Mercedes-Benz eActros 600 e Международен камион на годината 2025! Първият изцяло електрически тежък камион за превози на дълги разстояния на Mercedes-Benz Trucks спечели безапелационно най-престижната награда в света на автомобилите за работа.
Наградата International Truck of The Year (ITOY) 2025, присъдена от авторитетното 24-членно международно жури Камион на годината, с участието на списание КАМИОНИ, бе обявена на традиционната бляскава церемония Звезди на годината 2024 по време на голямото международно изложение IAA TRANSPORTATION 2024 в Хановер.
Джаненрико Грифини, председател на журито ITOY връчи ценната статуетка на Карин Родстрьом, главен изпълнителен директор на Mercedes-Benz Trucks.
По правилата на надпреварата годишната награда ITOY се присъжда на камион пуснат през последните 12 месеца, който има най-значим принос за транспортна ефективност. Оценката се основава на редица критерии, включително технологични иновации, комфорт, безопасност, управляемост, енергийна ефективност, отпечатък върху околната среда и общи разходи на притежание (TCO). Стартът на серийното производство на eActros 600 e през ноември 2024 г., а поръчките започнаха през април. Бляскавата му световна премиера пък бе през октомври 2023 г.
Пробег от 500 км с едно зареждане, възможност за дневен пробег от 1000 км – с междинно зареждане, батерия от над 600 кВтч, два – интегрирани в задния мост, електродвигателя с обща пикова мощност 600 кВт, полезен товар – 22 тона и допустима максимална маса на композицията – 44 тона… Това са само част от впечатляващите характеристики на новия изцяло електрически тежкотоварен камион Mercedes-Benz eActros 600, който дойде с амбицията да прекрои тотално стандартите в превозите на дълги разстояния. Това са и част от причините международното жури да присъди престижната награда на eActros 600.
През годината членовете на журито ITOY се убедиха лично в качествата на Mercedes-Benz eActros 600 по време на специално организирани от Mercedes-Benz Trucks тестови шофирания, както и с участие в най-мащабния тест в историята, при който два почти серийни прототипа на електрическия тежък камион прекосиха 20 държави в Европа и изминаха над 13 000 км с 40 тона общо тегло на композициите, зареждайки само на обществени станции. Това показа ясно, че транспортът на дълги разстояния вече не е същият. И че пробег с едно зареждане от 500 км и дневен пробег от 1000 км само на ток са абсолютно постижими цели.
eActros 600 впечатлява с ефективната силова линия, включваща двумоторен заден двигателен мост, с високите технологии, с комфорт и ергономия и не на последно място – с изчистения, футуристичен и изцяло нов и силно аеродинамичен дизайн на кабината ProCabin, който е подобрен с 9% и също има голям принос в ефективността при превозите.
Освен това, тежкият електрически камион на Mercedes-Benz не е просто едно превозно средство. Той тръгва към клиентите на марката с цялостна екосистема и холистични решения, които да подкрепят транспортния бранш в прехода към електрическа мобилност. За това Daimler Truck обедини всички съществуващи и бъдещи предложения, свързани с инфраструктурата и зареждането на електрически камиони в новата си марка TruckCharge.
За престижния приз eActros 600 се пребори с новата тежка гама Ford Trucks F-Line, електрическите тежки камиони Iveco S-eWay, MAN eTGX и Renault Trucks E-Tech T, получилият чисто нова силова линия MAN TGX D30 и новата гама Volvo FH Aero. При гласуването победителят събра 88 точи, с цели 38 повече от втория.
Обобщавайки гласуването, председателят на журито Джаненрико Грифини каза: „Mercedes-Benz Trucks проектира eActros 600 като електрически камион още от самото начало. Това решение извади на пътя най-съвременното електрическо превозно средство, способно да изпълнява широка гама от задачи при превози на дълги разстояния мисии.”
Спечелването на наградата от eActros 600 не е изненада. Преди 2 години, неговият първообраз – електрическият прототип eActros LongHaul бе отличен от същото жури с Наградата за иновации при камионите (Truck Innovation Award) за 2023 г.
А престижната награда ITOY за втора поредна година отива при напълно електрически камион, след като през 2023 г. Камион на годината 2024 стана Volvo FH Electric.
За ITOY:
Наградата Международен камион на годината (ITOY) е учредена през 1977 г. от британския журналист и легендарен главен редактор на списание TRUCK, Пат Кенет. Днес 24-те членове на журито представляват водещи комерсиални издания от цяла Европа. Освен това през последните няколко години ITOY разшири влиянието си чрез присъединяване на „асоциирани членове от растящи пазари на камиони като Китай, Индия, Южна Африка, Австралия, Бразилия, Япония, Иран, Нова Зеландия, Израел и Малайзия. Комбинираната читателска аудитория на 24-те издателства, за които работят членовете на журито и десетте му асоциирани членове надхвърля 1 100 000 души.
Подробности – в октомврийския брой на списание КАМИОНИ – на хартия и онлайн – на http://transport-press.bg.
Лъчезар АПОСТОЛОВ, член на журито International Truck of The Year