
    • Ново в БГ
    • За бизнеса
    • Инфраструктура
    • Е-мобилити
    • Камиони
    • Ванове
    • Анализи
    • Видео
    • Най-ново
    • Най-четени
    • Справочник Кой какъв е в транспорта…
    • Kamioni.bg
    • Bageri.bg
    • Абонамент
  • Логистична Конф.
  • Складова логистика
  • Транспорт+спедиция
  • Верига на доставките
  • е-Списания
  • ОЩЕ
    • Техника и технологии
    • Икономика и инвестиции
    • Логистични центрове
    • Системи за управление
    • Ново в БГ
    • За бизнеса
    • Инфраструктура
    • Е-мобилити
    • Камиони
    • Ванове
    • Анализи
    • Видео
    • Най-ново
    • Най-четени
    • Справочник Кой какъв е в транспорта…
    • Kamioni.bg
    • Bageri.bg
    • Абонамент
No Result
View All Result

Списание ЛОГИСТИКА » Момчил Антов: Нов натиск върху печалбите на спедиторите

Момчил Антов: Нов натиск върху печалбите на спедиторите


10.03.2025
A A
Ралица Русинова
Reading Time: 1 min read
Момчил Антов: Нов натиск върху печалбите на спедиторите

Пренасочването на доставки изисква сериозна адаптация на логистичната инфраструктура.

Намалени обеми на износ, по-ниско търсене на транспортни услуги и финансови загуби. Това ли очаква логистичният бизнес в резултат на „престрелките“ между САЩ, ЕС и Китай и заканите на Тръмп за „икономическа болка“? Колко засегнати са българските логистични компании и какви са техните полезни ходове? Анализ и прогнози за сп. ЛОГИСТИКА направи доц. д-р Момчил Антов, директор на Националното сдружение на българските спедитори (НСБС) и председател на Националната организация на митническите агенти (НОМА).

 

 

Започването на т.нар. „търговска война“ е не по-малко опасно от всяка конвенционална такава, подчертава доц. д-р Момчил Антов, тъй като тя може да застраши икономическото развитие на участващите страни и да окаже негативно или дори пагубно въздействие върху определени сегменти от обществото. Основното предизвикателство е, разбира се, очакваният спад при износа на ЕС към САЩ. Особено за индустрии, като автомобилостроене, фармацевтични продукти и тежка промишленост. За транспортния и спедиторския сектор това означава намалени обеми, по-ниско търсене на превозни услуги и разбира се, потенциални финансови загуби.

 

Допълнителни разходи

От търговска гледна точка компенсирането на американския пазар като цяло е възможно. Азия или дори Латинска Америка биха могли да поемат част от тези стоки. Проблемът обаче е, че пренасочването на доставките към подобни алтернативни пазари изисква сериозна адаптация на логистичната инфраструктура и логика, което ще доведе до допълнителни разходи за спедиторските компании и поне в началото немалки закъснения. Не бива да подценяваме и усложнената обща геополитическа обстановка, която допълнително оказва натиск върху международните вериги на доставки, и необходимостта от преначертаване на редица търговски маршрути.

Конкретно за България подобна „търговска война“ означава още по-силна зависимост на износа ни от европейския пазар. За съжаление, ние не разполагаме нито с богата палитра от стоки за експорт, нито с големи възможности за бърза експанзия на алтернативни пазари, смята доц. д-р Антов. Това може да увеличи конкуренцията сред местните транспортни и спедиторски компании и да доведе до натиск върху цените и печалбите.
Предвид засиления интерес към развитие на Транскаспийския транспортен коридор и като цяло търсенето на възможности за превоз на стоки в релацията ЕС – Близък изток – Китай българските спедитори трябва да бъдат по-активни и да изградят стабилни вериги на доставки в тази посока. С това биха могли не само да компенсират евентуални загуби от спада на обемите в търговията със САЩ, но дори да извлекат ползи в качеството ни на гранична за ЕС страна по този маршрут и да предложат конкурентни транспортни услуги на европейските износители и вносители.

Пазари на прицел

Поне към момента заявките на Тръмп са за въвеждане на мита върху стомана, алуминий и автомобили (и то не само от ЕС). Според оценката на доц. д-р Антов за добро или за лошо това на пръв поглед не касае директно България, а по-скоро индустриално развитите държави в Западна Европа. Доказателство са и данните за стойностния обем на износа към САЩ, като за България този дял е около 3%, но за страни като Франция, Германия, Италия, Австрия той е между 10–20%.

Най-силно засегнати сектори от протекционистичната мярка на американския президент са автомобилостроенето, производството на машини и съоръжения, обработката на метали. Въпреки че тези сектори не са водещи в България, спадът на промишленото производство в ЕС ще влоши икономическата среда в целия Съюз и това неминуемо ще се усети и у нас. Немалка част от българските транспортни, спедиторски и логистични компании имат сред своите клиенти представители на тези сектори и евентуалното понижение в обемите на техните пратки ще се отрази негативно и на нашите компании.

Нови правила за e-commerce

На този фон с цел предотвратяване на нелоялната конкуренция Европейската комисия планира нови правила за онлайн търговците на дребно. Те могат да затруднят работата на платформи, като Shein, Temu, Amazon, AliExpress и eMAG. Попитах доц. д-р Антов как това ще се отрази на участниците във веригите на доставки и по-конкретно на логистичните фирми. По думите му предстоящите регулации касаят преди всичко митническите формалности по отношение на е-търговията на т.нар. „ниско стойностни“ пратки (до 150 евро), като се предвижда отпадане на този стойностен минимум и засилване на митническия контрол. Тук следва да се има предвид, че не става дума само за потенциален внос на стоки на занижени цени (и респективно неплащане на мита и ДДС), но и на такива, които не покриват европейските стандарти за качество, сигурност и безопасност и така застрашават живота и здравето на европейските потребители. „Подобни нови правила със сигурност ще затруднят обработката на такива стоки, което ще доведе до забавяния и увеличени разходи за логистичните фирми, а оттам и разбира се, за крайните потребители – посочва директорът на НСБС. – Много компании от транспортния сектор, в това число и куриерски фирми, разчитат на тези пратки, инвестирали са много средства за изграждане на логистична инфраструктура.“ Евентуалното намаляване на обемите в е-търговията на дребно ще принуди много от тях да трансформират тази инфраструктура към други транспортни и логистични услуги или дори да преустановят този вид дейност.

Изображение: Pixabay

Пренасочване

Ако се стигне до въвеждане на европейски регулации, ограничаващи по какъвто и да е начин доставката на стоки от онлайн търговци на дребно, локализирани в трети страни, то съществува голяма вероятност да се получи пренасочване на товаропотоците към съседни на ЕС страни (например Турция). Това би открило нови бизнес възможности за логистичните компании, които да се ангажират с доставките до крайните клиенти в ЕС.

Въпросът в действителност е много сериозен – подчертава Антов, – тъй като от една страна се поставят финансовите интереси на страните членки и на логистичните компании, но от другата стои рискът от внос на опасни стоки. „Не се наемам да прогнозирам кое ще надделее, но така или иначе промени са необходими и мисля, че в скоро време те ще са факт“, допълва той.

Ралица РУСИНОВА

Tags: електронна търговияизноспроизводство

Свързани

Лидер в роботиката откри производствена база в България

14.07.2025

Ford Trucks стартира програма за обучение на шофьори в Европа

14.07.2025

DAF представя шасита за транспорт на автомобили

14.07.2025

Ford Trucks с нова сервизна точка в България

11.07.2025

Тръмп „сурвака“ с нови мита 14 страни

10.07.2025
  • Ново
  • Сродни
  • Популярно
Лидер в роботиката откри производствена база в България

Лидер в роботиката откри производствена база в България

14.07.2025
Ford Trucks стартира програма за обучение на шофьори в Европа

Ford Trucks стартира програма за обучение на шофьори в Европа

14.07.2025
DAF представя шасита за транспорт на автомобили

DAF представя шасита за транспорт на автомобили

14.07.2025
Ford Trucks с нова сервизна точка в България

Ford Trucks с нова сервизна точка в България

11.07.2025
Тръмп „сурвака“ с нови мита 14 страни

Тръмп „сурвака“ с нови мита 14 страни

10.07.2025
Нова платформа свързва българския бизнес с AI експерти

Нова платформа свързва българския бизнес с AI експерти

10.07.2025
DISCORDIA: Европа се подготвя за ръст в производството

DISCORDIA: Европа се подготвя за ръст в производството

10.07.2025
Близо 20% ръст на българския износ за Румъния за първото тримесечие на 2025 г.

Близо 20% ръст на българския износ за Румъния за първото тримесечие на 2025 г.

09.07.2025
Решения за интелигентно управление и роботизация в новия бр. 6 на сп. ЛОГИСТИКА

Решения за интелигентно управление и роботизация в новия бр. 6 на сп. ЛОГИСТИКА

08.07.2025
ЕС предприема мащабна реформа на митническата система

ЕС предприема мащабна реформа на митническата система

02.07.2025
AliExpress стартира нова фулфилмънт платформа в Европа

AliExpress стартира нова фулфилмънт платформа в Европа

19.06.2025
Sameday: Доставките до точки извън дома се удвояват 

Sameday: Доставките до точки извън дома се удвояват 

19.06.2025
Юнимастърс празнува 35 години устрем към иновации

Юнимастърс празнува 35 години устрем към иновации

24.06.2025
ВИДЕО – BG ТЕСТ: IVECO S-Way – модерната класика

ВИДЕО – BG ТЕСТ: IVECO S-Way – модерната класика

18.06.2025
Европейският транспорт оцелява с нови маршрути и повишена ефективност в икономическия спад

Европейският транспорт оцелява с нови маршрути и повишена ефективност в икономическия спад

26.06.2025
Techno Expo 2025: Водещото бизнес изложение за индустриални и строителни технологии в България

Techno Expo 2025: Водещото бизнес изложение за индустриални и строителни технологии в България

24.06.2025
Подготвят варианти за жп граничния преход при Лесово

Подготвят варианти за жп граничния преход при Лесово

19.06.2025
Промени в Закона за автомобилните превози ще хармонизират българското със законодателството на ЕС

Промени в Закона за автомобилните превози ще хармонизират българското със законодателството на ЕС

18.06.2025
затвори
затвори
  • Верига на доставките
  • Транспорт и спедиция
  • Складова логистика
  • Техника и технологии
  • Е-мобилити
  • Икономика/инвестиции
  • Анализи
  • Инфраструктура
  • Логистични центрове
  • Системи за управлен.
  • Ново в БГ
  • За бизнеса
  • Видео
  • Камиони
  • Ванове
  • Най-ново
  • Най-четени
  • БОРСА КАМИОНИ
  • Е-СПИСАНИЯ
  • АБОНАМЕНТ
  • ЛОГИСТИЧНА КОНФ.
  • СПР. КОЙ КАКЪВ Е
  • КАТ. АВТ. ЗА РАБОТА
  • Kamioni.bg
  • Bageri.bg
  • ВХОД
  • РЕГИСТРАЦИЯ
  • Контакт с logistika.bg
  • Екип
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакти
  • Политика за поверителност
  • Политика за бисквитките

Bulgarian Transport Press Ltd. © 2001 - 2023

No Result
View All Result
  • Логистична Бизнес Конференция
  • Складова логистика
  • Транспорт и спедиция
  • Техника и технологии
  • Верига на доставките
  • е-Списания
  • Справочник Кой какъв е в транспорта
  • Икономика и инвестиции
  • Логистични центрове
  • Системи за управление
  • Ново в БГ
  • За бизнеса
  • Инфраструктура
  • Е-мобилити
  • Камиони
  • Ванове
  • Анализи
  • Видео
  • Най-ново
  • Най-четени
  • Абонамент
  • Kamioni.bg
  • Bageri.bg
  • Вход

Bulgarian Transport Press Ltd. © 2001 - 2023

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Create New Account!

Fill the forms below to register

All fields are required. Log In
Този сайт използва с ваше съгласие бисквитки или подобни технологии за съхраняване, достъп и обработка на лични данни като вашето посещение на този уебсайт, IP адреси и идентификатори на бисквитки. Във връзка с изпълнението и прилагането на Общия регламент относно защитата на данните (Регламент (ЕС) 2016/679), можете да се запознаете с нашата Политика за бисквитките. Ако продължите да използвате този уебсайт, без да променяте настройките си, ще получите всички бисквитки, които сайтът използва. Можете да промените своите настройки за бисквитки по всяко време.
Приемам всичкиНастройкиОтказвам всички
Бисквитки

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDurationDescription
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
SAVE & ACCEPT