На хората и технологиите, като партньори за успех в логистиката беше посветена мениджърската конференция на Българската асоциация за спедиция, транспорт и логистика (НСБС).
Първият панел, воден от Цветин Тодоров, председател на Управителния съвет на НСБС и управител на Александър Логистикс, бе посветен на предизвикателствата и възможностите на дигитализацията в транспорта, спедицията и логистиката. Той се спря подробно на ролята на автоматизацията и AI в трансформацията на работните процеси в логистиката. Според него, AI може да намери широко приложение в няколко области – при направата на прогнозни анализи, при работа с автоматизирани складове, при оптимизация на маршрутите и при управление на доставките. „Дигиталната трансформация е маратон, който никога няма да спре, подчерта цветин Тодоров. – Трябва обаче винаги да се прави оценка на възвръщаемостта на инвестициите.“
Той очерта някои предизвикателства пред процеса на дигитализация, като изтъкна, че компаниите имат нужда от лидери и екипи, които разбират и искат да изучат технологиите, за да се реализира дигиталната трансформация.
Назначаването на шофьори от трети страни отнема 5-6 месеца и струва около 5000 лв. за водач
След него думата взе Христо Христов, управител на DISCORDIA. Той се спря на актуалната тема за внос на работници от трети страни, като решение за кадровия недостиг в транспортния сектор. По неговите думи, в момента в DISCORDIA има назначени около 150 водачи на камиони от трети страни, предимно от Турция, и още около 300 чакат за одобрение. Според него, процесът по назначаване на шофьори от трети страни трае около 5-6 месеца и струва на фирмата около 5000 лв. на човек. За сравнение, в Полша, Унгария и балтийските страни това отнема около месец. Христов сподели с колегите си от бранша как протича целия процес на набиране на чуждестранни водачи, през какви институции се минава и колко време отнема всяка стъпка в това начинание.
В третия панел Олга Василевска, управител на МВ Логистика и член на контролния съвет на НСБС, се спря на темата за управлението на хората в транспорта и логистиката, както и на привличането и задържането на таланти в бранша. „Не можем да се разберем с хората, ако нямаме подход към тях, изтъкна тя. – Днес пазарът на труда е такъв, че кандидатът избира компанията, а не тя него. “ Олга Василевска сподели личен опит от работата си в управляваната от нея компания и цитира проучване за базовите умения, които трябва да развият работещите в логистиката и транспорта. „Ние, като работодатели, трябва да създадем среда, в която служителя да сереализира,“ подчерта тя.
В последната презентация Момчил Антов, директор в НСБС, говори за обучението и квалификацията като конкурентно предимство за всяка транспортно-логистична компания. Той разказа подробно за курсовете, които НСБС провежда и възможностите, които те дават на хората, желаещи да работят в бранша. Бе изтъкнато, че поради лошата демографска ситуация Европа, а и България, ще се развиват благодарение на емигрантите. Разбира се, става въпрос за такива, които искат да работят. Оформи се интересна дискусия за знанията, които дават университетите на обучаващите се в областта на транспорта и логистиката. Участниците в конференцията бяха единодушни, че учебните програми не отговарят на актуалните нужди на специалистите по логистика и трябва да бъдат обновени.
След края на събитието се проведе общото събрание на НСБС за 2025 г., като на него беше приет годишния отчет на Управителния съвет за дейността на НСБС и бе приет бюджет за следващата година.



































