Вече две десетилетия той надгражда постигнатото и развива логистичния пазар у нас с оптимизъм и мъдра увереност.
В навечерието на 20-годишния юбилей на Деламод България ви срещаме с генератора на успеха на компанията – Йордан Стоянов.
Какви са очакванията му за бъдещето на сделките на фона на прогнозите за намален икономически ръст, кои са стратегиите за увеличаване на продуктивността и защо е важно да даваме свобода на кадрите – отговорите четете в интервюто.
Г-н Стоянов, вече 20 години сте начело на една от най-успешните компании у нас Деламод България. Кои са съществените разлики, които виждате на пазара днес, в сравнение с 2004 г.?
Благодаря за високата оценка, която ни поставяте. Кредото ни е да бъдем успешни в това, което правим, ръка за ръка с нашите клиенти. Няма как ние да сме успешни, а те – не. А сега на въпроса Ви, днес всичко е много по-динамично. Пазарите се променят понякога в рамките на дни. Конкуренцията става все по-сериозна. Тя ни стимулира да се развиваме и да създаваме иновативни продукти. Говоря за лоялната конкуренция – тази, която е изцяло на светло. Все още имаме ситуации, в които се налага да се борим с нелоялни практики, но вярвам, че те стават все по-малко. Принос за това имат както клиентите, така и самата държава, която се грижи да се елиминират порочните практики.
През 2004 г. всичко се случваше малко или много „на мускули“ – служителите координираха превозите на базата на своя опит, транспортните схеми се генерираха в главите на хората. Днес нещата са много по-различни – имаме софтуери, които ни помагат да поемаме повече обем работа и така да повишаваме продуктивността си.
Към какво още трябва да се стреми транспортно-логистичната гилдия днес, за да подобри утрешните си позиции?
Вярвам, че посоката е ясно очертаване на ролите и отговорностите между различните участници в процеса. Ще ви дам пример – работим в посока клиентите сами да могат да проследяват пратките си на базата на статуси, които записваме в нашата система. Оказва се, че тази елементарна на пръв поглед операция може да отнеме много ценно време и то на опитни хора. Или казано по друг начин, процесите трябва да са интуитивни и логични. Ако някой иска да провери нещо, без значение дали е неделя, или вторник през нощта, то да може да го направи, без да е зависим от човешки фактор. Всички ние, когато поръчваме онлайн, обичаме да проследяваме какво се случва с пратката – нашата работа като гилдия е да даваме тази информация по лесен и достъпен начин.
Друг стремеж, който си заслужава да бъде подчертан, е това да разберем каква стойност добавяме към нашите клиенти. Не може гилдията да лежи на стари лаври и да не се адаптира към същото, че ако не и към по-високо темпо на промените.
Необходима е и съществена трансформация на условията, които държавата осигурява за функционирането на бизнеса. Припознаването на електронната товарителница като валиден документ ще извади бизнеса от аналоговата сфера.
Структурата ни позволява да поемем три пъти повече обем работа, отколкото вършим в момента. Голяма част от ресурса ни обаче е ангажиран с административна работа с хартиени документи заради липсата на електронно CMR. А в същото време, когато бизнесът става неконкурентоспособен, най-много губи държавата.
Експертите на МВФ прогнозират намален ръст на икономиката в средносрочен план въпреки овладяването на инфлацията. Какви са Вашите очаквания за бъдещето на сделките и с какъв арсенал от решения и стратегии разполагате, за да гарантирате устойчивостта и растежа на компанията?
Тази година е интересна от търговска гледна точка – нетните печалби намаляват и то чувствително спрямо предходните две години, а пратките запазват обемите си. В нашия сектор себестойността на услугата трудно търпи промени – в момента, в който се опиташ и с 2 лв. да вдигнеш цената, губиш бизнеса. В същото време разходите скачат много – за камиони, за персонал.
Намаляването на ръста на икономиката всъщност не е нещо ново. В крайна сметка животът на бизнеса, а и не само, е изтъкан от върхове и спадове. Това, което ние очакваме, е да се сработим още по-добре с дългосрочните ни клиенти и да останем рамо до рамо в трудните времена. Не изповядваме разбирането, че когато дадена страна е слаба, ние трябва да се възползваме от нея. Напротив, целим дългосрочни партньорства. През 20-годишния ми опит начело на Деламод сме минали през различни перипетии, кризи и неприятни моменти, но винаги сме излизали по-силни, единни и опитни.
Част от справянето с новата бизнес реалност е и LEAN трансформацията, която стартирахме. Тя позволява повишаване продуктивността на кадрите, имплементиране на нововъведения на процесно и технологично ниво. Вече започваме да усещаме вятъра на промяната. Абсолютно наясно сме, че за да получим, трябва да дадем. Целият екип, който стои зад мен, работи неуморно в тази посока.
Аз съм оптимист, че трудните времена, които експертите на МВФ предричат, ще бъдат следващата възможност за надграждане на нашата гъвкавост и адаптивност, носят потенциал за формирането на нови услуги. Компанията ни е в отлично здраве и вървим с широки крачки към бъдещото си развитие.
Всеки бизнес, независимо от кой сектор, се стреми към намаляване на разходите и увеличаване на ефективността. На какво най-много разчитате в изпълнението на тази мисия?
Основната ни цел за тази календарна година е повишаване на продуктивността. Това ще се случи и чрез намаляване на задачите, които са повторяеми и не добавят стойност, подобрение на процесите и имплементиране на технологии. Отсяваме операциите, които могат да се възложат на други страни, и ускоряваме обслужването на нашите клиенти.
В компанията ни има страхотни професионалисти, които демонстрират невероятно желание за развитие и иновации. Чрез тях постигаме устойчивия си растеж. Всеки ден идвам на работа с усмивка, заразен от това, което виждам тук. Щастлив съм, че има много хора, които са с нас вече над 10 години – ясен знак, че Деламод гледа в правилната посока към задържане на талантите си. Имаме световен стандарт на офис помещенията, добро отношение, ясни цели, обучения – хората тук оценяват това, получават комфорт и свобода на действие, за да разгърнат своите способности.
Дори и най-брилянтната стратегия няма да проработи, ако кадрите не повярват в нея. Как се случва припознаването на целите на Деламод България от служителите на компанията?
Абсолютно сте права за това, хората са от изключително значение. И Деламод има късмета да работи с отдадени и емоционални хора, такива, на които им пука и ги интересува какво се случва. Вътре в компанията се стремим да водим честна и открита комуникация, всеки един от служителите е свободен да коментира и да дава мнение. В крайна сметка една организация без хората би била просто офис. Ние целим да сме сплотено голямо семейство, в което хората се грижат един за друг, проявяват разбиране и си помагат.
Налагало ми се е да въвеждам и непопулярни мерки. Тогава подходът ми е да намеря хората, които ще повярват в идеята. Заедно с тях продължаваме комуникацията, докато се уверим, че всеки служител е разбрал посоката, в която се върви, както и причината за промените. Това е хапчето, което ние в Деламод ползваме.
Цялото интервю можете да прочетете в брой 7 на списание ЛОГИСТИКА – на хартия и онлайн.