Електрическият лъв MAN eTruck е готов за скок към пазара. MAN hTGX, задвижван от ДВГ на водород влиза в производство в малки серии. MAN започва да влага в камионите си новият дизелов, 6-цилиндров, 13-литров редови двигател D3066, който се комбинира с новата 14-степенна предавателна кутия MAN TipMatic. А обновеният лекотоварен MAN TGE идва с 27 асистиращи системи и предлага много повече от преди. Това са част от новостите при MAN Truck and Bus, представени в началото на юли, на фона на алпийската панорама, край Заалфелден, Австрия.
В продължение на седмица, в първите дни на юли, по живописните пътища на Тирол, ата MAN Truck and Bus демонстрира пред повече от 200 журналисти от Европа и света готовността си за предстоящото през септември международно изложение IAA Transportation 2024 в Хановер. Немският производител представи цялата си гама от нови електрически, водородни и дизелови задвижващи системи за камионите, като голяма част от превозните средства можеха да се тестват на пътя.
Безспорната звезда в гамата е новият електрически тежък камион MAN eTruck. Той за пръв път можеше да бъде тестван пътя, именно край Заалфелден, във вариант на влекач MAN eTGX. Производителят представи eTruck с неговата модулна концепция и възможни над 1 000 000 конфигурации, като подходящ за декарбонизация на разнообразни транспортни задачи.
За MAN eTruck са събрани вече над 2000 поръчки за двете му версии – eTGX и eTGS. Моделът е подготвен за предстоящото въвеждане на мегаватово зареждане MCS с до 1000 кВт, което позволява презареждане в рамките на почивката на водача. Това позволява дневен пробег до 800 км, което е достатъчно дори за превози на дълги разстояния. При пътните тестове в Австрия можеше да се усетят ергономията и комфорта в кабината на влекач eTGX, теглещ напълно натоварено ремарке. Впечатляваща бе и динамиката на 40-тонната композиция.
Втората голяма новост бе влекачът MAN hTGX, оборудван със 17-литровият ДВГ H45, работещ на водород, който допълва портфолиото от превозни средства с нулеви емисии за специални приложения. Водородният двигател е базиран на могъщия 15-литров D38.
След промяна на цилиндровата глава, D38 е преобразуван в двигател с искрово запалване, с мощност 520 к.с. и въртящ момент от 2500 Нм, при 900-1300 об/мин, а представянето му на пътя е като на 13-литров дизелов силов агрегат. С водород, компресиран до 700 бара и капацитет на резервоарите от 56 кг, превозното средство може да бъде заредено с гориво за по-малко от 15 минути, а пробегът е над 400 км. Тих, мощен и пъргав на пътя е оборудваният с водороден двигател hTGX, а силовият агрегат не среща никакви проблеми при тегленето на гондола по наклоните в Алпите. По време на тестовете в Австрия MAN всъщност бе показан и тестван прототипът на модела с ДВГ, който ще бъде доставен като MAN hTGX в малки серии от първоначално 200 превозни средства през 2025 г. на клиенти в Германия, Холандия, Норвегия, Исландия и избрани държави извън Европа.
Отдавна очаквана новост, представена в Заалфелден, бе и дизеловият TGX с новата оптимизирана силова линия Power Lion и оптимизирана аеродинамика за 3,7 на сто по-нисък разход на гориво и по-ниски емисии на CO2. Двигателят D3066 e изцяло нов – 13-литров, редови, шестцилиндров и в Заалфелден можеше да се тества във вариант с мощност 500 к.с., монтиран на влекач TGX 18.500.
На пътя новият силов агрегат, съчетан с новата автоматизирана предавателна кутия MAN TipMatic 14, показа отлична динамика, теглейки напълно натоварено полуремарке. Любопитна подробност е, че новият дизел D30 приоритетно ще се влага във влекачи TGX и TGS. Досегашният основен силов агрегат D26 ще бъде надграден до Euro 7, но ще бъде използван само в камиони за строителни и специални приложения.
В допълнение към технологиите за декарбонизация, тестовете в Алпите се фокусираха върху новите асистиращи системи при MAN – за разпознаване на пешеходци и велосипедисти, третото поколение на усъвършенстваната система за аварийно спиране (EBA) и функцията за помощ при завиване, които са стандартно оборудване при камионите от началото на 2024 г.
В Заалфелден за пръв път за пътни тестове бе налично и новото поколение на лекотоварния MAN TGE Next. Моделът идва с изцяло обновен интериор на шофьорската кабина, ново напълно дигитално арматурно табло и е оборудван с 27 асистиращи системи за сигурност и безопасност.
Те включват системата Cruise Assist Plus с функцията Emergency Assistant. Системата непрекъснато следи действията на водача и може, ако се наложи, да спре автомобила и след това да го обезопаси с активиране на аварийните светлини, обаждане eCal и отключване на вратите.
При TGE e налице широка гама от варианти и от обновени дизелови двигатели, като част от тях са хомологирани от MAN за тежкотоварни приложения. В Австрия на пътя можеше да се тестват панелен ван с ръчни и автоматични скорости.
По острите завои на алпийските пътища, при изкачване и спускане, TGE Next показа отлична динамика и стабилност. На писта пък можеше да се изпробва и шаси-кабина със самосвална надстройка във версия 4х4, на която предстои хомологация.
„Въпреки че преходът към товарен транспорт без CO2 се характеризира с няколко задвижващи технологии, нашият фокус е основно върху електромобилността. Двигателят на водород може да бъде полезно допълнение за специални приложения, както и задвижването с горивни клетки, което в момента все още е в процес на разработка. В допълнение, дизеловото задвижване ще продължи да играе важна роля през цялата трансформация, докато не бъде напълно заменено. Ето защо ние го направихме значително по-ефективно, икономично и с по-нисък CO2 с нашия нов двигател D30. Той е базиран на общата двигателна платформа на TRATON GROUP и е осезаем резултат от интензивното сътрудничество между отдели за развитие в групата. В бъдеще ние ще произвеждаме двигатели с вътрешно горене и електрически камиони на една и съща производствена линия, за да можем да реагираме гъвкаво на търсенето на електрически камиони. Въпреки това, за да успее революцията в задвижването, разширяването на инфраструктурата за зареждане трябва да бъде абсолютен приоритет за политиците, инфраструктурните оператори и производителите“, казва Александър Власкамп, главен изпълнителен директор на MAN Truck & Bus.
До 2030 г. всеки втори камион MAN, регистриран в Европа, трябва да бъде електрически. Наскоро съвместното предприятие за инфраструктура за зареждане Milence, в което MAN участва като част от TRATON GROUP заедно с Daimler Truck и Volvo Trucks, отвори един от първите големи паркове за зареждане на камиони в пристанището на Антверпен. По инициатива на производителите през следващите години предстои създаването на общо 1700 зарядни точки. Общо 50 000 ще са необходими до 2030 г. при непрекъснато нарастващ брой на електрически камиони. MAN работи и върху електрифицирането на собствената си сервизна мрежа.
В Заалфелден MAN Truck & Bus представи пред специализираните медии и обновената си гама от туристически автобуси MAN и Neoplan. За тестове на пътя бяха достъпни най-новите версии на MAN Lion’S Coach и Neoplan Tourliner.
И двата модела са оборудвани с изцяло нов кокпит, който е в стила и идва от флагмана на камионите TGX. Белег за това е характерният MAN Smart Select на централната конзола, от който могат да се управляват всички функции на превозното средство.
Надградено е и окачването на двата модела, като то е активно с електронно управление и при скорост над 70 км/ч „снишава“ автобуса за по-добра аеродинамика. При новите Lion’S Coach и Tourliner откриваме интегрирани и всички активни и пасивни системи за подпомагане и безопасност.
Повече впечатления от тестовете на камионите, вановете и автобусите на MAN Truck and Bus – четете в следващия брой на списание КАМИОНИ – на хартия и онлайн – на http://transport-press.bg.