Звездите на щанда на MAN Truck and Bus на IAA Transportation 2024 в Хановер бяха дизеловият TGX с изцяло нова силова линия, електрическият тежък камион eTGX и hTGX, задвижван от ДВГ на водород, както и пълна гама леки, средни и тежки камиони на ток.
Декарбонизацията на автомобилния товарен транспорт бе във фокуса на представянето на MAN Truck & Bus на IAA Transportation 2024 в Хановер. Електрическият eTGL направи своята световна премиера там. Дванадесеттонният камион допълва портфолиото от електрически камиони на базираната в Мюнхен компания в сегмента за дистрибуция. С него MAN Truck & Bus вече предлага почти пълно портфолио от електрически камиони от 12 до 50 т, както и съпътстващи консултантски и сервизни услуги, които също бяха представени в Хановер.
С обхват до 235 км, зареждане за около 30 минути и до 6600 кг полезен товар в зависимост от конструкцията eTGL е предназначен за логистика на градски стоки за хранителни вериги, търговци на дребно или хотелиерската индустрия. Тук той допълва eTGS и eTGX. Относително ниските изисквания за пробег, възможността за зареждане в логистични точки и увеличаващите се ограничения за шум и емисии от дизелови камиони в градските центрове превръщат градската дистрибуция във важен начален етап от преминаването към електромобилност.
Работещият на водород 17-литров ДВГ H45, монтиран на MAN hTGX, обявен в дните на IAA 2024 за носител на Награда за иновации при камионrте, допълва портфолиото с нулеви емисии за специални приложения.
В основата на иновациите при конвенционалните дизелови двигатели за влекачи MAN, които ще бъдат въведени през 2025 г., е намаляването на разхода на гориво и емисиите на CO2 с до 4%. Това става възможно благодарение на новоразработената силова линия PowerLion, включваща новия двигател D30, който се базира на съвместната платформа за компоненти от Traton, новата трансмисия TipMatic-14 и аеродинамичните подобрения. По време на целия жизнен цикъл на превозното средство това ще води до очаквани спестявания на разходи от над 20 000 евро и намаление с до 35 т CO2 при текущите цени на дизела. В държави с такса за CO2 могат да се генерират допълнителни спестявания на разходи за километри чрез класифициране в благоприятни класове на таксата.
Електрическите тежки камиони eTGX и eTGS се предлагат с мощност 333, 449 или 544 конски сили като шаси-кабини с допустима максимална маса от 18 до 28 тона. Могат да бъдат с три, четири, пет или шест модула батерии, които да се позиционират по различен начин. На IAA 2024 MAN представи за пръв път схема със седма високоволтова батерия за шасито eTGX 6×2. Тази седма батерия значително увеличава пробега, защото общият капацитет достига 623 кВтч (560 кВтч използваеми). В зависимост от стила на шофиране може да бъде постигнат пробег с едно зареждане от около 650 км. Допълнителната мощност на батерията може, разбира се, да се използва и за работа на спомагателни устройства. Седмата батерия е монтирана от подразделението MAN Individual.
Тежките eTGX и eTGS вече се подготвят за предстоящия стандарт за мегаватово зареждане MCS с до 1000 кВт, което позволява презареждане в рамките на периода на почивка на водача. По този начин ще е възможен дневен пробег до 800 км при шест батерии, което е достатъчно за типични приложения на дълги разстояния. Не на последно място поради тази причина интересът на клиентите към електрическите камиони на MAN, обявиха от компанията, е голям и вече са получени около 2300 запитвания и поръчки, включително неотдавнашна голяма поръчка от Франция за 100 автомобила.
Повече за представянето на MAN Truck and Bus на IAA TRANSPORTATION 2024 – в октомврийския брой на списание КАМИОНИ – на хартия и онлайн – на transport-press.bg.