Столичната община има амбициозна програма за модернизиране на градската мобилност с 500 нови превозни средства, но очаква подкрепата на СОС.
Мащабна програма за обновяване на градския транспорт бе представена от кмета на София Васил Терзиев, зам.-кметoвете Иван Василев (с ресор финанси и строителство) и Илиян Павлов (ресор транспорт) и зам.-председателя на транспортната комисия в Столичния общински съвет (СОС) Андрей Зографски. Програмата е с дългосрочна визия и включва инвестиции в рамките на 1 милиард лева в обновяване на всички видове обществен транспорт и закупуване на нови 500 превозни средства.
„Амбициозната програма ще даде посока и тласък на процеса за обновяване на градския транспорт. Това е дългосрочен процес, който не е ограничен с този мандат и е изключително важен за развитието на града през следващите години” – посочи Васил Терзиев. Градският транспорт на София е комплексна система, която обслужва над 1,1 милион пътувания всеки делничен ден. Амбицията на общината е още повече хора да го ползват, като за тази цел се работи за осигуряването на по-редовни линии и по-комфортно пътуване. В момента активно се работи и по развитието на метрото като се изграждат 12 нови станции. Имаме цялостна визия за това какво и как да се направи по пътната мрежа, градския транспорт и системата за паркиране, така че да направим мобилността доста по-работеща в нашия град. За това е нужна дългосрочна визия и посока, нещо, за което смятам, че има разбиране от всички политически групи, – посочи Терзиев. – За нас е важно да имаме съгласие по големите дългосрочни теми и там да сме обединени“.
Всички превозни средства в София ще бъдат подменени
Програмата предвижда закупуване на 150 нови трамвая и модернизация на още 40, както и 75 нови тролейбуса и 280 автобуса. С това ще бъдат подменени всички превозни средства в София с модерни, комфортни и икономични, твърдят от СО. Целта е, от една страна, гражданите да почувстват осезаемо подобрение, а от друга, да се намалят разходите за поддръжка на сегашния остарял подвижен състав. „Днес значителна част от трамваите са над 30-годишни, което ги прави неудобни и недостъпни за пътниците и скъпи и неефективни за поддръжка. Затова трамваите са основният фокус в следващите години“ – категоричен е Андрей Зографски, общински съветник от Спаси София.
Започваме ударно
„Започваме ударно, като през 2024 г. планираме да обявим поръчки за над 120 нови превозни средства – 18 трамвая, 35 тролейбуса и 70 автобуса. Новите трамваи ще бъдат за линии № 20 и 22, така че да осигурим модерни превозни средства с нисък под и климатик за жителите на източните квартали като Подуяне, Слатина и Дружба. От друга страна, автобусите ще ни позволят да върнем градския транспорт изцяло в общински ръце, с което ще прекратим сегашния неизгоден концесионен договор и ще намалим разходите за общината“ – допълни още Зографски.
Зареждане в движение
Рекордната инвестиция предвижда не само подновяване на сегашните превозни средства, но и тяхното увеличаване с оглед на планираните разширения на трамвайната и тролейбусната мрежа. „Скоростният трамвай по бул. Тодор Каблешков до Дървеница остава основен приоритет, а новите тролейбуси ще бъдат от ново поколение – зареждането им ще става от контактната мрежа по време на движение. Машините ще бъдат оборудвани с възможност за автономен ход до 15 км, което ще позволи линии като № 310 или № 604 да се обслужват от тези хибридни тролейбуси“ – допълни Зографски, зам.-председател на Комисията по транспорт.
За финансирането на Програмата Столичната община ще разчита на няколко източника – собствено финансиране от бюджета на града, европейски програми, заемно финансиране от големите инвестиционни банки, както и други финансови инструменти на ЕС.
Ще има ли подкрепа от Общинския съвет?
„Вярвам, че предложените инвестиционни намерения в рамките на 1 млрд. лв. в следващите години за закупуване на повече от 500 превозни средства ще намерят подкрепа в Общинския съвет. Тази подкрепа ни е изключително важна като първа стъпка, за да може да започнем подготовката на различните процедури и да търсим финансиране от различни източници. На първо място ще търсим възможности по оперативни програми на Европейския съюз – Програмите Транспорт, Регионално развитие и околна среда. Ще търсим кредитно финансиране и от големите международни банки“ – каза зам.-кметът по финанси и строителство Иван Василев и добави, че при напредване на разговорите възможността за вземане на такъв кредит ще бъде представена пред обществото и пред общинските съветници.
Докладът за приемане на Програмата за обновяване на транспорта е внесен от кмета на София Васил Терзиев, зам.-кметът Иван Василев, зам.-кметът Илиян Павлов и общинските съветници Борис Бонев, Андрей Зографски, Иван Таков, Симеон Ставрев, Прошко Прошков, Димитър Вучев, Карлос Контрера, Красимир Гълъбов, а да се присъединят към него изразиха желание и други общински съветници, информират още от пресцентъра на СО.