Кои са най-важните сделки, реализирани проекти и нововъведения в индустрията през изминалата година? Списание ЛОГИСТИКА представя обобщено някои от най-значимите събития, които имат потенциала да променят пазарите в глобален и регионален план.
Категорично една от най-коментираните новини за 2024 г. бе придобиването на DB Schenker – логистичното звено на германските държавни железници (Deutsche Bahn – DB) от DSV. Стойността на сделката възлиза на внушителните 14,3 млрд. евро. Финалният облик на новия датско-германски съюз ще стане ясен до средата на 2025 г. Придобиването ще превърне DSV в най-голямата логистична компания в света. Това е и най-мащабната сделка в историята на DB. От DSV заявиха, че ще финансират покупката чрез продажба на акции на стойност 5 млрд. евро и дългово финансиране. Заедно DSV и Schenker ще имат прогнозни приходи от приблизително 39,3 млрд. евро и обща работна сила от близо 147 000 служители в повече от 90 държави. Различни бизнес звена ще останат базирани в Германия, включително централата на Schenker в град Есен. DSV обяви още, че планира инвестиции от 1 млрд. евро в Германия през следващите 3 до 5 години. До приключването на сделката DSV и Schenker остават две отделни компании, които ще извършват своя бизнес както обикновено.
Нови алианси
Размествания се случиха и при кооперирането между линейните контейнерни превозвачи. Картината на пазара претърпя значими трансформации през 2024 г. Maersk и Hapag-Lloyd обявиха създаването на нов алианс. Сътрудничеството им ще започне през февруари 2025 г. Gemini Cooperation (алиансът между Maersk и Hapag-Lloyd) обхваща 7 търговски направления, които ще се обслужват от 340 плавателни съда с общ капацитет от 3,4 млн. TEU. Новината изненада индустрията, особено след като Сьорен Тофт, главен изпълнителен директор на MSC, изтъкна, че именно Maersk е инициирала разделянето на 2M и е заявила, че не се интересува от присъединяване към ново споразумение за споделяне на кораби. Припомняме, че през февруари 2025 г. алиансът 2M (на MSC и Maersk) официално ще престане да съществува. От друга страна, новото споразумение бе шокиращо и за доскорошните партньори на Hapag-Lloyd в THE Alliance – ONE, Yang Ming и HMM. Междувременно участниците в друга група линейни контейнерни оператори – Ocean Alliance (съставен от CMA CGM, Cosco Shipping, Evergreen и OOCL), удължиха споразумението си за споделяне на кораби до края на март 2032 г.
Green Balance Mechanism
На този фон през пролетта на 2024 г. браншовата организация на най-големите световни корабоплавателни компании World Shipping Council (WSC) настоя пред International Maritime Organisation (IMO) към ООН да въведе механизъм за субсидиране използването на алтернативни горива. Само чрез тази стъпка според шипинг компаниите ще бъдат постигнати целите за нулеви вредни емисии. Припомняме, че до 2025 г. IMO трябва да разработи и приеме разпоредби за постигането на въглеродна неутралност в световното корабоплаване до 2050 г. Основното предизвикателство е как да се създаде глобална регулация за ценообразуване на парниковите газове, която да преодолее ценовата разлика между чистите и изкопаемите горива. Зелените горива струват 3 до 4 пъти повече от конвенционалните. Друг проблем е и недостатъчното им предлагане. Предложението на WSC, наречено Green Balance Mechanism (GBM), очертава нов подход към ценообразуването на парниковите газове. „2050 година може да изглежда далечна, но в контекста на нашите климатични амбиции тя на практика е пред нас“, посочи тогава Винсент Клерк, главен изпълнителен директор на A.P. Moller – Maersk.
е-камиони
Франция всъщност направи стъпка напред към декарбонизацията на шосейния си транспорт. През октомври 2024 г. организациите APRR и ENGIE Vianeo откриха първия в Европа коридор за зареждане на електрически камиони. Той е разположен по маршрута Париж –Лион и е оборудван със свръхбързи зарядни станции, специално предназначени за електрически тежкотоварни автомобили. Новооткритият коридор обхваща магистралите A5b и A6 в двете посоки между Париж и Лион. Очаква се той да помогне за намаляването на емисиите на парникови газове чрез спестяването на 40 000 тона CO2 за период повече от 10 години.
Връщането на шофьори
Оставаме при шосейните товарни превози, но се пренасяме в Източна Европа, която най-накрая дочака горещата октомврийска новина, че Съдът на ЕС е отменил задължението за връщане на камионите в базата на всеки 8 седмици. Това решение сложи край на много остър спор, който раздели на два лагера страните – членки на ЕС. Задължението за връщането на камиони беше най-конфликтната част от реформите в Пакет „Мобилност“. Висшият съд на ЕС отхвърли противоречивата мярка, задължаваща камионите да се връщат в базата, в която са регистрирани, на всеки 8 седмици. Ограничението за връщането на камионите имаше за цел да попречи на компаниите да създават бази в държави, където ще имат ниски разходи, като в същото време ще работят постоянно в други части на ЕС. Тази мярка възмути страните от периферията на ЕС, включително България, които се опасяваха, че това на практика ще ги изключи от вътрешния пазар. Съдът мотивира решението си с това, че преговарящите „не са си написали домашното“, преди да гласуват мярката.
Проектите у нас
Домашното обаче си бяха написали добре редица български компании от различни сектори, които през 2024 г. успяха да финализират свои мащабни проекти и да разширят своя логистичен капацитет. Лятото на 2024 г. бе наситено с откриването на нови складови бази.
Бон Марин
През юли започна да функционира новата логистична база на Бон Марин в столицата. Складът е разположен на площ от 6330 кв.м. Новост за бизнеса на Бон Марин е, че логистичният център разполага с две хладилни камери (с поддържане на температури от -24 °С до 4 °С) и капацитет 2000 стандартни палетоместа. В т.нар. суха складова част могат да се съхраняват до 7000 европалета. „Пренасяйки опита, който имаме в управлението на логистичния ни център във Варна, ще надграждаме с нови дейности и услуги, отчитайки спецификата на региона“, обясни за сп. ЛОГИСТИКА Емил Кайкамджозов, изпълнителен директор на базираната във Варна компания.
ФАНТАСТИКО
През 2024 г. ритейл веригата ФАНТАСТИКО направи мащабно разширение на логистичния си център край град Елин Пелин. Модерното съоръжение се простира върху обща площ от около 36 000 кв.м. Базата разполага с нови складови пространства за стоки, изискващи температурно съхранение. Различните помещения поддържат 6 температурни режима в диапазон от +12 °С до -24 °С. Хидравличните рампи в логистичния център са 79, а обработваните количества стоки на ден са между 150 – 200 тона. От компанията обявиха плановете си за намаляване броя на превозните средства, които доставят стоки в градска среда, с цел свиване на вредното въздействие върху околната среда. Едва месец след официалното откриване на новата логистична база на ФАНТАСТИКО в един от складовете на веригата възникна пожар вследствие на опустошителните взривове в намиращи се в близост бази за фойерверки. В склада на ритейл веригата няма пострадали хора, но за съжаление, огнената стихия отне няколко човешки живота в съседните съоръжения.
Видеолукс Холдинг
Друга водеща българска компания също се похвали с мащабно разширение, отново край Елин Пелин. Видеолукс Холдинг удвои площта на дистрибуционния си хъб. От базата на ритейлъра вече се обслужва снабдяването на 51 хипермаркета на Технополис и Практикер в страната. Благодарение на ефективния мениджмънт на процесите логистичният център може да обработва голям брой поръчки за кратко време. А това помага на Видеолукс Холдинг да реагира по-бързо на вълните на пазара и да променя в движение своите складови и дистрибуционни стратегии, подчерта в интервю за нашата медия Иван Скачков, мениджър Логистика във Видеолукс Холдинг. „Само за две години успяхме да увеличим двойно складовата си база и в момента тя се простира на 70 000 кв.м“, подчерта още той.
dm
Елин Пелин бе една от най-динамичните локации в логистиката за изминалата година. През 2024 г. там бе завършен и друг значим логистичен проект. dm разшири основния си хъб в страната, който вече заема площ от 19 000 кв.м. От триетажното съоръжение се обслужват както онлайн поръчките, така и доставките до 114 магазина в 44 български града. „Увеличихме площта на складовата си база почти два пъти и сега тя е над 19 000 кв.м. Удвоихме броя на рампите, утроихме площта за приемане на стока и увеличихме капацитета за складиране с над 5000 двуметрови палетоместа“, разказа за нашите читатели Георги Търнев, управител IT и Логистика в dm. Специфично за този дистрибуционен център е, че е на три етажа, което е рядкост в логистиката. В разпределителния център на dm край Гара Елин Пелин работят близо 350 души.
Lion’s Head придоби бизнес на BPD
Отминалата година ще бъде запомнена и с изключителна по мащаба си сделка с индустриални активи. Базираната в София компания Lion’s Head, съвместно дружество между българския холдинг с фокус върху недвижимите имоти AG Capital и най-големия институционален инвеститор от ЮАР Old Mutual Group, си осигури силна пазарна позиция, като придоби от BPD няколко логистични парка. Това бе най-голямата трансакция в сегмента за последните няколко години, като договорът за придобиването възлиза на 71,4 млн. евро. С тази сделка групата AG Capital стана вторият по големина собственик на индустриални имоти в България. Покупката е реализирана чрез инвестиционна помощ от Международната финансова корпорация (International Finance Corporation/IFC), която е част от Световната банка, и с финансиране от УниКредит Булбанк.
България и водородът
2024 година маркира и друго паметно събитие – официалното откриване на първата станция за зареждане с водород в България. Всъщност първа не само у нас, но и в цяла Източна Европа. Тя е изградена по инициатива на Центъра за компетентност „Хитмобил“. Водородната станция е демонстрационна, като учените предлагат сътрудничество на бизнеса при тестване на функционалността на водородни автомобили по пътната мрежа. Проектът е финансиран с 21,7 млн. лв. по Оперативна програма „Наука и образование за интелигентен растеж“. Станцията е разположена в терен на Института по електрохимия и енергийни системи към БАН. Изпълнено от австрийската фирма EDC-Anlagentechnik, съоръжението позволява зареждане с компресиран водород при налягания 300 и 700 бара. Капацитетът на съдовете за високо налягане на станцията е 70 кг водород – количество, достатъчно за изминаване на около 7000 км с лек автомобил. „Водородният цикъл е перлата на тази лаборатория“, каза чл.-кор. проф. Евелина Славчева, председател на Общото събрание на БАН, която обясни, че така ще могат да се покажат и преимуществата, и недостатъците на водорода.
Рокади нависоко
Ползите и недостатъците на висшата държавна управа на превозите и логистиката се откроиха силно и в края на лятото, когато Георги Гвоздейков каза „сбогом“ на политиката след година и три месеца начело на Министерството на транспорта и съобщенията (МТС). Припомняме, че седмица преди оттеглянето на Гвоздейков се наложи пътници и служители на железниците да бутат 114-тонна композиция, за да я закачат обратно към електрическото захранване (още едно паметно събитие в транспорта за 2024 г.). Дни по-късно край Чирпан се запали бързият влак от Варна за Пловдив. По време на ръководството на Гвоздейков на МТС не бе постигнат значим напредък по важната за бранша тема, а именно използването на електронна товарителница (е-CMR). Постът на Гвоздейков зае Красимира Стоянова.
Разбира се, може би най-очакваното събитие за 2024 г. от бранша бе приемането на България в Шенгенското пространство.
На 12 декември 2024 г. след 13 години преговори България и Румъния станаха пълноправни членове Шенген. Страните членки на ЕС решиха да премахнат проверките по вътрешните сухопътни граници за България и Румъния от 1 януари 2025 г.
Частичното приемане на България в Шенген бе причина за икономически загуби не само за българския бизнес и гражданите, но и за всички държави от региона и от ЕС. Според доклад на БАН преките щети възлизаха на 845,2 млн. лв. годишно, включително за тежкотоварния автомобилен транспорт и за производителите и износителите на стоки.