Ще достигнат ли доставките на колетни пратки в Европа пост-пандемичен връх?
Ново изследване, публикувано от Federal Express Corporation, прогнозира, че доставчиците на колетни пратки ще транспортират общо 6,2 милиарда пратки в Европа за периода от октомври до декември 2024 г., което е с 9% повече в сравнение със същия период през 2023 г.
Независимото проучване е проведено от консултантската компанията Effigy Consulting. Анализът стъпва на информация за доставчици на куриерски, експресни и колетни услуги (CEP), съдържаща 500 000 данни за над 300 превозвача в 41 страни.
Очакваният ръст е значим, тъй като стойностите за 2023 г. за Европа възлизаха на 5,7 милиарда пратки, подчертава изследването.
Увеличението се дължи на развитието на електронната търговия, като близо 70% (4,2 млрд.) от пратките се очаква да бъдат доставени директно до потребителите. Пиковият сезон, включващ Черния петък и периода преди празниците, е от критично значение за европейските търговци и производители. Около 30% от целия обем за 2023 г. е бил доставен през последните три месеца на годината, което подчертава значимостта на т.нар. „златно тримесечие“ – със 7 процентни пункта повече от средното ниво за останалите три тримесечия.
Доставките между фирми също нарастват през пиковия сезон, когато магазините се презареждат, а търговските обекти се подготвят за най-натоварения си период. Прогнозира се, че малко под една пета (19,5%) от активността ще бъдат B2B пратки, като почти още една десета (8%) ще са потребител-към-потребител (C2C) за подаръци, изпращани до приятели и семейства в целия континент. Останалите няколко процента са доставки потребител-към-бизнес (B2C).
Вaутер Роелс, регионален президент на FedEx за Европа, коментира: „Пиковият сезон е критичен момент за логистичния сектор. Очаква се тази година да бъде най-натоварената от пандемията насам по отношение на доставките на колетни пратки, което отразява силата на европейската електронна търговия. Доставките между континенти и държави са от решаващо значение за търговията и растежа, като това „златно тримесечие“ представлява разликата между печалбата и загубата за търговците на дребно и фирмите. Заедно с нашите клиенти се подготвяме, за да гарантираме успеха на този пиков период.“
До Луната и обратно
Aко пратките бъдат бъдат наредени една след друга, те ще се простират на 1,15 милиона мили – достатъчно, за да стигнат до Луната и обратно два пъти, като ще има още много пратки в резерв, илюстрират картината на пазара от FedEx. Общото тегло на стоките, транспортирани в Европа през този пиков период, ще бъде почти 7,5 млн. тона, което се равнява на около 15 кг за всеки жител на ЕС и Обединеното кралство.
Страните с най-голям обем на доставките през този пиков сезон се очаква да бъдат Обединеното кралство (1,3 млрд.) и Германия (1,1 млрд.), следвани от Франция с малко над половин милиард (524 млн.), като на всеки човек в Обединеното кралство и ЕС ще бъдат доставени средно по 12 пратки през тримесечния период.
Вносът в Европа ще е по-голям от износа
Прогнозите са, че Европа ще внася повече стоки от пазари извън континента, отколкото ще изнася, като почти 200 милиона пратки ще пристигнат например от Китай и САЩ, в сравнение със 75 милиона, които ще бъдат експортирани от Европа. Въпреки това се очаква почти половин милиард от пратките, изпратени през този пиков сезон в Европа, да бъдат за износ, като базираните в Европа фирми ще изпратят почти 500 милиона пратки до други държави както в ЕС, така и извън него.
По думите на Роелс проучването показва, че все пак ролята на Европа като регион за износ не бива да се пренебрегва. Той подчертава важността на наличието на отлични междуконтинентални въздушни и вътрешноевропейски въздушни и сухопътни логистични мрежи.
„Като стратегически кръстопът за глобалната търговия, регионът на Югоизточна Европа и Турция играе ключова роля в свързването на европейските бизнеси с пазарите в Азия, Близкия изток и извън тях. Използвайки нашата мрежа, ние подкрепяме клиентите си в навигирането през най-натовареното време на годината и им помагаме да се възползват от възможностите за растеж в различните региони“, каза Есер Сезек, вицепрезидент „Наземни операции“ във FedEx за региона на Югоизточна Европа, Франция, Израел и Турция.“
Прогнозни данни за доставките в Европа
Вид на доставката | Прогнозен обем от октомври до декември |
От бизнеса към потребителите | 4 284 943 000 |
Бизнес към бизнес | 1 215 763 000 |
От потребител до потребител | 486 200 000 |
Потребител към бизнес | 236 735 000 |