Как БДЖ – Товарни превози ще привлича нови клиенти и предвиждат ли се промени в тарифите през 2024 г.?
Защо дружеството все още не успява да реши проблемите си въпреки разнообразието от оздравителни планове и стратегии за развитие? Ето позицията по тези и други въпроси на управителя на БДЖ – Товарни превози Христиан Кръстев в първото му интервю за списание Логистика.
– Г-н Кръстев, какво ново да очаква бизнесът от Вас? Какви са стратегиите на дружеството за привличане на клиенти и увеличаване обема на товарите по релси?
– БДЖ – Товарни превози ЕООД поставя пред себе си предизвикателството да бъде най-ефективния и екологичен превозвач на тежки товари на дълги разстояния и да предлага оптимални услуги за всички индустрии в страната и извън нея.
Бъдещето на товарните жп превози е в контекста на политиката на Европейската рамка за изграждане на единна железопътна общност, базирана на интегрирана инфраструктурна мрежа. Основополагащо през 2024 г. е да бъде продължена политиката на ЕС за железопътния транспорт с прилагане на правилата от четвъртия законодателен пакет. Той цели да създаде напълно интегрирана система на железопътния транспорт в Европа, да премахне пречките от институционален, правен и технически характер и да подкрепи икономическия растеж. Тези приоритети са важна част от бизнес програмата на БДЖ – Товарни превози. Основна стратегическа цел на дружеството е да бъде ключов регионален партньор в осъществяването на тази европейска визия.
Считано от началото на годината БДЖ – Товарни превози предприе политика за подновяване на отпаднали във времето превози от директни товародатели. По този начин дружеството отново ще се докаже като най-конкурентен превозвач на пазара. Целта на БДЖ – Товарни превози е да поддържа и ремонтира подвижния състав, управлявайки всички възможни рискове. Планираните експлоатационни нововъведения ще повлияят на повишаването на ефективността и увеличаването на обемите на товари през 2024 г., което ще допринесе за ефективното планиране на превозите, бързината и качеството на транспортната услуга.
– Предвиждате ли промяна на тарифите, така че да предложите на клиентите по-гъвкави условия при превозите на товари по релси?
– БДЖ – Товарни превози е единственият железопътен превозвач, предприел прозрачна и равнопоставена политика към своите клиенти, като обявява публично утвърдената си тарифа с цел всеки клиент да има равен достъп до услугата. Промяната на тарифите сама по себе си не води до подобряване на услугите, респективно на условията за извършването на даден превоз.
БДЖ – Товарни превози е единственото дружество, което осъществява превози на групи и единични вагони съгласно условията на действащите тарифи, като именно това е един от основните фактори, които го правят конкурентно на пазара. „Промяна“ в тарифите се предвижда към момента единствено в технически характер (тоест по-подробно обяснение на процесите и правилата за превозване на товарите), което ще позволи те да бъдат по-разбираеми за всяко заинтересовано лице.
– Защо БДЖ – Товарни превози не може да реши проблемите си въпреки редицата изготвяни оздравителни планове и стратегии за развитие?
– За цялостната ситуация в процеса на развитие на дружеството следва да бъдат отчетени редица фактори през последните години, а именно намаленото промишлено производство в национален и европейски мащаб, пандемията от COVID-19 и настъпилата икономическа стагнация. При възникване на политически събития като военния конфликт в Украйна се наблюдава промяна на пазарните условия (висока инфлация, конкуренция и др.). Това се отразява на нивото на търсене на някои услуги, влияе на разходите и води до намаляване размера на пазарния дял на дружеството.
Сключването на средносрочни договори с товародатели и спедитори с фиксирани минимални годишни обеми на превозени товари и подробно разписан механизъм, осигуряващ възможност за бърза актуализация на превозната цена при рязка промяна в икономическата обстановка, е една от мерките, предприети от дружеството за смекчаване на ефектите от промяната на политическите събития. Също така търсенето на нови пазари и внедряването на нови продукти.
Ефективна мярка за подобрение и елиминиране на проблема с честата смяна на политиката на дружеството, честите изменения в стратегическите и оперативните цели на организацията е приемането на национална стратегия за дългосрочно развитие на железопътния транспорт и на средносрочна или дългосрочна „Бизнес програма на „БДЖ – Товарни превози“ ЕООД, която да се следва от всички ръководства.
БДЖ – Товарни превози има дългогодишен опит и се е сблъсквало с редица предизвикателства и проблеми, като въпрос на време и целенасочени усилия е предприетите вече мерки да дадат резултат.
– Какви са Вашите прогнози за развитие на пазара през тази година предвид приоритизирането на превозите по релси в глобален план?
– Според прогнозите на дружеството конвенционалният трафик няма да спре, а точно обратното – ще се засили с бързи темпове. Наблюдават се тенденции към стимулирането на контейнерни/интермодални и мултимодални превози, което от своя страна ще доведе до оптимизиране на времето за товарене/разтоварване, обезпечаване на по-голям брой заявки и възможността за обслужване на повече клиенти с разнородни товари.
Друга тенденция, която се наблюдава, е засилването на евразийския поток към България. Към настоящия момент се изгражда обща политика за определяне на обща пътна карта с представители на съседни държави – в лицето на Турция, Сърбия, Македония, Румъния, Унгария и др.
Необходимо е време интермодалният транспорт да се докаже като оптимален и надежден транспорт. Тенденцията от 2020 г. показва, че една пета от стоките, които са били част от конвенционалните превози, вече се превозват с контейнери.
Цялото интервю четете в брой 1 на списание Логистика – на хартия и онлайн.