• Вход
No Result
View All Result
  • Логистична Конф.
  • Складова логистика
  • Транспорт+спедиция
  • Верига на доставките
  • е-Списания
  • ОЩЕ
    • Техника и технологии
    • Икономика и инвестиции
    • Логистични центрове
    • Системи за управление
    • Ново в БГ
    • За бизнеса
    • Инфраструктура
    • Е-мобилити
    • Камиони
    • Ванове
    • Анализи
    • Видео
    • Най-ново
    • Най-четени
    • Справочник Кой какъв е в транспорта…
    • Kamioni.bg
    • Bageri.bg
    • Абонамент
  • Логистична Конф.
  • Складова логистика
  • Транспорт+спедиция
  • Верига на доставките
  • е-Списания
  • ОЩЕ
    • Техника и технологии
    • Икономика и инвестиции
    • Логистични центрове
    • Системи за управление
    • Ново в БГ
    • За бизнеса
    • Инфраструктура
    • Е-мобилити
    • Камиони
    • Ванове
    • Анализи
    • Видео
    • Най-ново
    • Най-четени
    • Справочник Кой какъв е в транспорта…
    • Kamioni.bg
    • Bageri.bg
    • Абонамент
No Result
View All Result

Списание ЛОГИСТИКА » Защо компаниите трудно превръщат новите бизнес стратегии в работещи supply chain решения?

Защо компаниите трудно превръщат новите бизнес стратегии в работещи supply chain решения?


16.12.2024
A A
Ралица Русинова
Reading Time: 1 min read
Защо компаниите трудно превръщат новите бизнес стратегии в работещи supply chain решения?

Повечето бизнеси са наясно, че трябва да променят своите вериги на доставки, но изпитват големи затруднения с реалното изпълнение на стъпките към трансформацията.

Основните пречки са отсъствието на ясна бизнес стратегия, липсата на достатъчно финансови ресурси и не на последно място – противоречащи си един на друг корпоративни приоритети.

Изводите са от проучване, реализирано от Efeso Management Consultants и Supply Chain Media. Дойде времето сериозно да се замислите какъв е вашият оперативен модел, алармират анализаторите.

Трудни отговори

Бизнес стратегията е основният двигател на трансформациите в управлението на веригите на доставки. „Да, това е логично, но забелязваме нова тенденция в тази посока“, коментира Кристоф де Костер, вицепрезидент на Efeso Белгия. До съвсем скоро компаниите формулираха бизнес стратегиите си за следващите 5 или 10 години. Върху тази основа supply chain отделите разработваха планове за изпълнението на целите в дългосрочна перспектива. След пандемията обаче хоризонтът на планиране може да се простре за следващите две или максимум три години. Това ще рече, че промените вече изискват по-кратки срокове за изпълнение (lead times) и по-бързи резултати. Не е изненада и каква е основната цел на тези трансформации – повишаване на устойчивостта и адаптивността.

„Разбира се, всичко това е свързано с прекъсванията на веригите на доставки през последните години и огромните последици за индустрията. Разговаряме с представители на много компании, стремящи се към по-устойчиви вериги на доставки. Те обаче трудно дават отговор в конкретика на въпроса, какво точно означава това за бизнеса им – казва Кристоф де Костер. – Организациите избират най-подходящите за тях  бизнес модели, но по-важното сега е как да изградят веригите си на доставки в подкрепа на тези нови модели. Като в същото време трябва да постигнат правилния баланс между разходите, от една страна, и устойчивостта и гъвкавостта, от друга. Защото резилентността си има цена.“

Какво липсва?

Необходимостта от трансформация на веригите на доставки е безспорна. Реалността обаче показва, че промените не се случват толкова гладко, колкото би ни се искало. Една от основните причини за това е липсата на яснота. Компаниите много трудно „превеждат“ бизнес стратегиите си в добре работещи модели за управление на веригите на доставки. Наблюдението е на Йорн Гросе Вилде, вицепрезидент на Efeso: „А може би не им достига кураж за вземане на смели решения. Липсата на решителност може да забави трансформацията“.

Другите големи препятствия са недостатъчният бюджет, както и някои пропуски в познанията за управление на финансите. Компаниите обикновено искат бърза трансформация, която да се самоизплати.

Но supply chain пренареждането не може да се случи за три или шест месеца.

То отнема време и зад него трябва да стоят задълбочени бизнес анализи, категоричен е Гросе Вилде: „В допълнение виждаме как доста компании изпитват големи затруднения с определянето на точните приоритети. Забелязахме, че много от тях са ангажирани с преминаването към SAP S/4HANA. Това изисква хора и ресурси, които следователно вече не са на разположение за реализиране на supply chain трансформациите, като например имплементирането на цялостни решения за планиране на веригите на доставки (т.нар. end-to-end supply chain planning)“.

Геополитика и регулации

Геополитическите конфликти слагат допълнителен пласт напрежение и разбира се, оказват негативен ефект върху веригите на доставки. Сред често споменаваните фактори са икономическото развитие на Китай и бързият напредък в различни сектори. Страната завзема нови пазарни дялове не само в автомобилната индустрия, което силно повлия бизнеса на германските компании, но и в химическата индустрия, фармацията и електронната търговия. Във всички тези сфери се появиха нови бързо развиващи се конкуренти. А това оказва допълнителен натиск.

Строгите законодателство и регулации, най-вече свързаните с устойчивостта, не помагат особено за ситуацията в Европа. Над половината от анкетираните ръководители на вериги на доставки заявяват, че новите закони, като Директивата за отчитане на корпоративната устойчивост (CSRD – Corporate Sustainability Reporting Directive) и Директивата за надлежна проверка на корпоративната устойчивост (CSDDD – Corporate Sustainability Due Diligence Directive), затрудняват работата им. Това води до увеличаване на административната тежест и в крайна сметка отвлича вниманието на supply chain мениджърите от съществените проблеми, с които трябва да се справят. Според прогнозите на Гросе Вилде тези правила и разпоредби няма да направят нещата по-лесни в Европа.

Реконструкция

Проучването показва още, че от ръководителите на веригите на доставки се очаква да решават все по-трудни задачи – от тях зависи както supply chain прекрояването в посока по-голяма устойчивост и гъвкавост, така и стриктният контрол на разходите в подкрепа на новите бизнес модели. Всичко това ги принуждава да преосмислят структурата на операциите си. „Сега е моментът да го направим. Не толкова, защото съществуващите модели на функциониране станаха неадекватни за случващото се в последните години, а защото просто не вършат работа за постигането на всички бъдещи цели“, подчертава Гросе Вилде.

И все пак има няколко стъпки, които ръководителите на веригите на доставки могат да предприемат. Ако се стремят към по-висока устойчивост на срив и гъвкавост, те се нуждаят от „зряла“ верига на доставки. А за да се стигне до тази зрялост, може да се наложи да се сбогуват с процесите, които са в конфликт с тази цел.

Какво е необходимо за една успешна трансформация? Според проучването най-важни са способността за адаптация, следвана от гъвкавостта, сътрудничеството и проследимостта на процесите. Дигиталните инструменти, например платформите за цялостен контрол (end-to-end control towers), също играят ключова роля. Приложението на изкуствения интелект (AI) в производствата и планирането на веригите на доставки дава високи резултати. Много доставчици на софтуер предлагат надеждни решения в тази област. Използването на т.нар. машинно обучение (machine learning) в прогнозите също носи ползи за някои компании, посочва Гросе Вилде: „За съжаление, на този етап дигиталните близнаци (digital twins) не водят до много по-висока ефективност. Все повече компании обаче осъзнават, че създаването на цифров двойник на веригата на доставки отнема много усилия“.

Независимо дали настоящите трансформации вървят гладко, или не, амбициите на компаниите са по-високи откогато и да било. Ръководителите на вериги на доставки се надяват, че до 2027 г. вече ще разполагат с работещи системи за планиране, включващи и AI технологии. Те искат да имат процеси по продажби и планиране на операции (S&OP – sales and operations planning), които обхващат цялата екосистема на компаниите. Стремят се към изграждането на гъвкава, хибридна производствена мрежа, която повишава способността им за адаптация към промените. И не на последно място, очакват от служителите си да знаят как да използват технологиите, за да отговорят бързо на възникващите смущения. „2027 година ще дойде съвсем скоро. Всички тези амбициозни цели може и да не бъдат постигнати от компаниите, но пък са заложени за изпълнение. Това е отправна точка за определяне на точните приоритети и старта на трансформацията“, обобщава Гросе Вилде.

Tags: дигитализациятенденции

Свързани

IFOY: aluco STRIX мери размерите на товара в движение

20.06.2025

AliExpress стартира нова фулфилмънт платформа в Европа

19.06.2025

Какъв е пътят към нулеви емисии в корабоплаването до 2050 г.?

19.06.2025

Sameday: Доставките до точки извън дома се удвояват 

19.06.2025

Подготвят варианти за жп граничния преход при Лесово

19.06.2025
  • Ново
  • Сродни
  • Популярно
IFOY: aluco STRIX мери размерите на товара в движение

IFOY: aluco STRIX мери размерите на товара в движение

20.06.2025
AliExpress стартира нова фулфилмънт платформа в Европа

AliExpress стартира нова фулфилмънт платформа в Европа

19.06.2025
Какъв е пътят към нулеви емисии в корабоплаването до 2050 г.?

Какъв е пътят към нулеви емисии в корабоплаването до 2050 г.?

19.06.2025
Sameday: Доставките до точки извън дома се удвояват 

Sameday: Доставките до точки извън дома се удвояват 

19.06.2025
Подготвят варианти за жп граничния преход при Лесово

Подготвят варианти за жп граничния преход при Лесово

19.06.2025
Кофас: Войната между Израел и Иран може да застраши световната икономика

Кофас: Войната между Израел и Иран може да застраши световната икономика

19.06.2025
DHL Group инвестира над 500 млн. евро в пазари в Близкия изток

DHL Group инвестира над 500 млн. евро в пазари в Близкия изток

16.06.2025
Николай Божилов, Юнимастърс: Стимулирам хората да работят с хъс и отворени към света възможности

Николай Божилов, Юнимастърс: Стимулирам хората да работят с хъс и отворени към света възможности

12.06.2025
Рекордните 2 722 изложителя взеха участие на transport logistic 2025

Рекордните 2 722 изложителя взеха участие на transport logistic 2025

12.06.2025
Цените на автомобилните превози падат

Цените на автомобилните превози падат

10.06.2025
Стратегии за бъдещето в новия бр.5 на сп. ЛОГИСТИКА

Стратегии за бъдещето в новия бр.5 на сп. ЛОГИСТИКА

06.06.2025
EY: Инвестициите в логистични проекти в България растат

EY: Инвестициите в логистични проекти в България растат

04.06.2025
Николай Божилов, Юнимастърс: Стимулирам хората да работят с хъс и отворени към света възможности

Николай Божилов, Юнимастърс: Стимулирам хората да работят с хъс и отворени към света възможности

12.06.2025
Северна Италия въвежда забрани за влизане на камиони Евро 5 в много градове

Северна Италия въвежда забрани за влизане на камиони Евро 5 в много градове

04.06.2025
Ще продължи ли скоро строителството на железопътния тунел край Вакарел?

Ще продължи ли скоро строителството на железопътния тунел край Вакарел?

05.06.2025
Стратегии за бъдещето в новия бр.5 на сп. ЛОГИСТИКА

Стратегии за бъдещето в новия бр.5 на сп. ЛОГИСТИКА

06.06.2025
ВИДЕО – BG ТЕСТ: IVECO S-Way – модерната класика

ВИДЕО – BG ТЕСТ: IVECO S-Way – модерната класика

18.06.2025
Промени в Закона за автомобилните превози ще хармонизират българското със законодателството на ЕС

Промени в Закона за автомобилните превози ще хармонизират българското със законодателството на ЕС

18.06.2025
затвори
затвори
  • Верига на доставките
  • Транспорт и спедиция
  • Складова логистика
  • Техника и технологии
  • Е-мобилити
  • Икономика/инвестиции
  • Анализи
  • Инфраструктура
  • Логистични центрове
  • Системи за управлен.
  • Ново в БГ
  • За бизнеса
  • Видео
  • Камиони
  • Ванове
  • Най-ново
  • Най-четени
  • БОРСА КАМИОНИ
  • Е-СПИСАНИЯ
  • АБОНАМЕНТ
  • ЛОГИСТИЧНА КОНФ.
  • СПР. КОЙ КАКЪВ Е
  • КАТ. АВТ. ЗА РАБОТА
  • Kamioni.bg
  • Bageri.bg
  • ВХОД
  • РЕГИСТРАЦИЯ
  • Контакт с logistika.bg
  • Екип
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакти
  • Политика за поверителност
  • Политика за бисквитките

Bulgarian Transport Press Ltd. © 2001 - 2023

No Result
View All Result
  • Логистична Бизнес Конференция
  • Складова логистика
  • Транспорт и спедиция
  • Техника и технологии
  • Верига на доставките
  • е-Списания
  • Справочник Кой какъв е в транспорта
  • Икономика и инвестиции
  • Логистични центрове
  • Системи за управление
  • Ново в БГ
  • За бизнеса
  • Инфраструктура
  • Е-мобилити
  • Камиони
  • Ванове
  • Анализи
  • Видео
  • Най-ново
  • Най-четени
  • Абонамент
  • Kamioni.bg
  • Bageri.bg
  • Вход

Bulgarian Transport Press Ltd. © 2001 - 2023

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Create New Account!

Fill the forms below to register

All fields are required. Log In
Този сайт използва с ваше съгласие бисквитки или подобни технологии за съхраняване, достъп и обработка на лични данни като вашето посещение на този уебсайт, IP адреси и идентификатори на бисквитки. Във връзка с изпълнението и прилагането на Общия регламент относно защитата на данните (Регламент (ЕС) 2016/679), можете да се запознаете с нашата Политика за бисквитките. Ако продължите да използвате този уебсайт, без да променяте настройките си, ще получите всички бисквитки, които сайтът използва. Можете да промените своите настройки за бисквитки по всяко време.
Приемам всичкиНастройкиОтказвам всички
Бисквитки

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDurationDescription
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
SAVE & ACCEPT