• Вход
No Result
View All Result
  • Логистична Конф.
  • Складова логистика
  • Транспорт+спедиция
  • Верига на доставките
  • е-Списания
  • ОЩЕ
    • Техника и технологии
    • Икономика и инвестиции
    • Логистични центрове
    • Системи за управление
    • Ново в БГ
    • За бизнеса
    • Инфраструктура
    • Е-мобилити
    • Камиони
    • Ванове
    • Анализи
    • Видео
    • Най-ново
    • Най-четени
    • Справочник Кой какъв е в транспорта…
    • Kamioni.bg
    • Bageri.bg
    • Абонамент
  • Логистична Конф.
  • Складова логистика
  • Транспорт+спедиция
  • Верига на доставките
  • е-Списания
  • ОЩЕ
    • Техника и технологии
    • Икономика и инвестиции
    • Логистични центрове
    • Системи за управление
    • Ново в БГ
    • За бизнеса
    • Инфраструктура
    • Е-мобилити
    • Камиони
    • Ванове
    • Анализи
    • Видео
    • Най-ново
    • Най-четени
    • Справочник Кой какъв е в транспорта…
    • Kamioni.bg
    • Bageri.bg
    • Абонамент
No Result
View All Result

Списание ЛОГИСТИКА » Министър Гроздан Караджов за сп. ЛОГИСТИКА: Обмисляме концесии на принципа build-operate-transfer

Министър Гроздан Караджов за сп. ЛОГИСТИКА: Обмисляме концесии на принципа build-operate-transfer


09.10.2025
A A
Ралица Русинова
Reading Time: 1 min read
Министър Гроздан Караджов за сп. ЛОГИСТИКА: Обмисляме концесии на принципа build-operate-transfer

Това е първото интервю на заместник министър-председателя и министър на транспорта и съобщенията Гроздан Караджов за списание ЛОГИСТИКА.

От него ще научите повече за това, кои са мерките за справяне с недостига на водачи на камиони, какви са следващите стъпки за приравняване на електронната товарителница с хартиената, защо се бави модернизацията на жп инфраструктурата в България и какво се случва със стабилизирането на БДЖ – Товарни превози. 

 

– Г-н Министър, какви решения за справяне с кадровата криза в тежкотоварния автомобилен транспорт смятате за най-ефективни в средносрочен и дългосрочен план?

– Недостигът на квалифицирана работна ръка е тежък системен проблем, от който страдат почти всички икономически сектори в страната. Още на първата ми среща с представители на товарния и автобусния бранш те го поставиха като основна тема, която не е намерила своето решение досега. От същия проблем страдат туристическият, строителният, логистичният и други браншове.

Ето защо министър-председателят със своя заповед сформира още през февруари тази година работна група под мое ръководство, която да предложи ефективни мерки за справяне с проблема. Задачата е сложна и засяга дейността на пет министерства и седем агенции. Освен тях в работната група влизат и представители на работодателските организации и на синдикатите. Първият етап от работата приключи в края на май и резултатите бяха представени на оперативно съвещание на Министерския съвет. В момента се работи върху текстовете на законопроекти за промени в няколко закона, които целят облекчаване на процесите по наемане на работа на чужденците и едновременно с това не само запазване, но и повишаване на ефективността в правната закрила и защита на правото на труд на българските граждани.

В момента процедурите за наемане на работна сила от трети страни обикновено отнемат между шест и дванадесет месеца, което е пречка за работодателите и спъва развитието на икономиката ни.

Основните мерки, които въвеждаме, са дигитализация на процеса по издаване на Единното разрешение за пребиваване и работа чрез създаването на единна електронна система, съкращаването на сроковете за издаване на визи и разрешения, както и увеличаването на капацитета на консулските служби в най-натоварените държави.

В законодателните промени предвиждаме увеличаване на квотите за наемане на чужденци и прецизиране на изискванията към работодателите, което осигурява по-големи възможности при наемането на необходимата работна сила, но само в условията на ефективен контрол от страна на държавните органи. Част от законовите промени са свързани с повишаване на изискванията към посредниците с цел подобряване на подбора в отговор на нуждите на бизнеса от професионално подготвени и мотивирани да работят в България чужденци в съответствие с тенденциите в пазара на труда и при отчитане на приоритетите на националната сигурност.

 

– На какъв етап е подготовката на България за изграждането на национални ИТ системи, които да приемат и обработват eFTI данни?

– От началото на годината влязоха в сила общи европейски правила за електронната товарителница (eFTI), която следва да замени хартиените документи с електронни и да гарантира високо ниво на защита на данните. Това ще намали административната тежест и разходите за бизнеса и ще осигури на контролните органи бърз достъп до необходимата информация. Това ще е значителна подкрепа за малките и средните предприятия, които в момента носят най-голямата тежест по отношение на документооборота.

Министерството вече внесе в Народно събрание промени в Закона за автомобилните превози, с които електронната товарителница изцяло се приравнява на хартиената. Очакваме скоро те да бъдат приети от законодателя. Следващата стъпка ще бъде да издадем съвместна наредба с Министерството на електронното управление, която да определи конкретните етапи и технически изисквания за въвеждането на системата за електронен обмен на информация при товарните превози.

В момента се подготвят заданието и критериите, по които Министерството да възложи изработката и внедряването на национален „Вход за eFTI“ (eFTI Gate).

 

– Как държавата ще подпомогне изграждането на интермодални терминали и ще допринесе за преминаването към природощадящи логистични операции?

– На 26 септември 2025 г. изтече срокът за подаване на предложения по процедурата за изграждане на нови и модернизацията на съществуващи интермодални терминали, за която са осигурени над 34,5 млн. лева по Програма „Транспортна свързаност“. В допълнение към тази инвестиция в оперативна програма сме заложили още 20 млн. лева за цялостната подготовка на проектите за жп възли Русе, Горна Оряховица и Варна.

 

– Анонсирахте, че Пристанище Варна ще бъде отдадено на концесия. Предстои ли обявяването на концесия на други стратегически инфраструктурни обекти с транспортно предназначение?

– В последните почти две десетилетия България разчиташе основно на европейските фондове и на своя бюджет за изграждането на стратегическите транспортни обекти. Това финансиране е значително, но не е достатъчно, за да отговори на нуждите от инфраструктурни инвестиции в цялата страна. Във времена, в които публичният ресурс е ограничен, а нуждата от инвестиции постоянно расте, се налага да прибегнем до частни финансови ресурси, т.е. до ползването на концесията като работещ механизъм за партньорство между държавата и частния сектор.

Министерството на транспорта и съобщенията е един от най-ясните примери за това, че концесията на големи транспортни обекти работи много успешно в дългосрочен план. В момента сме обявили изготвянето на анализи за пристанищните терминали Бургас-изток 1, Варна-изток и Варна-запад, Русе-изток 1 и 2, Русе-запад, Видин-център, Тутракан, както и за фериботните терминали във Варна и Силистра.

Очаквам скоро да получим от Световната банка техническите и финансово-икономическите анализи за развитие на Пристанище Варна, след което ще ги обсъдим с местната общност и синдикатите, а след това стартираме концесионните процедури.

Нашата цел е да разширим приложното поле на концесията и вече мислим в по-широк план за концесии на принципа build-operate-transfer, при които с частен финансов ресурс се изгражда публична инфраструктура, а след това инвестициите се репарират от инфраструктурни такси или от такси от дейността и/или доплащания от бюджета, когато първите не достигат.

По този начин например искаме да построим три железопътни пресичания с тунели през Стара планина по направленията Столник – Мездра, Дъбово – Горна Оряховица и Троян – Христо Даново.

Искаме да привлечем дългосрочни частни инвестиции, които да осигурят по-висока свързаност, безопасност, качество на услугите и конкурентоспособност на страната.

Вицепремиерът и министър на транспорта и съобщенията Гроздан Караджов в работно съвещание на жп колела между София и Бургас. Снимка: МТС

– Защо модернизацията на железопътната инфраструктура не се реализира с по-бързи темпове?

– Железопътното строителство е най-сложният вид инфраструктура, защото изграждането или ремонтът се правят, без да се спира движението на влаковете в конкретния участък. Освен това при цялостно преустройство на трасета се извършва и изграждане на нови съоръжения и внедряване на съвременни системи за управление на движението.

Темпото на изпълнение се влияе от редица обективни фактори: почти всяка голяма обществена поръчка се обжалва, което води до месеци забавяне, проектите преминават през бавни екологични процедури, промени в устройствени планове и отчуждителни мероприятия. Отделно от тези стандартни „спънки“ инфлационният натиск през 2022–2023 г. и липсата на адекватно финансиране сериозно забавиха всички инфраструктурни проекти.

В допълнение мога да отбележа, че строителството често е в труден релеф – тунели, виадукти, сложни инженерни решения. Въпреки това в момента се работи едновременно по над 30 ключови жп обекта и навсякъде виждам ускоряване на темпото на работа.

 

– На какъв етап е преструктурирането на БДЖ – Товарни превози и какви са решенията за стабилизиране на дружеството?

– Започнахме сериозно преструктуриране на БДЖ – Товарни превози, което включва намаляване на разходите, преразглеждане на всички тарифи за превоз на товари, освобождаване от неоперативните активи и привличане на нови клиенти.

Близо половината от товарите, които се превозват с жп транспорт в България, се обслужват от БДЖ, а останалата част – от частните превозвачи на пазара. Въпреки това обаче данните за миналата година показват, че оборотът на дружеството е 140 млн. лв., а просрочените задължения са 33 млн. лева. Като видях тези числа още в началото на годината, веднага ограничих разходите за външни услуги, за да избегнем натрупването на още задължения. Паралелно започнахме продажба на неоперативните активи на дружеството, които генерират само разходи.

БДЖ – Товарни превози разполагат с около 4300 вагона, а за дейността на дружеството са необходими не повече от 2000. Нали разбирате, че над половината вагони се съхраняват на жп линии, за което се плаща, охраняват се и това също носи разходи за дружеството. Освен подвижния състав активите с отпаднала необходимост са сгради, помещения и терени, които не се ползват по предназначение, но пораждат финансови загуби.

Въведохме и нова организационна структура в дружеството за оптимизация на дейностите и постепенно намаляваме персонала. Водят се разговори за привличане на нови клиенти. Всичко това са стъпки за изправяне дружеството на крака.

Въпросите зададе:
Ралица РУСИНОВА

 

 

Tags: CMRВерига на доставкитежп превозиинтермодалностминистърморски транспорттрансгранични превози

Свързани

 Балкан Стар Сервиз – София

11.11.2025

Доц. д-р Николай Драгомиров, ръководител Катедра „Логистика и веригите на доставки”, УНСС, в новия епизод на подкаст Logistika BG

11.11.2025

Mercedes-Benz eActros 600 пое по пътищата на Великобритания за Amazon

11.11.2025

ЕС планира изключение за тахографи и скорост за е-вановете до 4,25 тона

11.11.2025

Дигиталната революция в ECMT разрешенията започва от 2026 г.

11.11.2025
  • Ново
  • Сродни
  • Популярно
 Балкан Стар Сервиз – София

 Балкан Стар Сервиз – София

11.11.2025
Доц. д-р Николай Драгомиров, ръководител Катедра „Логистика и веригите на доставки”, УНСС, в новия епизод на подкаст Logistika BG

Доц. д-р Николай Драгомиров, ръководител Катедра „Логистика и веригите на доставки”, УНСС, в новия епизод на подкаст Logistika BG

11.11.2025
Mercedes-Benz eActros 600 пое по пътищата на Великобритания за Amazon

Mercedes-Benz eActros 600 пое по пътищата на Великобритания за Amazon

11.11.2025
ЕС планира изключение за тахографи и скорост за е-вановете до 4,25 тона

ЕС планира изключение за тахографи и скорост за е-вановете до 4,25 тона

11.11.2025
Дигиталната революция в ECMT разрешенията започва от 2026 г.

Дигиталната революция в ECMT разрешенията започва от 2026 г.

11.11.2025
Затварят летище Бургас за 6 месеца

Затварят летище Бургас за 6 месеца

10.11.2025
Румен Иванов, DHL Express: Корекцията в цените за 2025 г. гарантират постоянната подкрепа за бизнеса на клиентите ни

Румен Иванов, DHL Express: Иновациите превръщат предизвикателствата в нови възможности

06.11.2025
DiRECT: растеж и иновации се постигат чрез подкрепа на хората, а не само на технологиите

DiRECT: растеж и иновации се постигат чрез подкрепа на хората, а не само на технологиите

06.11.2025
Цветин Атанасов, BILLA: Ролята на склада в Загоре ще нараства все повече

Цветин Атанасов, BILLA: Ролята на склада в Загоре ще нараства все повече

04.11.2025
МС одобри промени в Закона за железопътния транспорт

МС одобри промени в Закона за железопътния транспорт

30.10.2025
Какво се случва на пазара за превоз на автомобили?

Какво се случва на пазара за превоз на автомобили?

29.10.2025
Как AI помага в складовата логистика и дистрибуцията?

Как AI помага в складовата логистика и дистрибуцията?

28.10.2025
Шофьори на камиони отнесоха глоби за 26000 евро при мащабна трансгранична операция

Шофьори на камиони отнесоха глоби за 26000 евро при мащабна трансгранична операция

23.10.2025
Пътните такси вече надвишават разходите за гориво на превозвачите в Европа

Пътните такси вече надвишават разходите за гориво на превозвачите в Европа

21.10.2025
Почина логистикът и общественик Любен Тенев

Почина логистикът и общественик Любен Тенев

04.11.2025
Участниците от 13. Логистична Бизнес Конференция говорят в новия епизод на подкаст Logistika BG

Участниците от 13. Логистична Бизнес Конференция говорят в новия епизод на подкаст Logistika BG

14.10.2025
По-строги санкции и ограничения за шофьорите на камиони в ЕС през 2026 г.

По-строги санкции и ограничения за шофьорите на камиони в ЕС през 2026 г.

03.11.2025
Цветин Тодоров, Alexander Logistics: Правим процесите все по-дигитални

Цветин Тодоров, Alexander Logistics: Правим процесите все по-дигитални

24.10.2025
затвори
затвори
  • Верига на доставките
  • Транспорт и спедиция
  • Складова логистика
  • Техника и технологии
  • Е-мобилити
  • Икономика/инвестиции
  • Анализи
  • Инфраструктура
  • Логистични центрове
  • Системи за управлен.
  • Ново в БГ
  • За бизнеса
  • Видео
  • Камиони
  • Ванове
  • Най-ново
  • Най-четени
  • БОРСА КАМИОНИ
  • Е-СПИСАНИЯ
  • АБОНАМЕНТ
  • ЛОГИСТИЧНА КОНФ.
  • СПР. КОЙ КАКЪВ Е
  • КАТ. АВТ. ЗА РАБОТА
  • Kamioni.bg
  • Bageri.bg
  • ВХОД
  • РЕГИСТРАЦИЯ
  • Контакт с logistika.bg
  • Екип
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакти
  • Политика за поверителност
  • Политика за бисквитките

Bulgarian Transport Press Ltd. © 2001 - 2023

No Result
View All Result
  • Логистична Бизнес Конференция
  • Складова логистика
  • Транспорт и спедиция
  • Техника и технологии
  • Верига на доставките
  • е-Списания
  • Справочник Кой какъв е в транспорта
  • Икономика и инвестиции
  • Логистични центрове
  • Системи за управление
  • Ново в БГ
  • За бизнеса
  • Инфраструктура
  • Е-мобилити
  • Камиони
  • Ванове
  • Анализи
  • Видео
  • Най-ново
  • Най-четени
  • Абонамент
  • Kamioni.bg
  • Bageri.bg
  • Вход

Bulgarian Transport Press Ltd. © 2001 - 2023

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Create New Account!

Fill the forms below to register

All fields are required. Log In
Този сайт използва с ваше съгласие бисквитки или подобни технологии за съхраняване, достъп и обработка на лични данни като вашето посещение на този уебсайт, IP адреси и идентификатори на бисквитки. Във връзка с изпълнението и прилагането на Общия регламент относно защитата на данните (Регламент (ЕС) 2016/679), можете да се запознаете с нашата Политика за бисквитките. Ако продължите да използвате този уебсайт, без да променяте настройките си, ще получите всички бисквитки, които сайтът използва. Можете да промените своите настройки за бисквитки по всяко време.
Приемам всичкиНастройкиОтказвам всички
Бисквитки

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDurationDescription
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
SAVE & ACCEPT