През 2025 г. Глобал Биомет отбеляза 20 години от създаването на Дистрибуционния център Биомет в Севлиево, чиято площ днес достига 25 000 кв.м.
Регионът на Централна България се развива динамично, особено в сектори производство и индустриални паркове, смята Мария Никова, оперативен директор и директор Логистика на Глобал Биомет. Как се стига до стратегическото партньорството с Villeroy & Boch (доскоро познати като Ideal Standard International и Vidima), защо още от основаването си мениджмънтът на компанията взема решението да оперира само с нови камиони, какви са следващите стъпки пред Глобал Биомет – разберете от интервюто с Мария Никова.
– Г-жо Никова, Глобал Биомет е сред най-динамично развиващите се организации в транспортно-логистичния сектор. Разкажете ни повече за пътя на компанията в логистиката.
– Глобал Биомет започна своята дейност през 1991 г. с фокус върху международния транспорт, обслужвайки ключови дестинации в Западна Европа. Постепенно, след утвърждаването си на този пазар, компанията разшири дейността си и в регионалния транспорт, за да отговори на нарастващите нужди на клиентите в България.
Впоследствие портфолиото се допълни с логистика, дистрибуция, изграждане на складови бази и специализирани услуги, превръщайки Глобал Биомет в един от водещите интегрирани логистични оператори в страната.
В момента компанията е успешен и стабилен български логистичен и транспортен оператор с мощна материално-техническа база, международно присъствие и силни финансови показатели. Фирмата е добре позиционирана във вътрешния и международния транспортен пазар.
Що се отнася до екипа, разрастването му винаги е било съобразено с инвестициите в инфраструктура и технологии. От малък, но изключително сплотен колектив в началото на 90-те години днес разполагаме с над 400 висококвалифицирани професионалисти – шофьори, логистични специалисти, механици, експерти по дистрибуция и международен и регионален транспорт.
Ключът към успеха е в дългосрочната визия, постоянните инвестиции в обучение и модерни технологии, както и в изграждането на стабилни партньорски отношения с клиентите.
– Още от основаването си компанията взема стратегическото решение да оперира само с нови камиони. Какво Ви коства това?
– Това стратегическо решение беше ключово за позиционирането ни като надежден партньор. Работата с нови превозни средства минимизира риска от технически проблеми, намалява експлоатационните разходи и престои, повишава сигурността, намалява въглеродния отпечатък и не на последно място, създава по-висок комфорт за служителите. Имиджът пред клиента е по-добър. Създаваме доверие и конкурентно предимство.
През годините инвестициите в обновяване на автопарка надхвърлиха 10 млн. евро, като всички камиони отговарят на най-високия стандарт EURO VI.
През 2024 г. внедрихме модерна телематична система, която позволява в реално време да следим ключови показатели – разход на гориво, маршрути, натоварване и техническо състояние. Това доведе до значителна оптимизация на транспортните ресурси. В момента сме насочили усилията си към внедряване на ERP система, която ще интегрира всички бизнес процеси – от логистиката и транспорта до счетоводството и управлението на човешките ресурси. Това е следващата важна стъпка в модернизацията ни.

– На 19 юни Глобал Биомет отбеляза 20 години от създаването на Дистрибуционния център Биомет в Севлиево и партньорството с Villeroy & Boch. Как започна всичко и какво постигнахте заедно?
– През 2004 г. участвахме в търг за аутсорсинг на логистичните дейности на Villeroy & Boch, доскоро познати като Ideal Standard International и Vidima, които търсеха надежден партньор за поемане на цялостната им складова логистика. Спечелването на този търг беше повратна точка не само за нас, но и за целия български логистичен сектор, защото с този проект Глобал Биомет стана първият 3PL доставчик в България, предлагащ услуга, която дотогава не съществуваше на пазара.
Още със създаването на Дистрибуционния център стартирахме пилотен проект за интегриране на SAP модул за управление на складовите и логистичните процеси. SAP беше революционен инструмент за онова време, който позволи пълна автоматизация и проследимост на движението на стоки, управление на складови наличности в реално време и интеграция с транспортните услуги. Така още в началото успяхме да наложим стандарти, характерни за водещите западноевропейски 3PL оператори.
Интеграцията на SAP в нашия хъб беше първият пример в България за толкова високо ниво на дигитализация в логистиката.
Дистрибуционният хъб, основната платформа на групата фирми на Ideal Standard International за Източна, Западна Европа и Близкия изток, стартира дейността си през декември 2005 г. с площ от 10 000 кв.м.
В рамките на няколко години разширихме многократно площта му и днес тя достига 25 000 кв.м.
Малко известен, но важен факт е, че още през 2010 г. на покрива на склада в Севлиево изградихме първия покривен фотоволтаичен парк в България с 1 мегават инсталирана мощност – един от най-иновативните зелени проекти за времето си, предшестващ с години тенденцията за устойчиви решения.
Днес партньорството ни с Villeroy & Boch продължава да се развива – работим по подобряването на складовите процеси, интеграцията на нови системи и още по-прецизното планиране на взаимната ни работа.
– Как виждате развитието на бизнеса в региона и има ли нужда от нови логистични бази?
– Регионът на Централна България се развива динамично, особено в производството и индустриалните паркове. Много компании търсят гъвкави логистични решения, затова има реална нужда от нови бази, които да съкратят маршрутите и да намалят разходите. В Габровска област логистиката се развива умерено, но с ясни перспективи, особено поради няколко стратегически фактора, като основните републикански пътища, които преминават през Габрово и Севлиево. Те осигуряват връзката север – юг и изток – запад, а планираните бъдещи инфраструктурни проекти, като тунела под Шипка и магистралата Русе – Велико Търново, ще подобрят транспортните условия.
– Кои са следващите стъпки пред развитието на Глобал Биомет и екипа?
– Нашата философия винаги е била да мислим 5–10 години напред. Следващите стъпки включват:

- зелена трансформация – постепенно внедряване на нискоемисионен транспорт;
- разширяване на международната мрежа с нови партньорства в Европа;
- дигитализация и автоматизация на още процеси, включително пълно внедряване на ERP система, която ще интегрира всички бизнес направления;
- инвестиции в хората – обучения, сертификации и развитие на лидерски умения у младите специалисти;
- разширяване на портфолиото с комплексни логистични и транспортни услуги.
Убедена съм, че устойчивото развитие и стратегическите партньорства са ключът към успеха в един все по-конкурентен и глобализиран пазар.



































