Какво се случва на европейския пазар според анализ на IRU и Ti?
Договорните цени за превоз на товари по шосе за първото тримесечие на 2025 г. са спаднали с 2,3 пункта. За разглеждания период спот цените са намалели по-рязко – с 3,8 пункта. Това показват данни на Upply, Ti и IRU за европейските пътни превози на товари. На годишна база обаче спот индексът се е повишил с 1,6 пункта, а договорният индекс – с 0,4 пункта. Какво още показват анализът и прогнозите на експертите?
Пиковият период от края на 2024 г. е последван от завръщане към слабо търсене на този тип услуги в Европа. Началото на 2025 г. запазва ниските нива на цените за превоз на товари, докато потреблението остава ниско, а настроенията в индустрията са помрачени с въвличането на света в нова търговска война. Това от своя страна доведе до постоянна несигурност и редуцирано търсене към производителите в Европа.
Застой в потреблението
Според Евростат разходите на потребителите в Европа остават „в застой“, като са се увеличили само с 0,6% в сравнение с предходното тримесечие. В сравнение с последните три месеца на 2024 г. 61% от населението е останало със същите нива на доходи, спестявания и разходи, твърди проучване на McKinsey.
Според доклада европейците пазаруват по-малко, като основно купуват по-малки количества или от по-евтини ритейлъри.
По думите на Нейтън Доналдсън, икономически анализатор в Transport Intelligence (Ti), геополитическото напрежение в момента прави изключително трудно даването на прогнози какво точно ще се случи. „Това, което виждаме, е, че nearhoring инициативите, които започнаха точно след ковид пандемията, все още са активни, виждаме това на ниво производство в Европа. Доброто, произлизащо от тарифната война, е, че още повече ще се активизира nearshoring тенденцията, което ще има и позитивен ефект върху търсенето на транспорт.“
„Очакваме по-ниските обеми да намалят натиска върху цените на автомобилните превози на товари през цялата 2025 г. И тъй като ръстът на цените на превозните услуги също се забави, вероятно ще видим сравнително стабилни цени и през останалата част от годината“, прогнозира Майкъл Клоувър, ръководител Търговско развитие в Ti.
16% по-малко регистрации
Навлизането на нови транспортни средства на пазара остава ограничено. На годишна база (Q1 за 2024 г. и Q1 за 2025 г.) регистрациите на тежкотоварни превозни средства са намалели с 16% и със 7% на тримесечна база.
Регистрациите на електрически камиони с батерии са се увеличили с 51% на годишна база, достигайки пазарен дял от 3,5%.
В същото време кризата с недостига на шофьори продължава, като в Европа има 426 000 незаети работни места според доклад на IRU.
Важно е да се отбележи още, че цените на дизела за Q1 са се увеличили с 4,8% на годишна база, но напоследък намаляват, тъй като търговската ситуация носи несигурност за бизнеса, забавяйки световното търсене на петрол.
Последните данни за заплатите на шофьорите в цяла Европа показват, че те продължават да се покачват. В Италия например нови споразумения доведоха до увеличение на възнагражденията на водачите с над 500 евро на месец от началото на 2025 г.
По думите на Винсент Ерард, старши директор Стратегия и развитие на IRU, въпреки икономическите трудности и несигурността в световната търговия транспортният сектор в Европа има потенциала да даде тласък на нов етап на регионален растеж. Създателите на политики, заедно с индустрията, трябва съвместно да създадат условия за дългосрочни инвестиции, дигитална трансформация и декарбонизация, особено за малките и средните предприятия, които формират гръбнака на веригите на доставки.