Reshoring Institute, базирана в Калифорния организация за изследвания и анализи, наскоро публикува интересно проучване за нагласите на бизнеса за веригите на доставки през 2024 г.
„Резултатите ни изненадаха “, казва Розмари Коутс, изпълнителен директор на организацията. Тя подчертава, че политиката и правителствените регулации са се превърнали в неизменна част от управлението на веригите на доставки в глобален план.
От всички отговори, получени от анкета сред американския бизнес за факторите, които ще определят веригите на доставки през 2024 г., най-често срещаният е „политиката“.
Преди 15–20 години в САЩ политиката дори нямаше да бъде спомената сред отговорите, тъй като тогавашните правителства и закони представляваха просто фон, контекст за вършене на supply chain операциите, отбелязва Розмари Коутс, изпълнителен директор на Reshoring Institute и автор на проучването.
„Днес политиката вълнува всички и се очаква тя да бъде факторът, диктуващ повечето supply chain решения“, коментира още Коутс. По думите ѝ дадените коментари от участвалите в допитването са „смесени“ и дори противоречащи си, но единствената преобладаваща теза (при 70% от респондентите) е, че именно политиката ще окаже влияние върху световните вериги на доставки.
Ето в обобщение резултатите от проучването на Reshoring Institute:
- Очакванията са, че ако Доналд Тръмп спечели изборите (насрочени за 5 ноември 2024 г.), Америка ще се „обърне навътре“. Прогнозите са за затваряне на граници и редуциране на взаимодействието на държавата с други пазари. Политиките на Тръмп ще стимулират използването на повече „вътрешни“ ресурси и производства.
- Ако Джо Байдън бъде преизбран, прогнозите са за значителни инвестиции в местната индустрия, които да подкрепят конкурентоспособността на американските продукти в цял свят. При Байдън участието на САЩ в глобални партньорства ще продължи да се развива.
- При избора и на Тръмп, и на Байдън reshoring (релокиране на производствени мощности обратно в страната на произход) тенденцията ще се утвърди, но индустрията ще продължи да страда от недостига на кадри.
- Глобалната търговия ще продължи да расте, особено между САЩ и Мексико „под шапката“ на Споразумението между САЩ, Мексико и Канада – USMCA (United States-Mexico-Canada Agreement) от юли 2020 г. Щатите ще продължат да влагат средства в гранична инфраструктура (пътища, мостове, засилване на митническия контрол).
- Стокообменът с Китай ще продължи да бъде във фокуса на правителствените политики. Очакванията са да бъдат приложени нови санкции, особено върху вноса на технологични изделия и електроника.
- Производствата ще продължават да се изместват от Китай, включително и към Мексико (най-големият търговски партньор на САЩ за 2023 г.).
- Усилията за опазване на околната среда и свързаните с тях регулации ще продължат да оказват натиск върху веригите на доставки, включително рециклиране, регламенти за използване на химикали, редуциране на опаковките, политики за връщане на стоки и намаляване на въглеродния отпечатък по цялата верига на доставки.
- Използването на изкуствен интелект при supply chain данните ще продължи да нараства с очакването, че новите политики и регулации ще подобрят употребата му. Изглежда, че нито Тръмп, нито Байдън „схващат“ изкуствения интелект, смята Розмари Коутс от Reshoring Institute.