83% от компаниите не могат да реагират на прекъсвания в рамките на 24 часа.
Процесът по изграждането на гъвкави и устойчиви вериги на доставки е бавен. Анализ на глобалната организация за проучвания на пазара IDC, поръчан от софтуерната компания Kinaxis, разкрива, че времето за реакция при смущения във веригите на доставки отнема средно 5 дни.
Изследването на IDC обхваща компании от цял свят. Изводите сочат, че по-малко от 17% от бизнесите са в състояние да предприемат „спасителни“ действия в рамките на 24 часа при срив във веригите си на доставки. Подчертавайки голямото си разочарование, 67% от взелите участие в анкетата supply chain лидери признават, че „не са доволни“ от времето си за реакция.
Докладът се базира на отговорите на 1800 професионалисти, вземащи решения за управлението на веригите на доставки. Той потвърждава суровата реалност в индустрията, а именно – повечето компании изпитват големи затруднения да поддържат гъвкави и адаптивни supply chain операции на фона на вълната от прекъсвания заради геополитически конфликти, природни бедствия и други събития и фактори, водещи до нестабилност.
„Притеснително е, че средното време за реакция при кризи е 5 дни“, коментират от Kinaxis. Все пак e важно да се уточни, че картината изглежда различно за различните индустрии. В сектор горива и газ например 28% от респондентите отговарят, че могат да реагират за един ден. Докато при медицинските изделия и фармацията едва 15% смятат, че могат да се справят с предизвикателството в рамките на ден, като за авиацията процентът спада до 14.
Решенията
„Напоследък все по-често чуваме от компаниите, че от веригите им на доставки зависи успехът или провалът на бизнеса им. Тази обратна връзка доказва, че има голям потенциал при всички сектори за подобряване на устойчивостта и смекчаване на риска“, казва Джон Сикард, президент и главен изпълнителен директор на Kinaxis. По думите му за тази цел могат да помогнат усъвършенстваните, базирани на изкуствен интелект (AI) инструменти, които позволяват на компаниите да постигнат прозрачност, гъвкавост и по-добро взаимодействие с другите организации в мрежата. Използването на този тип решения гарантира, че мениджърите, управляващи веригите на доставки (CSCO), ще бъдат герои, а не изкупителни жертви при следващи кризи на хоризонта.
Респонденти от всички точки все пак са оптимисти относно потенциала на технологиите да противодействат на турбуленциите. 97% от участвалите в проучването вярват, че подобрените инструменти за supply chain мениджмънт биха имали скромно (44%) или значително (53%) влияние върху ефективността на веригите на доставки.
Друг интересен извод от доклада е, че производствените компании имат най-висока степен на издръжливост при смущения на веригите на доставки (47%). Докато едва 29% от представителите на ритейл сектора смятат веригите си на доставки „устойчиви на риск“, а за сектора на авиацията отговорилите положително са едва 27%.
Да преминат към внедряването на нови технологии за подобрение на веригите си на доставки през следващата година планират 25% от анкетираните; 33% искат платформи, които предлагат AI и/или GenAI възможности; а 63% от респондентите смятат, че веригите на доставки ще осигурят конкурентно предимство на компаниите им в следващите 12 месеца.