Контейнерните превозвачи, начело с MSC и Maersk, започнаха да намаляват цените за превозите по направление Азия – Европа.
Според специалисти, целта е да се напълнят корабите преди обичайното затишие след китайската Нова година.
В петък Shanghai Containerized Freight Index показа спад от 4% в цените Шанхай – Северна Европа до 2851 долара/teu. Междувременно Container Composite Index на Korea Ocean Business Corporation, базиран на заминавания от Пусан, вчера показа спад с 3% в навлото за контейнери за Северна Европа, като цените достигнаха средно $5283 за teu.
По същия начин индексът за контейнерни превози на пристанище Нингбо отбеляза спад от 4% за превозите от Китай за Северна Европа между 27 декември и 3 януари.
Цифрите, базирани на индекса, обаче може да не дават пълна картина на това, което може да бъде начало на ново търговска война при ставките за превози. Докладът на Linerlytica тази седмица отбелязва, че Maersk е преминал в офанзива, като е сред първите големи превозвачи, които са намалили навлата. Консултантската компания отчита, че Maersk е възприел агресивна ценова стратегия, предлагайки по-малко от 4 000 долара за 40-футов контейнер за доставка през втората половина на януари. Това е накарало MSC да предложи ставки от 3 840 долара.
Случващото се е в контраст с транстихоокеанските тарифи, които останаха на същите нива, поради опасения, че пристанищните работници на източното крайбрежие на САЩ ще започнат стачка на 15 януари.
Въпреки че може да има с 50% повече отменени плавания през февруари, пренареждането на алиансите за контейнерни превози следващия месец може да предложи глътка въздух. Очаква се преходът към услугите Gemini, MSC standalone и Premier Alliance сериозно да наруши планираните плавания.
Въпреки това и товародателите, и превозвачите вярват, че тарифите за превоз на товари в Азия и Северна Европа ще намалеят през останалата част от годината.
Фючърсите за контейнерни превози по направлението Азия – Северна Европа паднаха между 4% и 11% седмично, като договорите за април бяха най-силно засегнати.