Стратегията на MAN за декарбонизацията на транспорта залага основно на електрическите камиони, задвижвани с батерии. Изпълнявайки стъпките от тази стратегия, MAN стартира продажбите на гамата си електрически камиони. Какво точно предлага производителят от Мюнхен?
Електрическите камиони не са просто нов модел камиони, а смяна на парадигмата, промяна на цялата еко система – както при производителя, така и при клиентите. Затова, преди да се стартират продажбите на електрическите камиони, е необходимо да се подготвят изключително много неща – да се организира производството както на превозните средства, така и на батериите, да се осигури достатъчно разнообразие в моделите, така че те да са приложими при различни ситуации и изисквания за транспорт, да се обучат както кадрите в производството, така и тези в търговската и сервизната мрежа, да се подготви консултиране за клиентите, които се сблъскват със съвсем нов начин на организиране на транспорта и логистиката…
И MAN вече е извървял тези стъпки по един много добре обмислен начин.
Продажбите и производството
Към ноември 2023 г. са получени 600 поръчки за новите MAN eTruck. Първите 200 броя ще бъдат доставени на избрани клиенти още през 2024 г., а от 2025 г. се очаква производството в завода на MAN в Мюнхен да започне в по-големи количества. В България продажбите ще стартират от 1 април 2024 г.
Електрическите камиони на MAN ще се произвеждат на същата поточна линия, както дизеловите камиони. Батериите ще са собствено производство, те ще се произвеждат в завода на MAN в Нюрнберг, като там в момента се изгражда специално съоръжение, инвестицията в което е около 100 млн. евро. От 2025 г. заводът в Нюрнберг ще има годишен капацитет за производство на 100 000 батерии.
Технологията на MAN eTruck
Сърцето на новия MAN eTruck e централният електрически задвижващ модул. Той се състои от синхронен електрически двигател, инвертор, който преобразува постоянния ток от батерията в променлив и за управление на двигателя, и 2- или 4-степенна трансмисия в зависимост от мощността. Тази трансмисия предава въртящия момент към задвижващите мостове, които са класически, т.е. MAN не използва т.нар. e-оси (e-axle), които се прилагат от някои други производители.
Към момента MAN използва батерии тип NMC (Nickel Magnesium Cobalt), като те са разработени специално да отговарят на изискванията на превозните средства за работа. Създадено е и специално разработено управление на температурата. Избрано е това решение, защото батерийните пакети предлагат висока енергийна плътност с компактен дизайн, дълъг експлоатационен живот и бързо зареждане – дори при нисък остатъчен заряд на батерията и ниски външни температури. Всеки един пакет батерии тежи около 500 кг.
Новите MAN eTGX и MAN eTGS могат да се оборудват с от 3 до 6 пакета батерии. Два пакета са монтирани под кабината, а останалите 4 се разполагат отстрани на шасито. Шестте пакета предлагат до 480 кВтч използваем капацитет на батериите и това може да осигури дневен пробег от 600 до 800 км. Възможността за монтирането на различен брой пакети батерии означава, че всяко превозно средство може да има оптималната конфигурация по отношение на обхват, полезен товар и време за зареждане в зависимост от приложението, за което се използва.
Освен това модулната архитектура на батериите и възможността да гъвкавото им позициониране позволява на новите MAN eTGX и MAN eTGS лесно да се монтират различни надстройки. Отляво или отдясно на рамата лесно може да останат свободни пространства за монтиране на високопроизводителни помпи, места за съхранение на оборудване, кранове и други подобни компоненти. Стандартното монтиране на две батерии под кабината, подобно на двигателя с вътрешно горене в конвенционалните превозни средства, осигурява и благоприятно разпределение на теглото.
В зависимост от конфигурацията електрическият двигател генерира 333 к.с. (245 кВт), 449 к.с. (330 кВт) или 544 к.с. (400 кВт) със съответния максимален въртящ момент от 800, 1150 или 1250 Нм. Във фазите на спиране електрическият двигател може да се използва от водача като генератор и преобразува кинетичната енергия на автомобила обратно в електрическа енергия. По този начин в процеса на работа батериите се презареждат. Максималната възможна мощност на рекуперация съответства на задвижващата мощност на електродвигателя.
Пробегът и зареждането
Поколението MAN eTruck ще позволява дневен пробег между 600 и 800 км, като се използват интелигентно времената за почивка (приблизително 45 мин.) за междинно дозареждане. През втората половина на десетилетието с въвеждането на нови поколения батерии ще е възможен и дневен пробег до 1000 км.
Още от началото на продажбите MAN ще предлага за зареждане стандарта CCS с мощност до 375 кВт, както и по-мощния мегаватов стандарт (MCS) за бързо междинно зареждане по време на почивките в шофирането. Първоначално MCS стандартът ще позволява зареждане със 750 кВт, а на по-късен етап – дори и повече от един мегават зарядна мощност.
Фридрих Бауман, член на Борда на директорите на MAN Truck & Bus:
До 2030 г. се нуждаем от поне 4000 мегаватови точки за зареждане в Германия и 50 000 точки за зареждане с голям капацитет в Европа.
Според прогнозите на MAN още през 2030 г. всеки втори камион с логото на лъва отпред, регистриран в Европа, трябва да бъде електрически. „За да постигнем тази цел, е абсолютно необходима национална инфраструктура за зареждане. Следователно се нуждаем от значително ускорено разширяване до поне 4000 мегаватови точки за зареждане в Германия и 50 000 точки за зареждане с голям капацитет в Европа до 2030 г.“, казва Фридрих Бауман, член на Борда на директорите на MAN Truck & Bus и отговарящ за продажби и решения за клиенти.
Многообразие от модели за всякакви приложения
Едно от основните неща, които направи силно впечатление при представянето на новите MAN eTruck, е готовността от самото начало да се предлагат разнообразни модели, подходящи за различни транспортни дейности.
Предимствата на електрическия задвижващ модул, избран за MAN eTGX и MAN eTGS, в сравнение с концепциите за е-мостове или подобни конструкции, са няколко: добра товароносимост на задния мост, високо ниво на комфорт на возене, добра защита от удари и вибрации на задвижващия агрегат, който е здраво монтиран в рамата. Освен това може лесно може да се интегрира и механичен допълнителен отвод за мощност за задвижване например на хидравлични помпи. Добавяне на електрически и електромеханични отводи на мощност също е лесно при новите MAN eTruck.
Цялостната комбинация от модулна концепция на батериите и позиционирането на задвижващия агрегат позволява и много късо междуосие от 3,75 м, което прави възможно комбинирането на влекача с всички разпространени варианти на полуремаркета в рамките на допустимите спецификации за обща дължина. Компактната конструкция на акумулаторите е и причината MAN да предлага новия eTruck и като обемен вариант с ниска височина на шасито и с вътрешна височина в полуремаркето от три метра.
Има и разнообразие при кабините – по-широка при MAN eTGX и по-тясна за MAN eTGS, всяка от които се предлага в три версии на височината на покрива.
Е-консултиране и Е-услуги
MAN Transport Solutions е специално създадено звено, за да помогне на транспортните компании да се подготвят и преминат към тази нова ера. Това звено е разработило т.нар. 360-градусовото консултиране в областта на електронната мобилност. Самото му наименование показва, че са обхванати всички дейности, свързани с придобиването и използването на електрически камион – консултации за подходящи превозни средства, разглеждане на специфичните за клиента условия на работа, като например експлоатационни фази, включително оптимизиране на разходите, анализ на маршрутите, оптимизиране на автопарка и, на базата на всичко това, необходимите консултации относно инфраструктурата за зареждане.
Допълнителна подкрепа се осигурява от дигитални инструменти, като например новия MAN eReadyCheck, с който клиентите могат да проверят как маршрутите им за доставка могат да се управляват изцяло електрически, и MAN eManager, който позволява на мениджърите на автопаркове да следят постоянно важната информация за състоянието на зареждане на всички камиони в автопарка.
Малко личен опит от тестовата писта
На тестовата писта на MAN имахме възможност да седнем зад волана на две композиции, теглени от eTGX, както и на един eTGS. Камионите бяха още прототипи, но всъщност това, което още предстоеше по тях бяха допълнителни настройки на софтуера – иначе цялата силова линия беше както в моделите, които ще се произвеждат серийно. Шофирането на електрически камион е приятно и малко необичайно заради тишината в кабината. Вътре в кабината водачът е посрещнат от познатото за MAN оформление на контролното табло. Панелът с инструментите, разбира се, предоставя информация за състоянието на батериите, консумацията на енергия и възстановяването на енергия.
Иначе логиката на работа е същата – например кормилната колона се настройва по същия начин, лостчето за превключване на скоростите и моторната спирачка си е на същото място.
Интересен момент е т.нар. режим на шофиране с един педал. Тъй като, като се отпусне педалът на „газта“, започва рекупериране на енергия и съответно забавяне на скоростта на камиона, водачът може прецизно да регулира скоростта на шофиране, без да се налага да използва сервизната спирачка и в същото време да подаде кинетична енергия от автомобила обратно в батериите под формата на електричество.
Добре дошли в електрическото бъдеще с MAN.