Логистиците на България дават своите прогнози за бъдещето на бранша през 2024 г. пред списание Логистика.
С Владимир Демиров, управител на Три Старс, разговаряме за тенденциите в глобалните доставки и интермодалните връзки.
Г-н Демиров, кои ще са водещите тенденции, които ще оформят облика на транспортно-логистичната индустрия у нас и в глобален план през 2024 г.?
През последните години в логистиката се наблюдават няколко ключови тенденции, които ще продължат да формират индустрията. На първо място това е цифровата трансформация. Във връзка с технологичния напредък логистичната индустрия преживява значителна цифрова трансформация. Използването на интернет на нещата (IoT), автоматизацията и анализът на данните допринасят за по-ефективно управление на веригата на доставката.
Електромобилите и автономните превозни средства са друга тенденция. Внедряването на електрически и автономни превозни средства продължава. Това може да подобри ефективността на транспортните операции и да намали въглеродните емисии.
На прага сме на една транспортна революция, в която алтернативните транспортни коридори могат да заменят основните и да се наложат като нови стандарти в логистиката.
Следващата насока за развитие са устойчивостта и екологичността. Все повече фирми правят вложения в устойчиви практики и търсят начини за намаляване на околните въздействия. Този тренд се очаква да продължи, като може да включва използването на екологично по-чисти транспортни средства и опаковки. През 2024 г. за първи път в историята контейнерните превозвачи въвеждат екотакси към калкулацията на морските навла. Това е началото на дълго планиран процес, който бързо ще оформи „новото мислене“ в клиентите. То идва с друг успореден процес – за личния въглероден отпечатък, първо на всяко едно дружество, а впоследствие и на всеки един от нас.
Ще продължи да се развива тенденцията за глобални доставки и мултимодалност. С нарастването на интернационалната търговия логистичните компании търсят интегрирани и мултимодални решения за улесняване на превозите през различни видове транспорт. На прага сме на една транспортна революция, в която алтернативните транспортни коридори могат да заменят основните и да се наложат като нови стандарти в логистиката. Пътят на стоките към Европа от Близкия и Далечния изток започва да търси алтернативи като Северния арктически морски път, наричан от китайците Арктическия път на коприната, а също така вече функциониращият BRI ( Belt and Road Initiative), който се изгражда и развива от 2013 г. от китайското правителство чрез жп композиции от Далечния изток до сърцето на Европа. 2024 година предвещава финализирането на отдавна започнали проекти, като голяма част от тях задават тона на новата архитектура на транспортните коридори.
Кои са ключовите проекти, които смятате да стартирате през 2024 г. във Вашата компания?
Ние сме в постоянен процес на завършване и същевременно започване на нови проекти. При нас колелото се върти и все по-често го усещаме повече като снежна топка, която се увеличава с всеки следващ оборот. През тази година ни предстои откриване на изцяло ново депо за съхранение на контейнери, както и няколко проекта по модернизация и цифровизация на процесите в дружеството.