Отвори ли AI нови светове към SCM планирането? Как и кога бизнес лидерите трябва да се възползват от AI? Кои са ключовите тенденции в управлението на веригите на доставки за 2025 г.?
Отговорите научете от Елена Марангон, старши експерт по верига на доставки, коуч по бизнес трансформиране, съветник по сделки за сливания и придобивания (M&A), предприемач и автор на книги за бизнес усъвършенстване и keynote лектор на 12. Логистична Бизнес Конференция.
Г-жо Марангон, ще бъдете гост-лектор на 12. Логистична бизнес конференция. Какво да очаква от Вас аудиторията?
По време на форума ще обърна внимание на това колко е важно да се разгледат „скритите разходи“ в логистиката в контекста на управлението на веригите на доставки. Всъщност има много харчове, които не са изцяло взети предвид при планиране дейността на бизнеса. Скритите разходи обаче оказват влияние върху приходите на компанията и ефективността на процесите.
Отвори ли AI нови светове към SCM планирането? Как и кога бизнес лидерите трябва да се възползват от AI? Кои са ключовите тенденции в управлението на веригите на доставки за 2025 г.?
Има различни тенденции, които ще доминират през 2025 г. Нека разгледаме тези, които смятам за най-значими:
Проследимост. Предоставянето на възможност за проследяване стоки по веригата на доставки ще бъде законово регулиран процес. С имплементацията на решения за проследимост някои компании вече подобриха значително управлението на запасите си. Проследяването от източника до консуматора осигурява на бизнеса контрол над стоковия поток по цялата верига на стойността. Проследимостта в supply chain улеснява въвеждането на устойчиви практики и използването на проверени материали и суровини. Това гарантира безопасността на продуктите.
Фокус върху устойчивостта. Способността да проследиш продукта обратно към точката му на произход позволява на компаниите да гарантират, че използваните за него суровини са устойчиви и произведени по етичен начин. С нарастването на потребителските притеснения по отношение на екологичните проблеми бизнесът, който демонстрира отдаденост към идеите за устойчивост, може да спечели сърца, умове и нови партньорства.
Автоматизация и AI. Бъдещето е на веригите на доставки с видимост на процесите от край до край. Очаква ни изцяло нов свят на предизвикателства и възможности. Съчетаването на данни в реално време, с автоматизация и изкуствения интелект (AI) дава основа за реализиране на по-динамични и съобразени с настоящия облик на пазара операции. Информацията за случващото се в момента дава незабавна картина, позволява проактивно вземане на решения, например пренасочване на пратки, за да се избегнат закъснения и да се оптимизират складовите запаси – всичко това се случва именно благодарение на AI.
Прогнозите, базирани на AI, снабдяват бизнеса с ценни данни за предотвратяването на злополуки. Тези прогнози преодоляват несъответствията между търсенето и предлагането, за да се избегне презапасяване или недостиг на инвентар. Това минимизира разходите и подобрява клиентското изживяване. В допълнение, основаните на AI алгоритми автоматизират експедицията на стоки от складовете, осигурявайки гладко изпълнение на поръчките. Чатботовете подобряват обслужването на клиентите. Симулациите, извършени чрез дигитални близнаци на веригите на доставки (supply chain digital twins), също допринасят за по-добър анализ на операциите и усъвършенствано планиране на процесите. Идентифицират се тенденции от предишни продажби и се прогнозира минималното количество за поръчка (MOQ – minimum order quantity) и времената на изпълнение (lead time) на наличностите. Това позволява осигуряване на точното количество запаси и поръчка на материали в най-подходящото време, за да се предотврати низходящ тренд на продажби заради недостиг.
Гъвкавост на веригите на доставки. Гъвкавите supply chain процеси водят до лесно регулиране на нивата на запасите, адекватни промени в производството или транспортния капацитет и не на последно място обработка на голям обем материали. Това предотвратява презапасяването и осигурява гъвкавост. Освен това платформите за гъвкави вериги на доставки позволяват на компаниите да проследяват логистичните процеси и инвентарните потоци в реално време. По този начин малките компании могат бързо да разширят позициите си на пазара, успоредно с повишаване ефективността на операциите.
Last-mile доставки. Доставките до врата се усъвършенстват с всеки изминал ден. Стартъпи разработват иновативни решения, като например дронове за бърз транспорт на поръчки.
Кой ще плати цената за декарбонизация на веригите на доставки?
Декарбонизацията на веригите на доставки е тема, касаеща участието на много страни. Разходите се разпределят между поне три различни заинтересовани страни (stakeholders), включително правителства, компании, потребители. Финансовата тежест на декарбонизацията често зависи от индустрията, регулаторната среда и специфичните конфигурации на веригата на доставки.
Компаниите. Очаква се именно бизнесът да поеме първоначалните разходи в прехода към устойчивост, тъй като компаниите са пряко отговорни за намаляването на своя въглероден отпечатък. Това включва инвестиции в по-чисти технологии, преконфигуриране на логистичните мрежи, въвеждане използването на възобновяеми енергийни източници, както и на процеси, водещи до устойчивост. Много компании вече са поели по този път, водени от корпоративната социална отговорност (CSR), регулаторния натиск и ползите в дългосрочен план от по-зелени вериги на доставки, например повишена ефективност и намалени оперативни разходи.
Правителствата също играят важна роля, като създават регулаторна рамка, която насърчава или налага декарбонизация. Те предоставят субсидии, данъчни стимули или грантове за компенсиране на разходите за въвеждане на по-щадящи природата мерки. Примери в тази посока са както Зелената сделка на ЕС, така и Законът за намаляване на инфлацията на САЩ. В много случаи тази правителствена подкрепа е от решаващо значение за по-малките компании, страдащи от недостиг на ресурси за значими инвестиции.
Потребителите. Ако крайните ползватели във веригата на доставки са готови да платят повече за устойчиви стоки, компаниите могат да прехвърлят част от разходите върху тях. Степента, до която това е осъществимо обаче, зависи от потребителското търсене и пазарната конкуренция.
В заключение сметката за декарбонизация плащат както компаниите, така и правителствата и потребителите, като всички имат значима роля в прехода към по-устойчиви практики. А това как разходите ще бъдат разпределени между тях ще зависи от специфични за съответната индустрия фактори, регулаторните изисквания и очаквания на потребителите.
Ралица РУСИНОВА
Какво още има да сподели с нас Елена Марангон за културата на промяната, решенията за справяне с недостига на кадри и изграждането на устойчиви на срив вериги на доставки – продължение на интервюто с нея очаквайте в ноемврийския брой (9) на списание ЛОГИСТИКА – печатно и онлайн.
ВИЗИТНА КАРТИЧКА
Елена Марангон е старши експерт по верига на доставки, коуч по бизнес трансформиране, съветник по сделки за сливания и придобивания (M&A), предприемач и автор на книги за бизнес усъвършенстване. Вече близо четвърт век тя помага на компании от цял свят да оптимизират своите процеси, да намалят разходите и повишат продуктивността си. Над 15 години работи за мултинационални компании, сред които Carlsberg, Whirlpool, Huntsman International и Vorwerk Folletto, като заема различни управленски позиции. През 2016 г. тя стартира собствена консултантска и бизнес коучинг практика, с която помага на фирми от различни сектори да подобрят своите операции и вериги на доставки.