На тазгодишното автомобилно изложение Seoul Mobility Show 2025, провеждано от 4 до 13 април в изложбения център Kintex, в Гоянг, Южна Корея, корейската марка Kia заяви пределно ясно, че вече не иска да бъде известна само като производител на леки автомобили и на SUV, а има сериозни амбиции и в лекотоварния сегмент.
Отдавна утвърдилата се при леките автомобили марка Kia сега се насочва сериозно към сектора на лекотоварните автомобили. По време на автосалона в Южна Корея Kia представи две изцяло нови превозни средства – футуристичния електрически компактен ван PV5 и респектиращо изглеждащия концептуален еднотонен пикап Tasman WKNDR.
Двата модела имаха централно място на изложбения щанд на Kia, предлагайки много различен поглед към амбициите на компанията в лекотоварния сегмент. PV5 е високотехнологичен електрически ван с футуристична визия, който изглежда като идващ от бъдещето. Tasman WKNDR е мускулест пикап, готов да премине отвсякъде и създаден да се конкурира с най-утвърдените имена в сектора.
Корейска премиера pа PV5
Корeйската премиера на PV5 се състоя месец след световния дебют на модела в Тарагона, Испания. Kia PV5 е с елегантен, футуристичен дизайн. Предната решетка е минималистична, с лого на Kia, а прозорците имат отчетлив ъгловат стил. Според Kia PV5 е повече от ван – това е „мобилен лайфстайл център“.
Разработен като част от програмата Platform Beyond Vehicle (PBV) на марката, PV5 цели да предефинира това лекотоварния транспорт с амбицията да бъде „умен офис на колела“.
Дебютът на вътрешния южнокорейски пазар на Kia PV5 е първата стъпка от PBV стратегията на Kia, която обединява усъвършенствано електрическо задвижване с мащабируем, модулен дизайн. Изграден върху платформата E-GMP.S – оптимизирана за лекотоварни автомобили версия на E-GMP на Hyundai Motor Group, PV5 предлага щедро вътрешно пространство, модулни конфигурации на горната част на каросерията и гъвкавост, която позволява разнообразни типове каросерии и надстройки, съобразени с различни бизнес приложения.
За да демонстрира гъвкавостта на PV5, Kia показа в Южна Корея три ключови варианта на модела. Това са товарният PV5 Cargo, пътническият PV5 Passenger и PV5 WAV (Wheelchair Access Vehicle), предназначен за потребители със специални двигателни потребности.
Товарният вариант PV5 Cargo е оптимизиран за ефективни доставки от последната миля и предлага голямо товарно пространство. Пътническата версия PV5 Passenger е ориентирана към удобен градски транспорт.
PV5 WAV пък е превозно средство, леснодостъпно за инвалидни колички и е насочено към мобилност за всички.
PV5 Cargo ще се предлага в две дължини и с две височини на покрива. Батерията при всички варианти е интегрирана в пода. Задвижващи са предните колела. Кабината се отличава с високотехнологичен дизайн и оборудване.
Товарното пространство при карговерсията достига до 5,1 куб. м. Отличава се с равен под и нисък товарен праг. Страничните врати са плъзгащи и могат да бъдат една или две. Отзад се предлага двукрила симетрична врата или клапа. При пътническата версия PV5 Passenger се предлага вертикално отваряща се задна врата – клапа, чието оформление хармонира със защитните елементи в ъглите на предната част.
Предварителните очаквания са стартовата цена на PV5 Cargo да бъде около 35 000 евро с ДДС.
Tasman WKNDR Concept е създаден за приключения
По време на Seoul Mobility Show 2025 Kia представи и пикапа Tasman WKNDR. Това е концептуален модел, базиран на предстоящия пикап Tasman, предназначен за търсачи на приключения и начин на живот на открито. Моделът се отличава с 35-инчови гуми за всякакъв терен, широки калници, интегрирани релси за аксесоари и подобрени товарни решения.
На щанда на изложението бяха представени стандартен вариант на пикапа и фокусирания върху офроуд приложения вариант X-Pro.
Интериорът на Tasman е модерен. Арматурното табло се отличава с елегантен дизайн с цифрови дисплеи и бутони за управление. Централната конзола включва поставки за чаши, отделения за съхранение и допълнителни контроли. Амбиентното червено осветление акцентира върху ръбовете на арматурното табло и вратите. Виждат се черни кожени седалки с детайлни шевове. През прозореца на заден план се виждат хора и друго превозно средство.
Tasman се задвижва от 2,5-литров бензинов или 2,2-литров дизелов двигател в зависимост от пазара, за който е предназначен. Бензиновият двигател осигурява мощност от 282 к.с. и 421 Нм въртящ момент. Съчетан е с осемстепенна автоматична предавателна кутия. Дизеловият двигател развива мощност от 209 к.с. и 440 Нм въртящ момент и се предлага с избор между осемстепенна автоматична или шестстепенна механична предавателна кутия. Пикапът може да се похвали с полезен товар от над 1000 кг и 3500 кг капацитет за теглене на ремарке.
Очаква се Tasman да бъде пуснат първо на пазара в Южна Корея (в средата на 2025 г.), след което да поеме към Австралия, Африка и Близкия изток. За продажби в Европа, засега не се споменава.
На на Seoul Mobility Show 2025 можеха да се видят и най-новите електрически предложения на kia при леките автомобили – предстоящия компактен електрически седан EV4, EV3 GT-Line и EV9 GT-Line. EV4 обещава най-високата енергийна ефективност при моделите на Kia до момента, постигайки пробег от 5,8 км/кВтч и до 533 км пробег с едно зареждане.
Повече – в майския брой на списание КАМИОНИ – на хартия и онлайн – на transport-press.bg.