Към какви партньорства се стреми Александър Логистикс, за да остане устойчива и конкурентоспособна компания, четете в специално интервю с един от нейните мениджъри – Цветин Тодоров.
– Г-н Тодоров, кои са добрите практики, донесли най-много положителни промени в Александър Логистикс?
– Пазарът непрекъснато се променя и това прави способността за адаптиране на една компания ключова за успеха ѝ. Стратегиите, които сме прилагали през годините, са различни, съответно и практиките, които са ни помогнали да бъдем успешни. Все пак определям като най-важни фокуса върху клиента и политиката на индивидуално отношение с активно търсене на обратна връзка. Така изграждаме дългосрочни партньорства. Аз лично винаги съм на разположение при ескалиране на проблем с клиент, защото това е най-добрият начин да анализираме къде грешим и да се усъвършенстваме. Държим също така на ясната вътрешна комуникация с няколко основни послания: споровете трябва да се водят открито и в духа на конструктивност и търсене на решение, а не посочване на „виновниците“. Не толерираме интриги и поведение, което противоречи на фирмената култура. С хората, които не уважават това, независимо колко са гениални, просто се разделяме. Фокусът в управлението ни е върху резултатите, клиентът да бъде обслужен и работата свършена навреме, а не върху спазването на безсмислени административни правила.
Започнахме с внедряване на софтуерни решения още през 1997 година. Обемите, които сега обработваме, са поне 10 пъти повече, като екипите ни в никакъв случай не са по-големи отпреди 10 години. Продължаваме с цялостно преосмисляне на процесите, за да ги направим все по-дигитални, като ясно си даваме сметка, че дигитализацията не е просто внедряване на софтуер, а цялостна трансформация на бизнеса.
Изграждането на кадри и повишаването на квалификацията допринесоха за по-висока мотивация и професионализъм, намалявайки текучеството и подобрявайки клиентското обслужване. Голяма част от най-добрите ни кадри са научили „занаята“ в нашата компания. Това не означава, че вратите на фирмата са затворени за обучени кадри, но е важно те да паснат на фирмената ни култура.
Европейските политически и бизнес лидери трябва да престанат да се държат като щрауси, а да идентифицират истинските рискове и да вземат спешни мерки.
– Кои уроци бяха най-трудни за Вас?
– На първото поколение в компанията ни беше трудно да свикнем с факта, че съвременното общество се характеризира с преобладаващи материалистични ценности, където успехът се търси бързо и лесно, без дългосрочни усилия или търпение. Това води до повърхностен подход към постигането на цели, при които краткосрочните ползи са по-важни от устойчивото развитие и личностния растеж.
Тук много ни помогна второто поколение, което вече е в компанията, за да променим начина, по който мотивираме и правим съпричастни хората, така че да изградим устойчив екип. И пак ще наблегна на екипната работа и на неформалната комуникация. Стилът на отворени врати, избягването на дълги безсмислени оперативки, практиката на stand-up-meetings, липсата на отделни кабинети на мениджмънта са решения, които ни помагат изключително много. Както казват експертите в областта на управление на времето, повече от 25% от времето на мениджърите, прекарано в срещи, е показател за лоша организация!
– В света на бизнеса най-големите пробиви често идват от сътрудничество между различни умове и ресурси. Тази идея е в основата на концепциите за отворени иновации и съвместни проекти, развити от автори като Хенри Чесбро. Как управителите на Александър Логистикс успяхте през годините да напаснете своите стилове и визия за развитието на компанията?
– Основната идея на Чесбро е по-скоро свързана с колаборация между фирми, университети и стартиращи бизнеси. Изхождам от основната идея на въпроса Ви, а именно сътрудничество между хора в една компания, и бих казал, че това е не по-малко сложна задача, тъй като често не се дефинират така наречените „ключови области на отговорност“ на всеки от екипа. При нас нещата работят на базата на доверие и когато някой поеме определена област от дейността, другите не му се пречкат. Вероятно помага и това, че сме семейна компания. Което не означава , че не сме имали спорове и бурни дискусии, но водещата идея винаги е била да стигнем до решение и да се фокусираме върху изпълнението му. Бих цитирал Наполеон Хил, формулирал идеята за т.нар. колективен интелект: „При взаимодействието между няколко индивида се създава синергия, която усилва творческата сила и възможностите за успех“.
– Кои са иновациите, които Александър Логистикс имплементира сега?
– Както вече споменах, дигиталната трансформация на бизнес процесите и адаптивността са изключително важни, за да можем да сме конкурентоспособни в съвременната обстановка на липса на кадри. Фокусът ни е върху устойчиви модели, за да можем да гарантираме бъдещето си. Напоследък се обръщаме все повече към стратегически партньорства, чрез които повишаваме ефикасността си и изграждаме продукти, за които нямаме капацитета да развием сами.

– Кои са стратегиите за партньорство, без които компанията не би постигнала своите резултати?
– Фокусираме се върху поддържането на гъвкавост и изграждането на стратегически партньорства, както и участие в мрежи за доставки в условията на глобални предизвикателства. Продължаваме да се развиваме и да се утвърждаваме като лидер сред операторите на групажни линии на територията на Европа. Навлизаме устойчиво на пазара на комплектни и частични товари с договори с големите европейски компании, установени на българския пазар. Създаваме също нови устойчиви партньорства с поглед към Азия и по-специално Югоизточна Азия, към която се изнасят голяма част от производствата на Китай.
– Какви са Вашите прогнози за развитието на пазара в региона в следващите три години, особено в светлината на глобалните икономически трансформации?
– Пазарите са силно повлияни от геополитиката, а Европа определено не е от печелившите в тази игра. Европейските политически и бизнес лидери трябва да престанат да се държат като щрауси, а да идентифицират истинските рискове и да вземат спешни мерки, защото в противен случай нищо добро не ни очаква.
– Какви нови бизнес възможности се откриват за Александър Логистикс с прекрояването на веригите на доставки?
– „Кажи на света какво ще направиш, но първо му го покажи“ – има много възможности, но се иска желание, вяра, решителност и много организирана работа. За да поведете хората към определена цел, първо трябва да повярвате в себе си, защото, ако не успеете да повярвате на себе си, никой от екипа ви няма да ви повярва.
– Какво ново да очакваме от компанията?
– Основните насоки за нашето развитие включват продължаване на иновациите и разширяване на логистичните решения с фокус върху ефективността и устойчивостта. Продължаваме дигитализацията и внедряването на все по-иновативни решения за управление на транспорта, складирането, обслужването на клиенти и прозрачността на веригите на доставки. Тук имаме много работа, за да създадем екипи, които разбират новите технологии и са готови да участват в трансформацията на бизнес процесите.
– Какво е за Вас списание ЛОГИСТИКА?
– Александър Логистикс е една от първите компании, която посрещна с ентусиазъм появата на списанието. През 2008 година бях на корица, но малко след това се дистанцирах с изявите. Вие сте пионери в областта, а на първите винаги им е трудно, но 20 години по-късно сте все още единственото специализирано списание в България с фокус върху нашия бранш. Високо го оценявам!
Михаил Димитров, мениджър Складова логистика и дистрибуция в Александър Логистикс:
„В пазарна среда с липса на надеждни услуги, изграждането на собствени мрежи и стратегически партньорства е изключително важно за качеството на услугите ни, особено в последната миля“.

Радослав Тодоров, мениджър Автомобилна спедиция:
„Фокусът ни е резултати, постигнати чрез ефикасна организация, за да създадем икономическа стойност както за клиентите, така и за екипа ни“.





























