Инвестицията в масово производство на батерии на MAN се увеличава от 100 на около 250 милиона евро. Заедно с инвестициите в производството на дизелови двигатели, общата сума за завода в Нюрнберг достига почти половин милиард евро.
MAN Truck & Bus официално стартира производството на батерии в Нюрнберг в присъствието на баварския министър-председател д-р Маркус Зьодер и държавния министър Хуберт Айвангер. По време на събитието производителят на товарни автомобили и автобуси от Мюнхен обяви и следващия етап от разширяването на производството на батерии в Нюрнберг.
Освен вече инвестираните около 100 милиона евро в новата производствена линия, през следващите години ще бъдат вложени още 150 милиона евро за развитие на експертизата в областта на батериите и увеличаване на добавената стойност. Това означава, че за следващото поколение батерии в Нюрнберг ще се произвеждат не само батерийните пакети, състоящи се от няколко модула, но и самите модули, които обединяват множество клетки.
От обявените допълнителни инвестиции от около 150 милиона евро, около 18 милиона ще бъдат субсидирани – както от Федералното министерство на икономиката и климата (BMWK), така и от Свободната държава Бавария. Освен това Бавария подпомага разработването и изследванията на батерии в Нюрнберг с около 30 милиона евро. Тези средства ще бъдат използвани за изследвания в области като сглобяване на батерии, химичен състав и стареене на клетките, както и безопасност.
Инвестициите в Нюрнберг ще гарантират около 400 работни места и ще ускорят трансформацията на завода. Служителите, които вече работят в производството на батерии, преди са били заети в монтажа на двигатели, леярството или логистиката, но благодарение на преквалификация са се преориентирали към устойчива и перспективна дейност.
„Днес е исторически ден за MAN“, заяви изпълнителният директор Александър Власкамп. „С пускането на производството на батерии компанията, която е изобретила дизеловия двигател, навлиза в нова ера. Гордеем се с това, което създадохме тук в Нюрнберг, и с това, което предстои. Днес обявихме следващата стъпка в прехода към екологични задвижвания: MAN ще инвестира още 150 милиона евро в разширяването на производството на батерии за бъдещите поколения автомобили. Освен това, неотдавна увеличихме усилията си в разработването на модерни дизелови технологии. Така общата инвестиция в Нюрнберг достига половин милиард евро. Това е ясен знак за ангажимента ни към Бавария и Германия като иновативни центрове.“
Министър-председателят д-р Маркус Зьодер добави: „Електромобилност ‘made in Bavaria‘: това е исторически момент за MAN и за Бавария като индустриален център! Благодарение на модерна регионална политика и отлична съвместна работа между ръководството, работническия съвет, служителите и политиците, съоръжението на MAN се превърна от производител на дизелови двигатели, в модерен завод за батерии за електрически камиони. Това укрепва позициите на региона, създава работни места и повишава конкурентоспособността. Бавария е и ще остане автомобилна сила – включително в сектора на товарните автомобили. След първоначалната подкрепа от 30 милиона евро през 2022 г. за изследвания и развитие, предоставяме още близо 6 милиона евро за производството на батерийни модули.“
С производството на батерии се открива втората нова производствена линия в Нюрнберг през тази година. В началото на 2024 г. беше пусната в експлоатация линията за производство на новата генерация дизелови двигатели D30 PowerLion, в която MAN е инвестирала около 250 милиона евро. Според прогнозите на компанията до 2030 г. почти половината от камионите в Европа и около 90% от градските автобуси ще бъдат с нулеви емисии. Въпреки това, високоефективните D30 двигатели ще останат необходими дори след 2030 година, както и други двигатели за външните клиенти на MAN.
Производството на електрически камиони MAN започва през юни
В завода в Нюрнберг се произвеждат батерийни пакети в три различни формата:
– Плосък – използва се в електробусите MAN Lion’s City E.
– Други два формата – за електрическите камиони MAN eTGL, eTGS и eTGX с тонаж от 12 до 50 тона.
Серийното производство на eTGS и eTGX в Мюнхен ще започне през юни 2024 г.
В текущия етап на разширяване годишният капацитет на завода е 50 000 батерийни пакета, но сградата M50 е проектирана да произвежда до 100 000 броя. Мащабирането ще зависи от търсенето на електрически превозни средства.
Технологични предимства на батериите на MAN
– NMC технология (никел-манганово-кобалтови клетки), оптимизирана за товарни автомобили.
– Интелигентна система за управление (BMS) – постоянно следи състоянието на клетките, извършва аварийно изключване при инцидент и поддържа оптимална температура.
– Модулно производство – без конвейр, с гъвкаво адаптиране към различни продукти.
– Високо автоматизирана логистика – използване на автономни роботи (AGV) за доставка на материали.
– 100% финален контрол – всеки батериен пакет преминава през 23 теста и проверка на над 400 параметъра, включително тестове за водонепропускливост и издръжливост.
Производственият процес се документира цифрово, което позволява проследяване дори след 15 години.
Така MAN продължава да инвестира в устойчиви технологии, като същевременно подсилва традиционното си производство, гарантирайки стабилност и иновации за бъдещето.