Новият Volvo FH Aero e ефективен, мощен, комфортен и иновативен. Освен впечатляващ аеродинамичен дизайн, новата гама от тежки камиони FH Aero, представена в началото на тази година от шведския производител, притежава богат набор от системи за сигурност и в помощ на водача, сред които се открояват камерите за обратно виждане CMS и системата за автономно управление от Ниво 2 – Pilot Assist. Това може да се каже след първия тестдрайв на гамата, организиран от Volvo Trucks.
Новата гама Volvo FH Aero дойде с амбицията да бъде еталон за енергийна ефективност в сегмента си. И FH Aero, наистина, впечатлява във всяко едно отношение, независимо дали сядаш зад волана на влекач FH Aero с дизелов двигател, на серийния електрически влекач FH Aero Electric или на най-мощния сериен камион в света – могъщият FH 16 Aero, оборудван с новия 17-литров дизелов двигател с мощност 780 к.с. и чудовищния въртящ момент от 3800 Нм.
Тестовете
Арена на първите международни тестове на гамата FH Aero стана Егейското крайбрежие на Гърция между Солун и Кавала, на изток. В продължение на близо месец групи журналисти от цяла Европа, сред които и представител на списание КАМИОНИ, имаха възможност да изпробват за по ден на пътя като водачи различни варианти на гамата FH Аero.
На разположение за теста бяха 9 натоварени близо до максимално допустимата маса композиции от влекач и полуремарке, теглени от новите FH Aero, FH Aero Electric или FH16 Aero, както и 3 натоварени композиции с влекач FM 500. Всеки от участниците в теста можеше да тества по 4 композиции – по една за всеки един от четирите етапа, на които бе разделено дългото около 320 км трасе. Маршрутът включваше магистрала и двупосочни пътища, разнообразен терен и редуващи се изкачвания и спускания.
Новостите в гамата Aero
Премиерата на новия Volvo FH Aero бе в края на януари и началото на февруари в Гьотеборг – родното място на шведската марка. Първото, което прави впечатление е обновеното и модерно лице на камиона. Върху новата предна решетка – долу блести лесно разпознаваемо лого – Volvo Iron Mark, което е най-голямото, поставяно върху камион Volvo досега.
Под челното стъкло се откроява голям хромиран надпис Volvo. Новият Volvo FH Aero допълва гамата FH и ще се предлага в четири варианта – дизелова версия, която работи и на биогориво, версия на природен газ и биогаз, наградена електрическа версия и разбира се – като FH16 с новия 17-литров двигател с мощност 780 к.с., който прави Volvo FH Aero най-мощният сериен камион. При всички варианти на задвижване – електрическо, на газ или на дизел, благодарение на подобрената аеродинамика и новите технологии, FH Aero може да постигне с до 5 % по-ниска консумацията на енергия и по-ниски вредни емисии в сравнение със сегашния модел FH.
Няколко са посоките, в които е работено да постигане на това. Предната част на кабината на Volvo FH Aero е удължена с 24 сантиметра в сравнение със стандартния FH. Предните ръбове и ъгли на кабината са с много по-големи закръгления от преди, което се отразява на аеродинамиката и разходът на гориво е снижен с до 5%.
Нова е инфотеймънт системата, която включва нов по-бърз и надграден сензорен дисплей на централната конзола. Надградена е и озвучителната система от 6 първокласни висококачествени високоговорителя, с нов усилвател и суббуфер. При Aero e нова и фабричната навигационна система Sygic, която е с подобрени карти, адаптирани към специфи чните нужди на камионите. Актуализациите в интериора на кабината включват и интегрирана вдясно над челното стъкло микровълнова печка, както и USB-C изводи за зареждане на устройства. Новостите, разбира се, не се изчерпват с това. С FH Aero Volvo стана поредният производител на камиони, който въведе система от камери за обратно виждане Volvo Camera Monitor System и премахна познатите огледала от предната част на кабината. С въвеждането на функцията Pilot Assist в управлението на камиона пък Volvo вече на практика предлага автономно шофиране от Ниво 2, което както ще видим при тестовете освен, че неимоверно повишава сигурността и безопасността на пътя, води до по-висока ефективност на транспортните задачи и не на последно място облекчава работата на водача и прави шофирането истинско удоволствие. Но, когато говорим за новостите при FH Aero, не можем да не споменем, че новата гама дойде и с нов 17-литров двигател при флагмана Volvo FH16, който отново е най-мощният сериен камион в света. Шестцилиндровият редови силов агрегат D17 е с мощност от 780 к.с. и предлага 3800 Нм въртящ момент.Извън най-мощния D17 общо 12 са вариантите за избор на двигател и задвижване при FH Aero. Електрическата версия е с познатата силова линия със сумарна максимална мощност на електродвигателите 490 кВт (666 к.с.). При версията на втечнен природен газ двигателят G13 се предлага с мощност 420, 460 или 500 к.с. Изборът при доказаният 6-цилиндров редови дизелов двигател D13 е между максимална мощност 420, 460, 480, 500 и 540 к.с.
На пътя
Започваме теста в Гърция от Солун с композиция от влекач Volvo FM 500 и полуремарке, която е с общо тегло около 37 тона. Моделът не е от гамата Aero, но е оборудван с всички системи и можем да използваме всички функции, които Volvo Trucks предлага и при най-новите си модели – на първо място Volvo Camera Monitor System, върху чиято работа се фокусираме при теста. В Аспровалта „сменяме конете“ и продължаваме по втория етап – на изток край брега по пътя за Кавала, около 67 км. Вече сме зад волана на класиката в жанра международен транспорт – FH Aero 460 TC. Както показва означението разполагаме с класически влекач за дълги разстояния от новата серия Aero. Общото тегло на композицията в момента е 37 т. Оборудването е идентично с това на предния влекач – Camera MonitoringSystem & blind spot, I-See, Pilot Assist… Тук се фокусираме върху работата на Pilot Assist и веднага оставаме очаровани. Стигаме и до следващата точна на смяна на камионите – Неа Перамос. А там ни очаква най-голямата тръпка, защото третия етап от теста ще изминем с могъщия FH 16 Aero, оборудван с новия двигател D17 с мощност 780 к.с. И така сядаме зад волана на лъскав черен FH 16 Aero 780. Тестовият FH16 Aero 6×2 T е с високата спална кабина Extra HighSleeperCab, двигателят разбира се е 6-цилиндровият редови D17A780, а предавателната кутия – I-Shift ATO3812.
Влекачът е триосен с колесна база 4100 мм, средна височина на шасито допустима максимална маса на композицията 65 тона. Оборудването е типично за гамата Aero – Camera Monitoring System & blind spot, I-See, Pilot assist… Със 780 к.с. под капака доста бързо, първи от колоната, стигаме до Аспровалта.
Там, готов за четвъртия етап ни чака стар познайник – електрическият тежък влекач Volvo FH Electric, но вече пременен като Аеro. Четвъртият етап е с дължина 90 км. Тръгва от Аспровалта и завършва в Солун. В по-голямата си част е магистрала със силно насечен релеф, но включва и малко двупосочни пътища и градско движение. Потегляме по Етап 4 с Volvo FH Aero Electric 4×2 T. Отново сме във високото спална кабина High Sleeper Cab. Трите електродвигателя са с обща мощност 490 кВт (666 к.с.), предавателната кутия e l-Shift AT2612F и обичайно за модела потегля от 7-а предавка. Батериите са в 6 пакета с общ капацитет 540 кВтч. Допустимата максимална маса е 44 т, а нашата композиция е с общо тегло 37 т. Оборудването, естествено, включва Camera MonitoringSystem & blind spot, I-See, Pilot Assist. Фокусираме се върху това да установим, дали наистина Aero стилът носи повече ефективност. Отговорът е: Да! А след теста в Гърция можем да заключим, че претенциите на Volvo, гамата Aero да бъде еталон за енергийна ефективност при камионите са повече от основателни.
Солун – София
Лъчезар АПОСТОЛОВ
Мнението на професионалния водач
В тестовете на FH Aero в Гърция на кормилото на новите модели на Volvo седнаха и двама професионални международни шофьори от България. Ето първите им впечатления минути след теста.
Таня Георгиева, Вили Транс ЕООД – Вършец:
Усещането да се докоснеш до новата гама Volvo FH Aero е неописуемо. Всеки от моделите разполага с най-новите технологии за сигурност на пътя, което за професионален шофьор, като мен, е от изключителна важност. Pilot Asist е една иновативна и изключително полезна система.Camera Monitoring System e разработена така, че слънцето не заслепява, а с инфрачервената технология да бъдеш сигурен през нощта. И накрая, да стигнем до перлата в короната – FH 16 Aero 780. Това нещо не може да се опише, трябва да се изпита, а със своите 3800 Нм, определено, се забива право в сърцето ви!
Денис Кадиров, международен шофьор в DISCORDIA:
За мен беше удоволствие и чест да тествам камион от такава величина и с такъв характер като FH 16 Aero 780. Още с потеглянето усетих мощността и колко по-лесно и по-бързо се случват нещата. В допълнение – с камерите за обратно виждане, удобната седалка и новия интериор се чувствах точно на място.
По-подробно за впечатленията то теста на Volvo FH Aero – в майския брой на списание КАМИОИ – на хартия и онлайн – на transport-press.bg.