Завършване на АМ „Европа“, приключване на капиталното драгиране на басейна в пристанище Бургас и закупуване на нови мотрисни влакове са сред приоритетните проекти, съфинансирани от ЕС.
Правителството прие изменения в Програма „Транспортна свързаност” 2021-2027 г., информира пресцентърът на Министерския съвет (МС).
Промените включват завършване на дейности по изграждането на автомагистрала „Европа“ и реконструкцията на приемното здание на жп гара Нова Загора, както и завършването на тягови подстанции Русе, Разград и Варна, стартирали в предходния програмен период.
Промените в Програма „Транспортна свързаност” 2021-2027 г. в областта на водния транспорт предвиждат приключване на капиталното драгиране на басейна в пристанище Бургас, с което ще се създадат необходимите условия за подход и нови маневрени зони за корабите в акваторията на пристанище Бургас.
По проект (BG16FFPR001-3.001-0005) Капитално драгиране на басейн между Терминал „Бургас Запад“ и Терминал „Бургас Изток 2/2А/“, предоставената безвъзмездна финансова помощ е в размер на 63 265 284 лева (съвместима държавна помощ по чл. 56б на Регламент (ЕС), се посочва на официалната страница на програмата (https://www.eufunds.bg/).
Към програма „Транспортна свързаност” 2021-2027 г. се включва и проект за закупуването и доставката на пътнически електрически мотрисни влакове, което ще подобри качеството на предлаганата услуга, безопасността и сигурността, съобщават още от правителствената информационна служба.
Транспортна устойчивост
Междувременно стана ясно още, че министрите на транспорта на държавите от Европейския съюз ще обсъждат транспортната устойчивост и развитието на инфраструктура с „двойно предназначение“, както и киберсигурността в сектора. Правителството одобри българската позиция за неформалното заседание на Съвета на Европейския съюз по транспорт, телекомуникации и енергетика (част „Транспорт“), което ще се проведе на 17 и 18 март 2025 г. във Варшава, Полша.
България ще заяви позиция, че предвид стратегическото си географско положение, водещ приоритет за нея е развитието на транспортната инфраструктура, като по този начин се допринася не само за националното развитие, но и за свързаността на ЕС в съответствие с целите на европейската транспортна мрежа TEN-T, пише в съобщението на МС, разпространено към медиите.
Киберсигурността в транспортния сектор е стратегически приоритет, който изисква засилено сътрудничество и координация на национално и европейско ниво, се казва още в българската позиция. Необходими са по-устойчиви и адаптивни механизми за защита в условията на широко използване на изкуствен интелект, се твърди още в позицията.