Логистичният център разполага с две хладилни камери с поддържане на температури от -24 до 4 °С и капацитет 2000 стандартни палетоместа.
През месец юли започна да функционира нова логистична база на Бон Марин в столицата. И въпреки че официалното откриване ще бъде през септември, мениджмънтът на компанията се съгласи предварително да представи проекта на читателите на списание ЛОГИСТИКА. Повече за възможностите, които модерният логистичен център осигурява за разгръщане бизнеса на Бон Марин Холдинг АД, научаваме от изпълнителния директор Емил Кайкамджозов.
Складът се намира до детелината на бул. Ботевградско шосе и Околовръстния път на София. Локацията е стратегическа и осигурява удобна връзка към пътната мрежа. Транспортът от и до летище София отнема около 20 минути.
Изграждането на логистичния център започва през май 2023 г. и продължава една година. След приключване на административните процедури за „приемане“ на обекта съоръжението влиза в експлоатация в началото на юли. Преди да започне с възлагане на проектирането, компанията провежда задълбочено проучване, за да изясни максимално точно концепцията на проекта. „Постигнахме добър резултат. Имаме многофункционално съоръжение, отговарящо на съвременните изисквания“, обобщава Емил Кайкамджозов, изпълнителен директор на Бон Марин.
Капацитет
Общата площ на центъра е 17 200 кв.м. Складът е разположен на площ от 6330 кв.м, като административната част заема 1270 кв.м. Разгърнатата застроена площ е 7600 кв.м. Обектът представлява стоманобетонна сглобяема конструкция с едноетажна зона за складиране и двуетажна просторна офисна и обслужваща част.
Логистичният център разполага с две хладилни камери с поддържане на температури от -24 до 4 °С и капацитет 2000 стандартни палетоместа. В т.нар. суха складова част могат да се съхраняват до 7000 европалета.
Светлата височина на основната складова площ е 13,5 м. Базата разполага с трафопост, дизелгенератор, автомобилна електронна везна, паркинги със зарядни станции за електромобили, ограда с бариери и КПП.
Решения за устойчивост
Предвижда се в логистичния център да бъде изградена фотоволтаична покривна система. Той е проектиран така, че да има естествено проникване на слънчевата светлина в офисните помещения и в основната сграда, като целта, разбира се, е намаляване разходите за осветление. Това е постигнато чрез покривни люкове, прозоречни отвори по фасадата и прозрачни ивици в товарните врати. Водата за базата (за поливната система и за противопожарни нужди) се осигурява от собствен водоизточник чрез сондажен кладенец. И още – в складовата база се използват изцяло електрически подемно-транспортни машини (високоповдигачи тип ричтрак, електрически транспалетни колички, електрокари) с Li-Ion батерии за обработка на стоките. Охлаждането на хладилните камери се осигурява от амонячна система.
Що се отнася до устойчивите решения за съхранение на стоки, в хладилните камери на Бон Марин се доверяват на стелажната система Mobile Pallet Racks. Тя постига максимално уплътняване на хладилните складови площи, като осигурява възможност за достъп до всеки палет по всяко време. По този начин разходите за енергия за охлаждане се оптимизират, тъй като неизползваемото за складиране пространство е сведено до минимум.
Интеграция
Въз основа на досегашния си опит Бон Марин надгражда системите за експлоатацията на новия обект, като оптимизира и модернизира складовата структура и бизнес процесите. В основата е модерен софтуер за управление на складовото стопанство с интеграция към наличната ERP система в холдинга, модул за митническо и временно складиране, баркод система с богата функционалност за управление и анализ на всички процеси. Като следващ етап логистичната компания ще разработи и конкретни решения съгласно специфичните нужди и изисквания на клиентите си.
Нови услуги
Изграждането на новия логистичен център в София ще увеличи съществено добавената стойност на услугите, които компанията предоставя на своите клиенти. Това се отнася практически за всяка от осъществяваните от Бон Марин дейности – въздушна спедиция, сухопътен транспорт (FTL и LTL), 3PL, мултимодален транспорт. „Пренасяйки опита, който имаме в управлението на логистичния ни център във Варна, ще надграждаме с нови дейности и услуги, отчитайки спецификата на региона. Като пример можем да дадем решението да инвестираме в складове с контролиран температурен режим (в диапазона от минус 25 до плюс 4 °С), което е ново за нас“, обясни още Емил Кайкамджозов.
Осигурявайки със собствени ресурси всяко звено по логистичната верига, Бон Марин свежда до минимум необходимостта от външни подизпълнители. „Така успяваме да контролираме и подобряваме качеството и времето на изпълнение на целия процес“, посочва изпълнителният директор. Новата база успява да събере „под един покрив“ всички отдели, които доскоро са функционирали на няколко различни локации в София. Освен до много по-добра комуникация и взаимодействие между служителите това ще доведе и до оптимизация на структурата, производителността и финансовите потоци вследствие на икономии от мащаба, убеден е мениджърът на логистичната фирма.
Партньорство с GEODIS
От Бон Марин подчертават, че организацията на работа ще продължи да се основава на добрите практики и процедури, включени в интегрираната система за управление (ИСУ) на групата. „Това, което ще надградим с включването на новия логистичен център, е въвеждане на най-новите практики за управление не само на складовото стопанство, но и на движението на стоки по цялата логистична верига от началната точка до крайния клиент. Като част от този план в момента стартираме (съвместно с нашите партньори от GEODIS) подготовка за въвеждането на т.нар. Goods Distribution Practice (GDP) при обработката и съхранението на някои специфични видове стоки, което ще ни позволи да отговорим на изискванията и на най-големите компании в бизнеса“, научаваме още от Емил Кайкамджозов.
Спецификация на складовите площи
- Работна височина 12 м
- Две хладилни камери с поддържане на температури в диапазона –24 до 4 °С
- Зона за крос-док палетни пратки и организиране на групажи
- Зона за обработка на авиопратки
- Зона за складиране и обработка на стоки без специални изисквания за съхранение
- Зона за съхранение и обработка на пакетирани храни
- Митнически и временен склад
- Модерни стелажни системи за съхранение – конвенционални, мобилни палетни системи с общ капацитет на комплексната складова палетна стелажна система до 2000 броя стандартни европалета места в хладилните камери и 7000 в сухата складова част
- Хидравлични рампи – девет за товарни камиони със секционни врати и изравнителни електрохидравлични платформи, както и три за лекотоварни автомобили с претоварни мостове
- Складовата база разполага с два портални входа на кота нула.
Компании, партньори на проекта
- Главен изпълнител: Главболгарстрой
- Проектант: Къща А 3
- Строителен надзор: ММВ – Инженеринг
- Изпълнител на хладилната инсталация: Институт по хладилна и климатична техника
- Изпълнител на хладилни камери: Фригопан
- Мобилни и конвенционални стелажни системи STOW – доставени и монтирани от STAMH
- Рампи и индустриални врати: Хьорман България
- Ричтраци и електрокари: STILL – Технолифт България
- Видеонаблюдение, контрол на достъпа и периметрова охрана: Коника Минолта Бизнес Солюшънс България
- Складова програма: DS WMS, разработена от ДС Софтуер
- Мениджър на проекта: JR Build Consult
- Консултант при проектирането и избор на доставчици: Логистична академия (с основател и управител Боян Джамбазов)