С церемония по първа копка тържествено бе даден старт на строителството на Мултимодалната логистична платформа (МЛП) София-Запад – Интермодален Терминал Волуяк на ТрансEкспрес ЕООД.
Проектът, под номер 101079680 – 21-BG-TC-MultiTranX.Log – CEF-T-2021-CORECOEN, се осъществява в рамките на Механизма за свързване на Европа и на основа на Споразумение за финансиране с Европейската изпълнителна агенция за климата, инфраструктурата и околната среда (CINEA). Изграждането на първата фаза от терминала ще получи европейско финансиране в размер над 8,59 млн. евро безвъзмездна помощ, а ТрансЕкспрес трябва да осигури допълнително около 1,5 млн. евро.
„В продължение на години работихме с ясна визия и конкретна програма за реализацията на този проект, който ще превърне района на гара Волуяк от перспективна зона за застрояване, в основен логистичен възел на България, – каза д-р Иван Петров, главен изпълнителен директор на Транс Експрес. – Изграждането на терминала ще стимулира увеличаване на обема на товарите, превозвани чрез железопътен транспорт.“
Проектът получи сертификат за инвестиция клас А от Българската агенция по инвестиции.
Според графика на реализиране на проекта, той трябва да бъде завършен в рамките на една година. През това време ще бъде изградена основната площадка на терминала и 5 нови коловоза с обща дължина 2630 м. Ще се проектира и построи свързваща връзка с основната жп мрежа в района, което ще позволи на терминала да се обработват влакови композиции с дължина от 740 м. В настоящия момент, няма друг жп терминал, на който да обслужва композиции, дълги 740 м без разделяне.
Капацитетът на терминала ще осигурява обработката на 300 000 т конвенционални товари и 70 000 интермодални единици, на годишна база. На по-следващ етап се планира да се построят различни складови зони на терминала.
ТрансЕкспрес са дарили близо 17 дка собствени терени на общинските структури в обществена полза за изграждане на общински пътища в района. Предвижда се да се изгради пътна връзка между платформата и Софийския околовръстен път.
Повече за проекта четете в следващия бр. 4 на списание ЛОГИСТИКА.