AI вече не е научна фантастика, а мощен и достъпен съюзник. Лазар Матеев, мениджър Верига на доставки и съосновател на Българската Асоциация Снабдяване, разглежда в своя статия за сп. ЛОГИСТИКА не просто какво е AI, а какви реални инструменти ни дава той и каква е пътната карта за приложението му в българската логистика през следващите пет години.
Като професионалисти, потопени ежедневно в динамиката на веригите на доставки, ние познаваме пулса на нашия сектор – непрекъснат стремеж към ефективност, постоянна борба със сложността и планини от административна работа. Всеки от нас е усещал напрежението от необходимостта да се взимат бързи и точни решения в среда на непредвидимост. Години наред моята аспирация, а вярвам и на много от вас, е била да намерим начин да опростим и автоматизираме процесите, за да се фокусираме върху наистина важното – стратегията, растежа и удовлетвореността на клиента.
Днес тази аспирация намира своя отговор в лицето на изкуствения интелект (AI). AI вече не е научна фантастика, а мощен и достъпен съюзник. В следващите редове ще разгледаме не просто какво е AI, а какви реални инструменти ни дава той и каква е нашата пътна карта за неговото приложение в българската логистика през следващите пет години.
Революцията е тук: новият AI инструментариум за логистика
За да разберем потенциала на AI, трябва да го разглеждаме не като една технология, а като набор от инструменти, всеки със своята специфична роля. Четири от тях имат фундаментално значение за нашата трансформация:
- Процесна автоматизация (Process Automation): Това е работният кон на AI. Чрез технологии като роботизирана процесна автоматизация (RPA) и хиперавтоматизация, AI поема повторяеми, базирани на правила задачи – обработка на фактури, въвеждане на данни в системи, генериране на отчети. Резултатът е незабавно намаляване на административната тежест и минимизиране на човешките грешки. Инструменти като N8N, Flowise и Microsoft AutoGen Studio вече предлагат пълна автоматизация и могат да бъдат инсталирани на обикновен компютър.
- Агентни процеси (Agentic Workflows): Представете си AI не просто като изпълнител, а като диригент на оркестър. Това са интелигентни софтуерни „агенти“, които самостоятелно координират сложни задачи. Един агент следи запасите, друг поръчва, трети оптимизира транспорта, а четвърти информира клиента. Това е преход от реактивна към проактивна и автономна логистика. Пример за това е базираната в Сан Франциско технологична компания за MANDEL.ai, чийто слоган е: „Агентът по снабдяване с изкуствен интелект. От оферта до доставка, автоматизирано“. В тези платформи можете да намерите примери за агенти, които са в състояние да вършат истинска работа: app.skyvern.com; manus.im; runner.hcompany.ai; suna.so.
- Визуален анализ (Visual Analysis / Computer Vision): Това са „очите“ на нашите операции. Камери и скенери, оборудвани с AI, могат да проверяват за щети по товарите, да броят инвентара в склада и да навигират автономни роботи.
- Гласови асистенти (Voice Assistants): Те осигуряват интуитивен, „hands-free“ интерфейс. Складови работници могат да регистрират стока с гласова команда, а шофьори да докладват статус. Представете си AI Dispatcher, който посреща десетки международни шофьори, говори техния език и ги насочва към правилната рампа директно през електронното ЧМР. Ами аз си го представих и с AI го направих за 10 минути. На сайта на БАС в секция Платформа apps можете да тествате този инструмент, докато не му свършат кредитите (грубо сметнато струва по евро на минута), както и чатбота ни, обучен на тема Логистика.
Пътна карта за България (2025-2030): От теория към реални решения
Прилагането на тези инструменти вече променя всеки аспект от нашата работа.
Задължителната дигитализация: eFTI и e-CMR като основа
Регулацията на ЕС 2020/1056 за електронна информация за товарните превози (eFTI) вече задава рамката, като пълното ѝ прилагане се очаква до 9 юли 2027 г. Това означава, че дигитализацията на транспортните документи не е въпрос на избор, а на задължителна еволюция, а електронната товарителница (e-CMR) е ключов елемент от тази промяна.
Практически примери: Платформата e-scm.org
В отговор на тази необходимост, нашият екип (разбирайте аз и абонамента ми за ИИ) разработихме платформата e-scm.org с една цел: да решим реални проблеми чрез дигитализация. Тя свързва товародатели, превозвачи и получатели, като решава казуси като липса на видимост, лоша комуникация и некачествени данни. С помощта на AI се постигат ключови функционалности:
- Дигитални документи: Пълна дигитализация на e-CMR и e-Delivery Note;
- Сигурност и удобство: „Sign on Glass“ позволява на всички страни да се подпишат на мобилно устройство, като процесът се подсигурява с геолокация, времеви печат и симулация на „мокър печат“. Добавено е и бързо споделяне и редактиране чрез QR код;
- Интеграция: Платформата може да се интегрира с ERP и WMS системи, поддържа EDI и API с цел бъдеща сертификация по eFTI 2020/1056.
AI Функционалности в действие:
OCR: AI модул, базиран на Large Language Models (LLM), дигитализира хартиени товарителници и ги превръща в пълноценни e-CMR данни.
3D Симулатори за товарене: Този инструмент помага за постигане на максимална утилизация на превозните средства, което намалява разходите и CO2 отпечатъка. Имаме и версия, в която следим теглата на метър и натоварването по осите на ремаркето – опция, която дори платени продукти с десетки хиляди евро годишен абонамент не предлагат.
VCA (Vehicle Cargo Assessment Tool): Тази система за визуална инспекция (AoI) гарантира правилността и сигурността на товара, като анализира снимки и генерира подробен доклад за безопасност с препоръки.
Митнически aсистент: Обработка на декларации с AI и интуитивна визуализация и оценка на съответствието и риска.
FreightConnect: Това е иновативна апликация, чието AI ядро анализира целия ви автопарк в реално време, за да предложи конкретни стратегии за консолидация на товари и елиминиране на празните курсове. Чрез споделяне на курсове, платформата създава „жива“ карта на превозни средства в движение, едновременно с това служи и като напълно безплатна алтернатива на GPS проследяването, използвайки само геолокацията на телефона. Това позволява на спедитори и товародатели да намират и договарят транспорт с камиони, които вече са по техния маршрут, гарантирайки максимална ефективност и по-ниски разходи за всички.
AI екосистемата с българско участие:
- Складове: AI превръща складовете в силно автоматизирани хъбове. Прогнозен анализ с машинно обучение оптимизира запасите, а автономни роботи (AMR, AGV) се интегрират за часове. Тук с гордост можем да споменем български иноватори като UVIONIX с техните дронове за инвентаризация, TENYKS, които залагат на видеоанализ и SIMOBOTICS, от които очакваме да са следващият еднорог.
- Транспорт: AI означава край на празните километри. Софийската компания Transmetrics вече лидерски позиции в глобален план в тази сфера, като техни решения, приложени и в България, водят до 14% по-добра утилизация на флота и 8% общо намаление на разходите.
- Производство, търговия и ESG: AI ще синхронизира производството с логистиката, ще позволи т.нар. хипер-персонализирано прогнозиране за търговците и ще е най-мощният ни инструмент за постигане на ESG цели.
Демократизиране на бъдещето: призив за действие
Може би най-вълнуващата перспектива е, че AI става достъпен за всички. Концепции като Vibe Coding и Citizen Developers са революция, особено за страна като България, където малките и средни предприятия често нямат бюджет за скъпи софтуерни разработки. Това дава силата на иновациите директно в нашите ръце – ръцете на хората, които най-добре познават проблемите на логистиката.
Затова, вместо да чакаме бъдещето, го създаваме сега. Нашият пакет от Supply ChAIn инструменти вече е достъпен (нужно е да се ползва собствен „Gemini API Key“ за АI функциите) в тестова версия, като целта е след приключване на законодателните мерки да бъде сертифициран и спрямо eFTI.

От името на Българска Асоциация Снабдяване (БАС) обявяваме свободен и постоянен достъп за всички членове на асоциацията; временен свободен достъп за тестване от всеки в бранша след безплатна регистрация; постоянен достъп за потребителите, които дават препоръки, откриват грешки и участват в усъвършенстването на инструментите. Може да заявите своя достъп тук.
Аз вярвам, че иновациите не трябва да бъдат привилегия, а ежедневен инструмент за развитието на българската логистика. Към момента, в очакване на окончателната европейска нормативна рамка, пълната правна валидност на електронните документи изисква всички участващи страни да използват обща платформа и да са приели нейните вътрешни правила (т.нар. private agreement/rulebook). Благодарение на разработка, ускорена с AI технологии, нашият продукт е готов месеци предсрочно и вече функционира като пълноценна дигитална алтернатива на хартиената товарителница (ЧМР).
Важни условия за ползване: приложенията се предоставят „във вида, в който са“ (As Is) и с пълен отказ от отговорност. Продуктът функционира като „AI Wrapper“, което означава, че за обработка на данните те се изпращат към облачната инфраструктура на Google.
Припомням времевата рамка на eFTI:
- август 2020 – юли 2024 г.: регламентът влезе в сила, проведена е подготвителна работа и са приети първите делегирани актове за набора от данни eFTI и общите правила за органите;
- януари – декември 2025 г.: първите актове влязоха в сила, провеждат се технически семинари, а Европейската комисия ще приеме останалите спецификации за прилагане, включително правилата за сертифициране.
- януари 2026 – юли 2027 г.: сертифицираните eFTI платформи започват работа, а до юли 2027 г. всички органи на ЕС трябва да приемат електронна товарна информация, като стопанските оператори получават законно право за електронно подаване на документи.
- 2029 г.: планиран е преглед на регламента с цел годишни спестявания от 1 милиард евро за транспортния и логистичния сектор на ЕС.
Поглед отвъд хоризонта – какво ни очаква?
Бъдещето, задвижвано от AI, не е далечна утопия, а набор от инструменти, които вече са тук. Но трябва да сме подготвени.
Прогнозите са, че AI може да елиминира до 56% от работните места за начинаещи в рамките на пет години, като административните позиции са особено уязвими.
Преходът към Общ изкуствен интелект (AGI) и дори Суперинтелект (ASI) може да се случи още преди 2030 г. и представлява повратна точка, сравнима с откриването на огъня или колелото.
Националната ни стратегия за AI до 2030 г. и европейските инициативи като AI Factories (включително BRAIN++ в София Тех Парк) създават благоприятна среда. Успехът ни обаче зависи от нас самите. Като общност, ние трябва да поемем водеща роля: да образоваме, да си сътрудничим и да изискваме адекватна среда за иновации.
Пътят към опростена, автоматизирана и интелигентна логистика е пред нас. Време е смело да поемем по него.
Автор: Лазар МАТЕЕВ, мениджър Верига на доставки и съосновател на Българската Асоциация Снабдяване (БАС)



































