Линейните контейнерни превозвачи Maersk и Hapag-Lloyd подписаха споразумение за споделяне на кораби, което нарекоха Gemini Cooperation.
Сътрудничеството ще започне през февруари 2025 г. То представлява обрат в позицията на Maersk, които бяха заявили, че стратегията им за интегриране „не се вписва“ в споделянето на кораби. От друга страна, новото споразумение е шок за партньорите на Hapag-Lloyd в THE Alliance – ONE, Yang Ming и HMM.
На 25 януари миналата година Maersk и MSC обявиха разпадането на алианса 2M. Това стана малко след като MSC изпревари Maersk и стана най-големият линеен контейнерен превозвач в света. Междувременно двете компании повече или по-малко са разделили своите линии по направлението изток – запад. Освен това те са добавили редица самостоятелни услуги към микса, например MSC възстанови своята услуга Swan Китай – Северна Европа.
Gemini Cooperation ще обхваща 7 направления: Азия – западното крайбрежие на САЩ, Азия – източното крайбрежие на САЩ, Азия – Близък изток, Азия – Средиземноморие, Азия – Северна Европа, Близкия Изток/Индия – Европа и трансатлантическите.
Това ще включва 26 основни линии, поддържани от мрежа от специализирани фидерни услуги, съсредоточени около притежавани или контролирани центрове за трансбордиране. Те ще разполагат с около 290 кораба с общ капацитет от 3,4 милиона TEU, от които 60% ще бъдат доставени от Maersk и 40 % от Hapag-Lloyd.
Днешното съобщение изненада индустрията, особено след като по думите на главния изпълнителен директор на MSC Сорен Тофт, Maersk е инициирала разделянето на 2M и е заявила, че не се интересува от присъединяване към ново споразумение за споделяне на кораби.
Като част от споразумението Maersk и Hapag-Lloyd си поставиха за цел да подобрят надеждността на графика до над 90%, което би представлявало драматично подобрение спрямо сегашната ниска средна стойност от 60% в линейната индустрия.
По отношение на целите за декарбонизация, Maersk се стреми към нетна нула до 2040 г., докато целта на Hapag-Lloyd е 2045 г.