Учете се от другите, търсете най-добрите практики и обединете силите си, заяви за сп. ЛОГИСТИКА Сесилия Строкирк, европейски старши логистик, мениджър проекти и изследовател в RISE и keynote лектор на 12. Логистична Бизнес Конференция.
Г-жо Строкирк, имате над 25-годишна експертиза като лидер на промяната в управлението на веригите на доставки. Вашата лекция ще бъде една от водещите на логистичното събитие на годината в България, на каква тема ще бъде тя?
Темата ще бъде „Нови решения за устойчиво бъдеще на транспорта и логистиката“. Искам да допринеса за обогатяване знанията на аудиторията в тази област, като представя и иновациите, които разработваме в RISE – както приключилите проекти, така и бъдещите инициативи.
Как решихте да изберете логистиката и управлението на веригите на доставки за фокус на своята завидна кариера?
Кратката версия – започнах да работя за Air France Cargo веднага след като завърших гимназия. Бях само на 19 години и просто се влюбих в скоростта на действията, бързината, с която каргото се движи, научавайки, че никой не е по-силен от най-слабото звено в тази верига. Ежедневната комуникация с авиолинии и транспортни компании, товародатели и спедитори наистина ме вдъхнови бързо да поема по пътя на логистиката и транспорта. Логистиката завладя сърцето ми. Останах в Air France Cargo няколко години, после започнах работа в British Airways World Cargo. След като се дипломирах като икономист, работих за различни компании, а през 2008 г. станах европейски старши логистик (European Senior Logistician, сертификат за покриване на високи стандарти в професията, издаван от Европейската логистична асоциация –ELA, бел. ред.). През целия си живот съм била ангажирана с търговията и индустрията в Швеция, заемайки различни роли – консултант, обучител и мениджър по въвеждане на глобални бизнес стандарти, винаги с фокус транспорт и логистика. Имам късмета да съм част от развитието на този сектор.
Професионалният път ми даде много знания, даде ми възможност да израсна и като личност, да се срещам с много хора. Мрежата ми от контакти се разраства всяка година, имах много положителни емоции и все още се забавлявам. Работата в RISE по проекти и проучвания също е много вдъхновяваща и допринася за усъвършенстването ми. Всъщност да поглеждаме в бъдещето през различни концепции, заедно с наши партньори и клиенти, е много вълнуващо.
Как реално Шведският изследователски институт помага на бизнеса да бъде по-конкурентен?
Тъй като RISE е независим държавен институт, организацията ни се разпознава като неутрален партньор в изследванията – както в национални, така и в глобални инициативи и партньорства. Подкрепяме процесите, водещи до иновации в малките и средните предприятия.
Как оценявате ролята на правителството в подкрепа на транспортно-логистичната индустрия в Швеция?
Смятам, че е много добра. В постоянен диалог сме с представителите на парламента в страната с ресор транспорт и логистика. През април 2021 г. Швеция прие законопроект за научните изследвания и иновациите, който установи основната цел на RISE. А именно устойчиво развитие на държавата чрез укрепване на конкурентоспособността и иновациите в индустрията. Законопроектът насърчава разгръщането на иновациите и начините, по които публичният сектор, в партньорство с всички индустрии, може да допринесе за намирането на решения за актуалните предизвикателства пред общността.
Често в България трудно се изгражда здрава връзка между наука, бизнес и образование. Кои са добрите практики на Швеция в тази посока?
Като добра практика мога да определя моделът на колаборация, който RISE успява да изгради с ангажираните страни, както с бизнеса и публичния сектор, така и с академичната общност в Швеция и хората на науката в международен план. Този тип организация позволява подобряване на трансграничното сътрудничество, за да се постигнат нови знания в областта и да се създадат страхотни иновации и нови възможности за индустрията.
Как виждате настоящия модел на глобална търговия? Станаха ли веригите на доставки по-регионални?
Помните какво влияние имаше пандемията по отношение на стоките, продуктите, производствените мощности и веригите на доставки. Това ни даде друга перспектива, тласък за подготовка за посрещане на новите изисквания и опит как да решаваме появилите се сложни транспортни ситуации, открои необходимостта от създаването на регионални складове, които да позволяват гъвкавост, по-кратки срокове за изпълнение и по-бърза верига на доставки.
Според някои експерти именно складовете са най-тясното място в стоковия поток. Един от начините да се избегне още складове да станат част от запушването може да бъде превръщането им в гъвкави възлови точки от веригата на доставки (flexible supply chain nodes). Какво представлява това и как работи?
Гъвкавите складове са тези, които могат да коригират своето складово пространство и да използват ефективно възможностите си. Тук по-скоро става въпрос за по-широкото приложение на опцията за наемане на складове в различни локации за разлика от използването на фиксирани наемни бази. Така складовете биха били по-рентабилни и мащабируеми – тоест ще могат да се адаптират лесно към промените. Реакцията на пазарните колебания ще бъде по-адекватна, ще се съкрати времето за изпълнение (lead times) и инвентарните нужди ще се коригират своевременно. Следователно технологията за управление трябва да дава точна информация за запасите и да осигурява възможност за промени и контрол, когато пазарът върви нагоре или надолу.
Как ще изглеждат веригите на доставки в бъдещето? Кое е следващото ново нормално в SCM?
По-гъвкава логистика с усъвършенствани технически решения и предупредителни системи, които да докладват в реално време каква е ситуацията и какво предстои. Ще имаме достъп до по-прецизни опции и до мощни информационни потоци, които ще позволяват своевременно вземане на решения. Това ще помогне за пренасочване на транспорти в глобалната верига на доставки. Мисля, че в бъдеще надеждните данни (trusted data) и прецизното им използване ще позволят смекчаване на последствията от бедствия и форсмажорни ситуации. Нашите „прогнози“ ще се трансформират в реално изпълними концепции с фокус върху безопасността.
Кой е най-големият враг на устойчивата мобилност?
Аз лично смятам, че може би това е липсата на знания и ноу-хау в областта на устойчивата мобилност. Както и на стратегии, необходими за постигането ѝ в публичния и в бизнес сектора. Нестандартният подход и тестването на иновации ще ни дадат насоката и ще откроят пътя напред към бъдещето.
Ефективни, непрекъсваеми и оптимизирани вериги на доставки с устойчиви и прозрачни процеси в транспорта и логистиката – това може да изглежда като утопия за някои компании. Какъв е Вашият съвет към вземащите решения и заинтересованите страни, за да постигнат описаната реалност?
Уверете се, че разбирате техниките и т.нар. ноу-хау. Не се страхувайте – бъдете смели и опитайте нещо ново. Това ще помогне на бизнеса и неговата продуктивност, на индустрията като цяло и на видовете транспорт да станат по-конкурентен участник във веригата на доставки. Учете се от другите, търсете най-добрите практики и обединете силите си. Ако си сътрудничите със заинтересованите страни и клиенти, ще постигнете както общите, така и собствените си бизнес цели. Заедно всички сме по-силни и имаме мощ да създадем устойчиви и прозрачни процеси.
Отскоро сте част от Форума за цифров транспорт и логистика – експертна група към EK, която насърчава цифровизацията. Как на практика DTLF помага на бизнеса?
Целта на този форум е да подпомогне приемането на нова нормативна уредба в транспорта и логистиката. Изключително важна стъпка в тази насока например е дигитализирането на транспортните документи за различните видове превоз, които да се приемат и използват при внос и износ както в местните, така и в глобалните вериги на доставки.
Ралица РУСИНОВА
Топ 3 тенденции в SCM
Ключовите тенденции в управлението на веригите на доставки (SCM), откроени от Сесилия Строкирк, са:
- Дигитализация.
- Непрекъсваеми вериги на доставки и устойчива екосистема – намаляването на обработката на хартиените документи, наред с повишаване ефективността на администрацията, ще проправят пътя за по-устойчиви материални потоци, подкрепени от системи с навременни и достоверни данни.
- Изкуствен интелект (AI). Той е не само технологична иновация, но има потенциала да повлияе и дори да промени формата на функциониране на публичния и частния сектор. AI засяга начина, по който бизнесът се управлява; методите, по които работим; и ресурсите, които използваме. AI ще добави стойност и конкурентно предимство на компании и индивиди, на работното място, обществото и т.нар. заинтересовани страни (stakeholders).
Автор на снимката: Ingela Bendrot
Автор на снимката: Ingela Bendrot
Автор на снимката: Ingela Bendrot
ВИЗИТНА КАРТИЧКА
Визионер със завиден опит, изследовател и мениджър на проекти за подобряване на транспортната и логистичната свързаност от световна величина – това е Сесилия Строкирк. Понастоящем тя е мениджър проекти в Шведския изследователски институт RISE и партньор в иновациите, като отговаря за инициативите, свързани с осигуряването на условия за непрекъсваемост на транспортните и логистичните операции (Seamless Transports & Logistics).
Какво още трябва да знаете за нея? Тя е член на Консултативния съвет на Foundation for Future Supply Chain. Вече повече от 18 години дава своя принос за развитието на European Logistics Association (ELA), като до 2014 г. е била в Борда на директорите на организацията. В периода 2016–2020 г. оглавява звено Transport & Logistics, Industry Engagement в GS1 Швеция. Била е мениджър бизнес развитие в логистичната компания Logent AB, като успоредно с това в продължение на 8 години е в ръководните органи и на SILF – Шведската асоциация за закупуване и логистика. Гордее се, че е част от инициаторите на финансирания по линия на CEF проект FEDeRATED (2019–2024), иновативна платформа за обмен на данни в транспорта и логистиката. Сесилия Строкирк е един от лидерите, ръководили проекта MMIS (Multimodal Information Sharing Living Lab) в партньорство с компанията Alleima (бившата Sandvik). Участвала е и в инициативата DiG (Drone deliveries in rural areas). Отскоро Сесилия Строкирк добави и нова роля към своите професионални ангажименти – тя вече е част от платформата DTLF (Digital Transport and Logistics Forum) към Европейската комисия.