Глобалната търговска несигурност принуждава американските компании спешно да преоценят своите стратегии за вериги на доставки.
Новите митнически тарифи, които президента Доналд Тръмп наложи на вноса на стоки от Канада, Мексико и Китай ще доведат до големи смущения в множество сектори.
Според Джон Донигън, старши директор „Стратегия за веригата на доставки“ в Moody’s, американските производители на автомобили са изправени пред особени предизвикателства, тъй като се очаква митата върху канадските и китайските авточасти да увеличат производствените разходи и да предизвикат забавяне на производството. Селскостопанският сектор също се подготвя за въздействие с ответни тарифи от Канада и Мексико, насочени към износа на свинско месо, сирене и пресни продукти от САЩ.
„Несигурността в глобалната търговия подчертава необходимостта предприятията да преоценят своите стратегии за веригата на доставки и да намалят зависимостта от високорискови региони, казва Донигън. – Бизнесът трябва да действа бързо, за да се справи с нарастващите разходи и прекъсванията на веригата за доставки от новите тарифи и ответните мерки на засегнатите страни.“
Секторът на потребителските стоки не е имунизиран, като канадските и китайските тарифи потенциално засягат пазарите на домакински уреди, електроника и мебели в САЩ. Докато тарифите на Мексико върху износа на енергия бяха временно отложени, несигурност надвисва над износителите на петрол и газ от САЩ.
Експертите на Moody’s Андрей Куин-Барабанов и Виталиано Тобрук, предупреждават, че американските компании, снабдяващи се с канадски алуминий, може да се изправят пред допълнителни предизвикателства. Те предполагат, че доставчиците може да се насочат към по-печеливши пазари в чужбина, принуждавайки американските компании или да увеличат стимулите за доставчиците, или да повишат цените за крайни потребители.
„Първата практическа стъпка е да се разберат рисковите профили преди и след тарифите на ключови доставчици“, подчертават експертите. Тяхната препоръчана стратегия включва прилагане на стабилни протоколи за управление на риска на доставчиците, използване на технология за повишена устойчивост и разработване на всеобхватни планове за действие при извънредни ситуации.
Въпреки временното облекчение от забавените мексикански тарифи, експертите подчертават, че компаниите не могат да си позволят самодоволство.
„С продължаващата нестабилност на търговията компаниите, които предприемат проактивни стъпки сега, ще бъдат в най-добра позиция да се справят с предстоящите предизвикателства“, смята Джон Донигън.