На 22 октомври (вторник) новата Българска асоциация снабдяване (БАС) ще проведе годишна конференция Съвременни тенденции в снабдяването.
Събитието е насочено към ръководители по управлението на доставките с фокус върху сектори като промишлено производство, финансови услуги, ИТ, бързооборотни стоки, уточняват от БАС. Списание Логистика и неговият издател Българска Транспортна Преса получиха покана и приеха да бъдат медиен партньор на форума.
Мястото на събитието е хотел Йегерхоф в Пловдив, регистрацията започва от 14 ч на 22.10. Програмата включва презентации на теми, сред които приложение на изкуствен интелект в управлението на веригите на доставки, роботизирани системи за транспорт и автоматизация във веригите на доставки, индустриална оптимизация чрез автоматизация на производствените процеси, дигитализация в процесите на управление на веригите на доставки, интелигентно свързано работно място, както и преглед на новите механизми и регулации на ЕС (CBAM, CO2, eFTI)/SPOT и SPOTWORX и на стратегиите за устойчивост при срив.
Повече за панелистите и програмата на събитието можете да научите на сайта на събитието.
Списание Логистика се срещна с част от създателите на БАС. Есенцията на разговора ни с тях публикуваме тук като статията е достъпна и в брой 7 на списание Логистика – печатно и онлайн.
С решаването на кои предизвикателства се заема БАС научаваме от Ясен Нанев, мениджър снабдяване в Reichle & De-Massari (доскоро той оглавяваше отдел Снабдяване за Източна Европа в IBM), Преслава Филипова – глобален стратег по закупуване на бизнес услуги в IBM, и Арно Куюмджиян – преподавател в катедра „Логистика и вериги на доставките“ в УНСС. В България има немалко професионалисти, заети със снабдяване и управление на веригите на доставки, но те не са така свързани както например адвокатите, финансистите, HR специалистите, медиците или архитектите, обясняват те.
Цената на труда в някои браншове у нас вече достига нивата в Централна Европа. Шансът на компаниите в България да запазят конкурентно предимство е час по-скоро да направят „по-умен“ дизайн на веригите си на доставки. А това може да се случи чрез интензивна обмяна на опит и ноу-хау на заетите в снабдяването и веригите на доставки – цел, която си поставят учредителите на новата Българска асоциация снабдяване (БАС).
Изолация
„Специалистите по снабдяване (procurement) и управление на веригите на доставки (SCM) в компаниите у нас работят в изолация – констатира Ясен Нанев. – Налага се те сами на принципа на пробата и грешката да откриват работещите формули. БАС иска да промени това, като свърже заетите в бранша и им предостави канали за комуникация. Целта е обмен на идеи и изграждане на професионална мрежа. Така ще се осигури достъп до ноу-хау, а компетенциите на кадрите ще се повишават чрез обучения и семинари, организирани от съсловната организация.“
„Снабдяването е наше хоби и страст. Създаваме тази асоциация с идеална цел, влагайки в нея личните си средства и малкото си свободно време. Има нужда от форум и различни начини на общуване между нас, лидерите в снабдяването“, посочи Преслава Филипова.
Основни съюзници в постигането на мисията на БАС за усъвършенстване знанията и уменията на гилдията ще бъдат други европейски асоциации със същия профил, както и Международната федерация за снабдяване и управление на доставките (International Federation of Purchasing and Supply Management – IFPSM).
Талантите
„Ще покажем на младите таланти, че реализацията в supply chain индустрията е възможен кариерен път за тях“, подчерта още стратегът от IBM. Това ще се случи чрез обучения на студенти в релевантни специалности и насърчаването им да се включат безплатно в конференциите на БАС. По думите на Арно Куюмджиян чрез новата асоциация ще се канализира начинът, по който различните компании достигат до младите таланти. „Искаме да подобрим разпознаваемостта на професията. Ще търсим сътрудничество с различни образователни институции. В това отношение добър пример е катедра „Логистика и вериги на доставки“ в УНСС със своя активен подход за сътрудничество между образованието и бизнеса“, допълни той. По отношение на изискванията към служителите в тази професия все повече се налага разбирането за т.нар. Т-образна експертиза – тоест притежаване на задълбочени познания в своята област на специализация по вертикала, както и добри познания в съседните области по хоризонтала.
Бъдещето
Дигитализацията, изкуственият интелект, блокчейн, анализът на големи данни, интернет на нещата (IoT) и създаването на дигитални близнаци (digital twins) бяха откроени от Арно Куюмджиян като основни тенденции в сектора, успоредно с кръговата икономика, ESG изискванията и стратегиите за резилентност (устойчивост при кризи). Фон на разгръщането на технологичните трансформации в supply chain индустрията е все по-големият недостиг на материали. „Тежестта на Европа в световната икономика спада не само като дял, но и като иновативност. В момента се наблюдава стремеж за скъсяване на веригите на доставки или т.нар. nearshoring – търсене на източници на доставка в Европа с цел намаляване на прекалената зависимост от далекоизточните доставчици, която се усети особено болезнено по време на ковид пандемията.
Тук трябва да се внимава да не се стигне до прекалена концентрация на доставчиците само в един регион, бил той и близо до нас, защото следващата криза може да удари точно него. Постигането на висока резилентност на веригите на доставки изисква разпределение на източниците на доставки в различни региони на света, така че при криза в един пазар да имаш възможността да ползваш алтернативен, дори да е на другия край на света“, заяви Куюмджиян.
И още нещо важно – променят се очакванията за бързината, с която професионалистите, заети в SCM, трябва да решават проблеми. Вече е от ключово значение да се има на разположение колкото е възможно повече планове за изход при кризисни ситуации. „В това отношение нашата асоциация би могла да бъде от полза. Търсим се взаимно за съвети и реагираме бързо, защото вече се познаваме“, коментира Преслава Филипова.
Компаниите постоянно търсят начини да повишават своята ефективност в битката за постигане на конкурентно предимство на пазара. Ако начинът да се спечели преднина в състезание за продуктивност преди 20 години беше чрез аутсорсинг, офшоринг и ниършоринг, днес името на играта е „изкуствен интелект“, отбелязва Ясен Нанев. За добро или за зло, цената на труда в някои браншове у нас вече достига нивата в Централна Европа. Така че шансът на бизнесите да запазят конкурентно предимство е час по-скоро да направят веригите си за доставки „по-умни“ по дизайн и да идентифицират дейности, които могат да автоматизират чрез въвеждането на специализиран софтуер.
Свидетели сме на нова глобална индустриална революция, диктувана от големи инвестиции в развитие на изкуствения интелект. Трябва да сме подготвени както за бурни промени, така и за изненади. Всяка революция завършва с печеливши и губещи. Предстои да разберем кои иновации ще се окажат устойчиви и кои надценени. Едно е сигурно, 2025 г. ще бъде интересна и предизвикателна, а фирмите, които успеят да се адаптират към новата парадигма, ще са най-подготвени да извлекат позитив, подчертаха учредителите на Българската асоциация снабдяване.