Водородният MAN hTGX спечели Награда за иновация при камионите 2025. Тежкият камион на немския производител, оборудван с ДВГ, работещ на водород, е победителят в престижното съревнование за Truck Innovation Award 2025.
Наградата Truck Innovation Award (TIA) 2025, присъдена от авторитетното 24-членно жури Международен камион на годината (ITOY), с участието на списание КАМИОНИ, бе обявена на традиционната бляскава церемония Звезди на годината 2024 по време на голямото международно изложение IAA TRANSPORTATION 2024 в Хановер. Джаненрико Грифини, председател на журито ITOY връчи ценната статуетка на Александер Власкамп, изпълнителен директор на MAN Truck and Bus.
При гласуването за престижния приз MAN hTGX надделя над електрическия и автономен тежък камион Freightliner Electric & Autonomous, задвижвания от водородни горивни клети IVECO S-eWay Fuel Cell, прототипът на електрически градски камион Renault Trucks Oxygen и иновативните полуремаркета с електрическо задвижване Koegel TRAKr, Krone eTrailer, Schmitz Cargobull eTrailer и ZF eTrailer.
В крайното класиране MAN hTGX набра 84 точки, изпреварвайки втория с 9 точки и третия – с 26 точки. При избора си журито оцени това, че моделът предлага иновативно решение за задвижване с алтернативно гориво и че вече е напълно приложим за изпълнение на транспортни задачи, при достатъчен пробег с едно зареждане и кратко време за презареждане. По време на пътен тест в Заалфелден, Австрия, журналистите от ITOY похвалиха представянето на hTGX на пътя. Те отбелязаха и почти нулевия въглероден отпечатък на тежкотоварния камион.
Обобщавайки решението на журито, Джаненрико Грифини, председател на ITOY, каза: „hTGX на MAN отваря нова глава в декарбонизирането на автомобилния транспорт. Той може да бъде използван и за тежки приложения в строителния сектор или при предизвикателни климатични условия.
MAN hTGX е оборудван със 17-литровия ДВГ H45, работещ на водород. Водородният двигател е базиран на могъщия 15-литров D38. След промяна на цилиндровата глава, D38 е преобразуван в двигател с искрово запалване, с мощност 520 к.с. и въртящ момент от 2500 Нм, при 900-1300 об/мин, а представянето му на пътя е като на 13-литров дизелов силов агрегат.
С водород, компресиран до 700 бара и капацитет на резервоарите от 56 кг, превозното средство може да бъде заредено с гориво за по-малко от 15 минути, а пробегът е над 400 км. Тих, мощен и пъргав на пътя е оборудваният с водороден двигател hTGX, а силовият агрегат не среща никакви проблеми при тегленето на товари. Моделът ще бъде доставен в малки серии – първоначално от 200 превозни средства през 2025 г. на клиенти в Германия, Холандия, Норвегия, Исландия и избрани държави извън Европа.
След спечелването на новоучредената тогава Награда за иновации при камионите през 2019 г. с автономния камион aFAS L4 и след триумфа с проектите за автономно шофиране при логистични операции ATLAS-L4 и ANITA през 2023 г., сега за трети път MAN Truck & Bus печели този трофей.
За ITOY:
Наградата Международен камион на годината (ITOY) е учредена през 1977 г. от британския журналист и легендарен главен редактор на списание TRUCK, Пат Кенет. Днес 24-те членове на журито представляват водещи комерсиални издания от цяла Европа. Освен това през последните няколко години ITOY разшири влиянието си чрез присъединяване на „асоциирани членове от растящи пазари на камиони като Китай, Индия, Южна Африка, Австралия, Бразилия, Япония, Иран, Нова Зеландия, Израел и Малайзия. Комбинираната аудитория 24 издания, за които работят членовете на журито и десетте му асоциирани членове надхвърля 1 100 000 души.
Подробности – в октомврийския брой на списание КАМИОНИ – на хартия и онлайн – на http://transport-press.bg.
Лъчезар АПОСТОЛОВ, член на журито International Truck of The Year