Влекачът Scania 500 S A4x2LB SUPER е сред доказаните флагмани на шведската марка. При S-серията кабината е най-високата и просторна в гамата на Scania, а нивото на оборудване по подразбиране е високо. А когато става дума за влекач от актуалното поколение SUPER на шведската марка, към качеството, комфорта, лукса, мощта и сигурността на пътя, задължително трябва да прибавим и върхова ефективност при превозите на дълги разстояния. Това доказа и тестът на българска земя, направен от списание КАМИОНИ.
В средата на юни списание КАМИОНИ използва предоставената от Скания България възможност да направи еднодневен тестдрайв на класически влекач за международен транспорт Scania 500 S A4x2LB SUPER. За теста разполагахме с демонстрационния камион на представителството на шведската марка у нас, който само преди дни се бе завърнал от обиколка на страната по време на продължилото месец и половина роудшоу Scania SUPER Test & Drive, преминало през 20 български градове.
Генерацията камиони на Scania, носеща означението SUPER, се появи преди около 2 години като надграждане на представеното през 2017 г. поколение Scania Next Generation. Гамата SUPER бе показана за пръв път през ноември 2021 г. и излезе на пазара през 2022 г., като веднага стана еталон за мощ и ефективност в едно.
Както показва означението на модела, тестовият Scania SUPER е оборудван с най-голямата кабина – CS20H, предлагана при влекачите на шведския производител. Припомняме, че S-серията бе създадена и въведена от Scania при представянето на Scania Next Generation през 2017 г., като върхово ниво при тежките камиони на производителя, което дотогава се оглавяваше от R-серията.
Тестовият влекач е класически с колесна формула 4х2, ниско шаси и колесна база 3750 мм. Тегли стандартно бордово полуремарке Krone, а общото тегло на композицията е 27 тона.
12-степенната предавателна кутия G33CM е препоръчваната от производителя за този двигател. Предлага 12+2 предавки, с една пълзяща и една повишаваща предавка и до 8 предавки за заден ход, проектирани за движение и с висока скорост назад. Стратегията на превключване на предавките при пир Scania е адаптивна и се базира на стила на шофиране, тежестта на товара и наклона на пътя. Основна роля при определяне на избора на предавка и момента на превключване играе функцията Scania Active Predict, която е GPS-базирана и отчита, както видяхме при теста, топографията на терена за движение и предстоящите спускания или изкачвания.
За теста на Scania 500 S A4x2LB SUPER избираме маршрут от базата на Скания България в софийското село Герман, по Околовръстния път, магистрала Хемус, до Правец и обратно. Времето е много горещо, трафикът през цялото време е натоварен към тежък, на няколко места по магистралата има тапи, заради ремонти.
Още с качването в кабината трябва да отбележим, че S-серията вдигна висока летвата при комфорта за водача. Много пространство, равен под, повече място за багаж. Видимостта навън е отлична заради подобреното позициониране на шофьорската седалка, разположения по-ниско страничен прозорец, увеличената площ на челното стъклото и леко спуснатото арматурно табло. Потегляме и веднага установяваме, че усещането при шофиране е като в лек автомобил – и заради положението на седалката и кормилната колона и заради възможността за регулиране на наклона на кормилото и заради лукса. Впечатлява и тихата работа на двигателя, който мърка дори при ускорение.
В заключение може да се каже, че мощта на двигателя, перфектната работа на предавателната кутия и прецизните асистиращи системи при Scania 500 S SUPER позволяват изключително ефективно шофиране, при това – с високо темпо. За силовия агрегат не е проблем преодоляването на наклони, особено, ако се оставят системите да използват инерцията на композицията. А не на последно място трябва да се отбележи, че към всичко това са добавени емблематичните за Scania комфорт и ергономия. С едно изречение Scania SUPER е SUPER!
Пълни подробности и впечатленията от теста – в броя на списание КАМИОНИ от юли-август 2024 г. – на хартия и онлайн – на transport-press.bg. Очаквайте и видео в канала на Българска Транспортна Преса в youtube.com и в профилите ни в социалните мрежи – facebook.com и LinkedIn.com.
Лъчезар АПОСТОЛОВ