Най-голямото събитие за логистика на готови превозни средства (Finished Vehicle Logistics – FVL) ECG Conference 2025 се проведе в Амстердам. Списание ЛОГИСТИКА получи покана да се присъедини към форума.

Над 600 делегати взеха участие в конференцията. По-слабо търсене от страни извън Европейския съюз и нарастващ конкурентен натиск от чуждестранни компании – така Волфган Гьобел, президент на ECG, описа пазара на нови автомобили в Европа. Към тези предизвикателства се добавят и високите цени на енергията, изискванията за декарбонизация и бавният напредък по мерките от новия пакет на ЕК Omnibus.
Oптимистите намаляват
Според проучване на ECG изпълнителните директори на FVL компании съобщават за намаляване на обемите на превозваните автомобили. Прогнозите им за следващите 6 месеца са по-скоро за застой, без ясно изразена тенденция за ръст или спад (т.нар. flat market). „За съжаление, оптимистите намаляват“, обобщи президентът на ECG в Амстердам.

Зелен натиск
В същото време компаниите от бранша са атакувани от все по-големите очаквания от клиентите за инвестиции в зелени технологии. За Q2 на 2025 г. 81,8% от клиентите на представените във ECG компании са настоявали за по-екологично чисти решения от страна на доставчиците на транспорт (за Q1 този процент е бил 74,3). Едва 18% от клиентите обаче са готови да плащат повече за по-чиста услуга (при готовност на 25,6% от тях през Q1 на 2025 г.). Тоест ярко се откроява несъответствието между изискванията и реалния финансов принос за трансформация на активите за превоз на автомобили. И все пак от асоциацията подчертават, че желанието на FVL компаниите да инвестират в нови камиони и екологични решения остава „стабилно“.
Една от новите инициативи на ECG в тази посока е свързана с повишаване на осведомеността за транспорт на коли по релси. Асоциацията работи активно за определянето на ключови области за увеличаване на ефективността на този вид транспорт, както и за подобряване на планирането и надеждността на жп услугата. Започнала е и работа по създаването на платформата Green Cost Calculator за членовете на организацията.

От пазара на автомобили фокусът на конференцията премина към новите перспективи и възможните партньорства между бизнеса и НАТО при логистиката на превозни средства. „В свят с все по-нестабилна геополитика Европа вече не може да разчита на другите за своята сигурност“, подчерта Гьобел. Във форума участие взе генерал-майор Улф Хойслер, директор Операции и планиране в НАТО. „НАТО трябва да реагира по всяко време на всяко място, затова са много важни партньорствата. НАТО има нужда от нови мощности и устойчива регионална инфраструктура, по-добри логистични мрежи и средства за изграждането им“ подчерта генералът.
Интересни данни и анализи за глобалните FVL пазари очаквайте в следващите броеве на сп. ЛОГИСТИКА.
Над 200 компании са част от ECG
Асоциацията за логистика на превозни средства в Европа (ECG) представлява компаниите за транспорт на автомобили от 1997 г. насам. В нея членуват над 200 компании и партньори – от малки и средни фамилни фирми до мултинационални корпорации, извършващи транспорт на автомобили по шосе, жп, море и река. Бизнесите, част от ECG, предоставят превозни, дистрибуторски, складови, подготвителни и пост-производствени услуги на производители, вносители, компании за коли под наем и лизинг оператори. Общият актив на представените в ECG организации включва над 26 000 автовоза, 14 000 жп вагона за FVL, 470 товарни кораба и 23 речни баржи.



































