В края на март и началото на април Ford Pro организира мащабни пътни тестове на обновената си гама от електрифицирани ванове. На разположение за пробно шофиране по пътищата из живописните околности на Барселона за първи път бяха новият E-Transit Courier, оборудваният с по-голяма батерия Ford E-Transit, Transit Connect PHEV и Transit Custom PHEV.
Тестовете в Барселона съвпаднаха с 50-годишнината на легендата Ford Transit. Едва ли има по-добър начин да се представи половинвековното развитие на лекотоварната гама на Ford, от това да бъдат събрани на едно място всички електрифицирани предложения на марката със Синия овал.
Настоящата стратегия на Ford Pro е да бъде до клиента и да подкрепя бизнеса му във всички аспекти на трансформацията към електрическа мобилност. За това в Барселона производителят представи не просто новите си електрически ванове, а цялостната екосистема, изградена около тях. Тя включва широк набор от услуги за клиентите, целящи да улеснят прехода и да направят бизнеса им по-ефективен. В Барселона беше демонстриран и опитът на фирми с малък, среден и голям бизнес, които вече използват електрифицираните ванове на Ford и свързаните с тях услуги.
Лекотоварните автомобили на Ford, повечето, от които се произвеждат ов заводите на Ford Otosan в Турция и Румъния, естествено бяха във фокуса на събитието в Барселона. Разбираемо, те са в центъра на продуктите и услугите, имащи за цел да увеличат максимално времето за експлоатация и да намалят това за престой на автопарка., целящи да поддържат в максимална степен експлоатацията на лекотоварните автомобили на клиентите на Ford Pro.
Списание КАМИОНИ имаше възможността първо да тества поведението на пътя на нови малък ван Ford E-Transit Courier и на обновения двутонен E-Transit. След това седнахме и зад волана и на компактния хибриден ван Transit Connect PHEV и обновения, също хибриден Transit Custom PHEV.
На пътя с Ford E-Transit Courier
Тестовете на Ford E-Transit Courier в Барселона са първите, след като моделът бе представен през 2023 г. Най-малкият член на електрическото семейство на Ford предлага пробег с едно зареждане от 300 км при ефективен товарен капацитет от 700 кг. След пускането на дизеловите и бензиновите версии на Transit Courier малко по-рано, стана ясно, че моделът е „напомпал мускули“ и сериозно е пораснал, като почти припокрива товарните характеристики и размери на късата версия на Connect, който иначе, формално, е в по-горния сегмент. За това си има логично обяснение, макар то да не е официална позиция на Ford. В по-горния сегмент Ford има Connect, който е плод на сътрудничество с Volkswagen и споделя платформа с Caddy. В същия сегмент, обаче немският производител си има изцяло електрическия ID.Buzz. Това трябва да подскаже, че Volkswagen едва ли ще разработва напълно електрическа версия на Caddy. А това би оставило Ford без електрически модел в сегмента на компактните ванове. Точно за това всички версии на Courier могат да натоварят по 2 европалети, колкото и Connect. За дизайна и характера на SUV, който е придобил Courier и които са отличителни черти и на електрическия му вариант пък е ставало дума неведнъж.
Първото, с което впечатлява E-Transit Courier на пътя е динамиката и стабилността. Електродвигателят предлага точно 100 кВт мощност и въртящ момент от 290 Нм, който буквално изстрелва напред малкия ван при натискане на педала на газта. В управлението на силовата линия и тук откриваме бутона L (Low), при натискането, на който рекуперацията на енергия е на максималното ниво и отпада нуждата от използване на спирачния педал, защото при отпускане на газта освен, че рекуперира енергия в батерията, автомобилът започва да спира доста осезаемо. Много пъти е ставало дума, че функцията е особено полезна при натоварен градски трафик с чести спирания и потегляния. Разполагаме и с няколко режима на силовата линия, които се избират от сензорния екран на централната конзола, както и с всички познати асистиращи системи и системи за безопасност.
Панелният ван E-Transit Courier е насочен към индивидуални потребители, малки предприятия, както и към общински служби и оператори, извършващи доставки от последната миля. Предлага се с 8-годишна гаранция на батерията ли пробег от 160 000 км. Както споменахме E-Transit Courier има електродвигател с мощност 100 кВт (136 к.с.) и въртящ момент 290 Нм. Използваемият капацитет на батерията е 43 кВтч.
Според данните на производителя панелният ван E-Transit Courier има разход на енергия от 17 кВтч/100 км. При теста първата цел беше да проверим дали това е така. Тестовото трасе преминаваше през доста разнообразен терен, включващ като редица населени места, така и двупосочни пътища с много завои, виещи се по хълмовете около Барселона. Първата част от теста включва предимно изкачване по междуградски пътища. Мощната силова линия се справя безпроблемно, но средният разход на моменти достига и до 24 кВтч/100 км. След това обаче се редуват спускания и градско движение, средният разход започва бързо да се топи и в края на шофирането, отчитаме, почти рекордните 13 кВтч/100 км – след изминаването на почти 100 км, с водач, пътник и 250 кг товар или малко над 400 кг общо тегло на товара и при температура на околния въздух около 20 градуса. От подробните данни на бордовия компютър на тестовия автомобил отчитаме, че 79% от енергията, която е изразходвана при тестовото шофиране е използвана за задвижването на автомобила, 4% са отишли за климатика, 7% – за оборудването и 10% за охлаждане на батерията.
В допълнение към енергийната ефективност E-Transit Courier се отличава и с усъвършенстваните си функции за бързо зареждане, с което само за 10 минути може да бъде добавен пробег от 103 километра. Батерията може да бъде заредена от 10 до 80 % за 23 минути с DC зарядно устройство с мощност 100 кВт. Зареждането от 10 до 100 % при AC зарядното устройство с мощност 11 кВт отнема 5 часа и 16 минути.
Товарното пространство на E-Transit Courier предлага място за 2 европалети и позволява транспорт на товари с дължина до 2,6 м при използване на пространството под седалката на пътника. Дължината на товарния отсек на електрическия панелен ван E-Transit Courier е 1803 мм, а височината – 1253 мм. Широчината между арките на задните колела е 1220 мм. Товароносимостта на електрическия панелен ван Courier с товарен обем от 2,9 куб. м е 700 кг, при максимална маса на тегленото ремарке от 750 кг.
Пробег до 402 км за Ford E-Transit
Следващият тестов автомобил на Ford Pro, който изпробвахме в Барселона е познатият двутонен ван Ford E-Transit, но вече с нова батерия и удължен до 402 км пробег с едно зареждане. Моделът се превърна в електрически бестселър в Европа и е първият електрически лекотоварен автомобил, произвеждан от Ford Otosan в Турция.
Актуализиран след първото си представяне през 2022 г., електрическият голям ван на Ford E-Tansit е най-продаваният модел товарен автомобил в своя сегмент (в Европа) с 46,7% пазарен дял през 2024 г. През 2025 г. E-Tansit може да предложи пробег до 402 км със своята батерия с капацитет 89 кВтч.
Тестовият автомобил беше от по-мощната версия на модела, с интегриран в задния мост електродвигател с мощност 198 кВт или 269 к.с. Тестовият ван е с товарен обем 11 куб. м и е натоварен със 705 кг, което е около половината от товарния капацитет от 1460 кг, наличен при най-дългата и висока версия. Във вариант шаси-кабина полезният товар с надстройката включително е до 1814 кг.
При смесения цикъл на шофиране в Барселона с преобладаващо градски движение постигаме разход на енергия от около 23 кВтч/100 км, което съответства напълно на заводските данни на автомобил, който предлага пробег с едно зареждане от 341 км, тъй като е по-мощната версия. При по-прецизно шофиране и умело използване на различните режими на силовата линия разходът може да бъда свален и под 20 кВтч/100 км, нещо, което сме постигали при предишни тестове.
Инженерите на Ford са подобрили значително и ефективността при зареждане на обновения E-Transit. Максималната мощност при зареждане с променлив ток е увеличена от 11 кВт на 22 кВт, което означава, че пълното зареждане през нощта отнема под 6 часа. Мощността при бързо зареждане с постоянен ток е увеличена от 115 кВт на 180 кВт, така че с 10 минути зареждане може да бъде добавен пробег от 116 км пробег, а зареждането на батерията от 10 до 80 процента отнема около 28 минути. Големият Ford E-Tansit се произвежда в 19 конфигурации в заводите на Ford Otosan в Коджаели, Турция.
Новият Transit Connect PHEV
С паралелния хибрид Transit Connect PHEV, който е следващият ни тестов автомобил в Барселона Ford Pro завърши електрификацията на гамата Transit. Усъвършенстваната plug-in hybrid (PHEV) задвижваща линия при новия Transit Connect осигурява чисто електрически пробег от 110 км при възможност за AC и DC зареждане на батерията. Новият Transit Connect е с повишена товароносимост и предлага товарен обем до 3,7 куб. м при най-дългата версия. При товаро-пътническата версия Kombi пък е използвана иновативна и практична концепция за лесна трансформация на седалките от втория ред в преграда между кабината и товарното пространство. Допълнителните премиум функции при новия Transit Connect включват опция за интелигентно задвижване на четирите колела, свързан дигитален кокпит и най-широкият набор от усъвършенствани системи за подпомагане на водача, използван някога в Transit Connect.
Хибридната система включва 1,5-литров бензинов EcoBoost двигател, високоволтова батерия и електрически двигател, като осигурява комбинирана мощност от 150 к.с. и 350 Нм въртящ момент. Предавателната кутия е шестстепенна автоматична с двоен съединител. Максималният полезен товар е 770 кг, а максималното тегло за ремарке е 1400 кг. Transit Connect PHEV има електрически пробег до 110 км, като при нужда в процеса на работа или между смените, водачът може да дозареди батерията от 50 кВт DC бързо зарядно устройство или да я зареди напълно с помощта на бордовото 11 кВт AC зарядно устройство.
На пътя Transit Connect PHEV е стабилен и динамичен. Силовата линия има три, избираеми от водача, режима на задвижване, които помагат за оптимизиране на използването на енергия. При EV Now се дава приоритет на електрическия пробег, а ДВГ остава деактивиран, докато нивото на батерията не достигне критичен минимум. В режим EV Auto системата балансира между използването на електрическия и бензиновия двигател, за да отговори най-добре на условията на шофиране, а енергията, произведена от двойката двигател – генератор, се разпределя според нуждите – и към електродвигателя, и към батерията. При EV Later приоритет има ДВГ, като се спестява електроенергията за по-късно, а целта е с рекуперация батерията да се зареди максимално. Режимът е полезен за движение по-магистрала, като така, след това – при влизане в града, в батерията ще има достатъчно ток, за използване на чисто електрическия режим.
И нов Transit Custom PHEV
На разположение за тестове в Барселона бе и най-новата хибридна версия на Ford Transit Custom. Моделът, който е носител на престижната награда Международен ван на годината 2024 неотдавна получи изцяло нова хибридна силова линия. Custom PHEV e с предно разположен двигател и предно задвижване. Батерията с капацитет 11,8 кВтч е интегрирана в пода.
Основната новост тук е 2,5-литровият 4-цилиндров бензинов двигател с, работещ по цикъла на Аткинсън, който заедно с електродвигателя осигурява обща мощност от 232 к.с. Въртящият момент доставян от ДВГ е 180 Нм, а този на електродвигателя – 320 Нм. Предавателната кутия е вариативна. Ефективната хибридна силова линия осигурява до 56 км чисто електрически пробег и разход на гориво от 1,6 до 2 л на 100 км. Режимите на силовата линия са аналогични с тези на Connect PHEV, а при изброените технически характеристики е излишно да казваме, че на пътя Transit Custom PHEV е динамичен и мощен, независимо от избрания терен за движение.
Четете и в майския брой на списание КАМИОНИ – на хартия и онлайн – transport-press.bg.