Непредвидени геоложки затруднения доведоха до необходимостта от допълнително укрепване, за да се гарантира стабилността на строежа.
В ход е „независимо геоложко-конструктивно обследване“ в железопътния тунел край Вакарел. За това съобщава пресцентърът на Национална компания „Железопътна инфраструктура“ (НКЖИ).
Специалисти от Центъра за научни изследвания и проектиране (ЦНИП) при Университета по архитектура, строителство и геодезия (УАСГ) са започнали работа по геоложкия модел на съоръжението. Техният „конструктивен анализ“ трябва да определи правилната технология за продължаване на строителството на останалите 8 600 м от тунела, уточняват от НКЖИ.
Двутръбният тунел №2, част от модернизацията на железопътния участък Елин Пелин – Костенец, е с обща дължина 13 200 м, от които 4 600 м вече са прокопани.
В едномесечен срок се очаква експертното становище, което да покаже дали е необходимо допълнително проектиране или е възможно строителството да продължи по начина на укрепване от експерименталния 170-метров участък, информират от НКЖИ.
Модернизацията на участъка Елин Пелин – Костенец който е част от направлението София – Пловдив, е най-големият проект, финансиран по Оперативна програма „Транспорт и транспортна свързаност““. Общата му стойност възлиза на 1,3 млрд. лв. с националното съфинансиране. Обектът е част от Коридор № 8 и преминаващата TEN-T мрежа у нас.
Строителството на железопътната магистрала от София до Бургас трябва да приключи до 2030 г.
Припомняме, че изграждането на втория лот на жп участъка Елин Пелин-Костенец, включващ и трасето между Вакарел и Ихтиман, стартира в края на октомври 2023 г..
В обхвата на договора е включено изграждане на нов железен път, контактна мрежа, системи и съоръжения на външно електрозахранване и външно осветление на гаровите райони, както и изграждане на системи за видео наблюдение и пътнически информационни системи. Ще бъдат изградени и 4 бр. надлези, 3 бр. мостове, 39 бр. водостоци, както и отводнителни и шумозащитни съоръжения с приблизителна дължина 448 м. От двете страни на железопътната отсечка ще бъде поставена ограда за възпрепятстване преминаването през жп линия, в гарите и междугарията. В обхвата на проекта за модернизация на Лот 2 са включени спирка Веринско, гара Ихтиман и спирка Стамболово. Гара Ихтиман ще бъде оборудвана с маршрутно-компютърна централизация (МКЦ).
Очакваните проектните скорости за пътническите превози са 160 км/ч, а за товарните 120 км/ч.