Движението по 22,13-километровият тунел Тяншан Шънли ще бъде пуснато през тази година, след като строителството му приключи в края на 2024 г.
Новият тунел е част от 319,72-километровата скоростна магистрала Урумчи – Юли, която се вие през планината Тяншан в автономния регион Синцзян – Уйгур.
След като бъде пуснат в действие, тунелът Тяншан Шънли ще намали времето за пътуване през планината Тяншан от 3 часа на около 20 минути. Това значително ще засили свързаността между северен и южен Синцзян и ще помогне на региона, който е основна зона на Икономическия пояс на Пътя на коприната, да се отвори допълнително към евразийските страни.
Работата по строителството на тунела започна през април 2020 г., а изпълнител на строителните работи е China Communications Construction Xinjiang Transportation Investment and Development Co. Строителният екип е трябвало да преодолее много трудности и да прави непрекъснати иновации, за да преодолее предизвикателства – средна надморска височина от над 3000 м и сложни геоложки условия.
Тъй като строителната площадка се намира близо до ледника Тяншан № 1 и зоната за защита на водоизточника Урумчи, екипът е трябвало да поддържа изключително високи стандарти за екологична защита.
За първи път при изграждането на пътен тунел в Китай е използвана машина за пробиване на тунели. Тази нова технология е помогнала да се намали времето за строителство от 10 години до малко над 4 години, изтъкват от компанията. Две специално проектирани машини за пробиване на тунели са използвани за изграждане на средната част и създаване на работна платформа за по-нататъшно тунелиране. Цялото оборудване за изграждането на тунела е разработено в Китай.