Сделките в този сегмент са достигнали обем от 8,54 млрд. щ.д. през 2023 г., твърдят експертите от DataM Intelligence.
Прогнозите са той да достигне стойност от 50,14 млрд. щ.д. до 2031 г., като средният годишен темп на растеж за периода 2024–2031 г. ще бъде 25,04%.
През септември 2023 г. базираният в Обединеното кралство дигитален спедитор Zencargo се присъединява към правителствената програма NextGenFDI, добавяйки стойност към пазара на цифрови логистични решения на Острова. През октомври 2021 г. Samsung SDS представи Cello Square – дигитална спедиторска услуга, която помага на малките и средните предприятия в Южна Корея да организират логистиката си, улеснявайки навлизането им на световните пазари. През февруари 2024 г. основаната в Гана компания Jetstream Africa стартира Jetvision.ai – AI платформа, целяща да насърчи трансграничната търговия в Африка и да подкрепи местните спедитори.
Събитията около тези технологични компании ни припомнят анализаторите от DataM Intelligence в свой доклад за развитието на дигиталните спедитори. Те правят задълбочено изследване на организациите, които използват само технологични платформи, за да координират и контролират превоза на стоки. Докладът стъпва на анализ на оферти, ценови стратегии, финансово състояние и продуктово портфолио, инициативи за растеж и географски обхват на доставчиците на дигитални спедиторски услуги.
Какво е дигитална спедиция?
Дигиталната спедиция (Digital Freight Forwarding) всъщност е използване на цифрови платформи и технологии за рационализиране процесите на организиране и управление на пратки за компаниите. За разлика от традиционната спедиция, която разчита основно на въвеждането на данни „на ръка“, дигиталната използва решения за автоматизация, данни в реално време и анализи, за да оптимизира логистичните операции, да намали транзитното време и да увеличи прозрачността във веригата на доставки. Платформите позволяват на товародателите да сравняват тарифи, да проследяват пратки и да управляват митнически документи онлайн, като очакванията са те да предлагат по-ефективен, рентабилен и гъвкав подход към логистиката на товари. Друг е въпросът какво предпочитат товародателите – лично отношение или комуникация само с дигитални спедитори.
Ключовите играчи на пазара
Ключовите играчи на пазара този тип услуги за 2023 г. според доклада са компаниите Flexport, Inc. (базирана в САЩ, основана 2013 г.), Forto Logistics (с централа в Берлин, основана 2016 г.), Agility (базирана в Кувейт), Saloodo! (основана 2016 г. в Германия), iContainers (основана 2007 г. в Испания), Freightwalla (основана 2016 г., централа – Индия), индийската платформа Boxnbiz, Zencargo (основана в Лондон през 2017 г.), Kappal (Индия) и DiLX (Нидерландия).