Логистиците на България дават своите прогнози за бъдещето на бранша през 2024 г. пред списание Логистика.
Освен ключовите тенденции, мениджърите очертаха и значимите проекти, които ще стартират през годината.
Представяме позицията на Янислав Тотев, управител на ДСВ Роуд България.
– Г-н Тотев, какви са очакванията Ви за развитие на пазара и кои ще са водещите тенденции, които ще оформят облика на транспортно-логистичната индустрия у нас и в глобален план?
– Последните няколко години са толкова непредвидими, че ни накараха да приближим хоризонта на очакванията си в много по-краткосрочен план. Очаквам тази година да не е много по-различна от предишната и да ни поднесе поредната порция предизвикателства, с които да се справяме. Като тенденции мога да отбележа следните:
На първо място бих поставил тенденцията за постоянно растящите цени на услугите, което се обяснява с растящите цени на отделните ценообразуващи компоненти, като цени на горива и енергоизточници, цени на работната сила или по-точно липсата на свободна такава, както и цени на оборудването.
На второ място бих споменал навлизането на стандарти, свързани с постигането на въглероден неутралитет. Зелената идея и политика, за която говорим през последните няколко години, има конкретни цели, които трябва да се постигнат в определени срокове до 2030-а или до 2050 г.
Следваща тенденция е засилването на регулациите и стандартизирането на процесите. През последните няколко години с различна интензивност се въведоха значителен брой допълнителни регулации в автомобилния бранш. Някои миграционни процеси в Европа и геополитически сътресения доведоха до връщане на различни мерки, които бяха добре забравени в миналото – граничен контрол по границите, контрол на паричните средства и различни видове продукти и т.н. Смятам, че през тази година това ще продължи и ще бъде тенденция през следващите няколко години.
Не на последно по значение място бих отбелязал различните процеси на преструктуриране на пазарите. През последните години сме свидетели на такива процеси, които ни застигнаха къде подготвени, къде не чак толкова. Тук имам предвид:
- Опитите за откъсване на икономиката от зависимостта от Китай и пренасочване на производства към други региони или връщане на производства обратно в Европа.
- Мерките срещу Русия и засилването на влиянието на страните от БРИКС.
- Някои инфраструктурни проекти с глобално значение – NEOM City и др.
– Кои са ключовите проекти, които ДСВ Роуд ще стартира през 2024 г.?
– Миналата година направихме голяма стъпка с откриването на нов склад, което доведе до определени турбуленции в организацията, и мисля, че тази година основната ни задача ще е стабилизиране на процесите и подготовката на фирмата да поеме нови обеми и преминаването ѝ на ново стъпало.
От друга страна, трудностите с товарните обеми, които изпитвахме през цялата втора половина на 2023 г., доведоха до кристализирането на някои идеи за реорганизации и подобрения, които ще се опитаме да финализираме до края на 2024 г. и да излезем готови за новите предизвикателства през следващите години.